2008. szeptember 10-én 11 órakor New Yorkban barátok, kollégák és rokonok emlékeztek Cornell Capára. A New York-i emlékünnepség napján a magyar fotográfusok is tisztelegtek Cornell Capa, azaz Friedmann Kornél emléke előtt. Az emléknapon a kecskeméti Magyar Fotográfiai Múzeumnak ajándékozott képeiből nyílt kiállítása a Magyar Fotográfusok Házában. Időutazás rovatunkban Cornell Capa részletes életútjának bemutatása mellett, a fotóiból is válogatunk.
Fotó: Savoy Ballroom, Harlem, New York, 1939.
Photo: Cornell Capa/Magnum Photos, courtesy of the International Center of Photography
Cornell Capa / Friedmann Kornél életműve
(Budapest, 1918. április 10. – New York, 2008. május 23.)
Szinte mindenben bátyja ellentéte. Fényképész lett ugyan ő is, de korántsem az a halálmegvető bátorságú. Nem világvándor csavargó, hanem teremtő-alapító, akinek nevéhez a New York-i International Center of Photography létrehozása és működtetése, a Magnum vezetése, számtalan jó könyv, kiállítás kapcsolódik. Olyannyira eggyé vált a bátyja által választott névvel, hogy ma már senki nem tudja: Friedmann Kornélként hozta haza jó és rossz jegyeit az iskolából.
„Nagyon hosszú utat jártam meg Budapesttől – ahol születtem – a Fifth Avenue-ig. Tizennyolc éves koromig semmi említésre méltó dolog nem történt velem. Magyarul beszélni elfelejtettem, bár érteni egész jól értek.”
1928-1936 között a Madách Gimnáziumba járt, orvos szeretett volna lenni. 1936-ban friss érettségijével a zsebében Párizsba ment, ahol New Yorkból Európába jövő anyjával is találkozott. Hogy orvosegyetemi felvételijéhez megtanulja a nyelvet, beállt fényképésztanoncnak Fehér Imre (Emeric Fehér) műtermébe. Franciául nem tanult sokat, mert mindig magyarul beszélgettek, bátyja képeinek laborálásával viszont nagy gyakorlatra tett szert.
„A fényképezés felé két véletlen terelt, amely akaratomtól független volt. Az egyik véletlen egyszerűen születésem helye. Az, hogy Magyarországon születtem. Egy kis országban, ahol az emberek olyan nyelvet beszélnek, amelyet az országon kívül senki sem ért. Itt a tanulási és fejlődési lehetőségek határai nyilvánvalóvá váltak, és a nyelv egyedülállósága magával hozta egy univerzálisabb kommunikációs eszköz szükségességét. A másik befolyásoló tényező bátyám, Bob példája volt. Ő négy évvel volt idősebb nálam, és ugyanezt a nyomást érezte, csak éppen gyorsabban reagált, mint én.”
1937-ben érkezett Amerikába, ahol ő is felvette bátyja nevét, így lett Friedmann Kornélból Cornell Capa. Négy éven keresztül a Life fotólaboránsa. Intézte bátyja ügyeit a Pix képügynökségnél, laborálta a képeit és magyar nyelvű képaláírásait fordította angolra. 1940-ben feleségül vette Edith Schwartzot, rá három évre megkapta az amerikai állampolgárságot.
A második világháborúban a légi felderítés számára fotózott, de csak a háború után kezdett hivatásos fényképészként dolgozni. 1948-ban véglegesítette a Life. Tudósítóként sok időt töltött Dél-Amerikában és Angliában.
1954-ben, bátyja halálakor otthagyta a Life-ot. Átvette a Magnum elnökségét, folytatta fotóriporteri tevékenységét. Testvére és fotós barátai, Werner Bischof és David Seymour (Chim) halála arra késztette, hogy valami fontosat tegyen fotós hagyatékukért, emlékük fennmaradásáért.
Bischof özvegyével és Chim húgával létrehoztak egy alapítványt a három fotós emlékére. Kicsit később, miután nyilvánvalóvá vált, hogy a hasonló munkát végző fotóriporterek sorsa semmiben sem különbözik az övékétől, Fund for Concerned Photography (Nemzetközi Alap az Elkötelezett Fotográfiáért) néven kitágította az alapítványt. Kiállításokat szervezett, fotótanfolyamokat indított, kiadványokat jelentetett meg. 1974. április 14-én pedig New Yorkban megnyílt életműve legnagyobb alkotása, az International Center of Photography, ami az idők során a fényképezés egyik igazi központja lett.
(Forrás: Kincses Károly: Fotográfusok – made in Hungary. Akik elmentek/akik maradtak, 1998.)
Fotó: Robert Kennedy campaigning in Buffalo for the United States Senate, in 1964.
Photo: Cornell Capa/Magnum Photos, courtesy of the International Center of Photography
Fotó: The funeral of William “Bojangles” Robinson., USA. New York. 1949.
Photo: Cornell Capa/Magnum Photos, courtesy of the International Center of Photography
Fotó: Political dissidents arrested after the assassination of Anastasio Somoza, Managua, Nicaragua, 1956.
Photo: Cornell Capa/Magnum Photos, courtesy of the International Center of Photography
Fotó: Russian Orthodox Monks, Zagorsk, 1958.
Photo: Cornell Capa/Magnum Photos, courtesy of the International Center of Photography
Fotó: Bolshoi Ballet School, Moscow, 1958.
Photo: Cornell Capa/Magnum Photos, courtesy of the International Center of Photography
Fotó: Seven thousand Ford Motor Company engineers who worked on developing the Ford Falcon, Dearborn, Michigan, 1959.
Photo: Cornell Capa/Magnum Photos, courtesy of the International Center of Photography
Fotó: Jack Paar watched himself on television in a show taped earlier in the day with his wife at home in Bronxville, N.Y., 1959.
Photo: Cornell Capa/Magnum Photos, courtesy of the International Center of Photography
Fotó: John F. Kennedy and his wife, Jackie, campaigning in New York, 1960.
Photo: Cornell Capa/Magnum Photos, courtesy of the International Center of Photography
Fotó: Marilyn Monroe during the filming of "The Misfits." Nevada, USA, 1960.
Photo: Cornell Capa/Magnum Photos, courtesy of the International Center of Photography
A Pécsi József Fotográfiai Szakkönyvtárban megtalálható Cornell Capa albumok:
- Margin of Life. Population and Poverty in the Americas. Grossman Publishers, New York, 1974.
- Cornell Capa. I Grandi Fotografi. Gruppo Editioriale Fabbri S.p.a., Milano, 1983.
- Cornell Capa. Photographs. Bulfinch Press Book, Boston, 1992,
- JFK for President. Photoghraphs by Cornell Capa. ICP/Steidl, New York/Göttingen, 2004.
Forrás:
http://www.nytimes.com/slideshow/2008/05/23/arts/0523-CAPA_10.html
http://leclownlyrique.wordpress.com/
http://coopimage.com/histoire/capacornell.html