9 manipulált fotó a Photoshop előtti korszakból (1840-1980)

2013. január 10. Mai Manó Ház

A New York-i Metropolitan Museum of Art január végén záró Faking It: Manipulated Photography Before Photoshop című utazó kiállításának tematikája a fotómanipuláció. A közel 200 fotót felvonultató válogatás különlegessége abban rejlik, hogy a bemutatott fotográfiák mindegyike még az úgynezevett Photoshop előtti korszakban - 1840 és 1980 között - készült. A múlt században az utómunka önálló művészeti formaként létezett, a fotográfusok különböző technikákat ötvöztek, melyben fontos szerepet kapott az expozíciós idő vagy éppen az egymásra fényképezés és a fotómontázsok készítése is. Amint láthatjuk a számítógépes technika hiányában is igen kreatív - sőt az akkori szemeknek valóságosnak tűnő - munkák születtek a múlt században. Ma ezekből a manipulált fotókból állítottunk össze egy válogatást. 

001.jpgFotó: Unidentified American artist: Man on Rooftop with Eleven Men in Formation on His Shoulders , ca. 1930

003.jpgFotó: John Paul Pennebaker: Sealed Power Piston Rings, 1933 

005.jpgFotó: Maurice Guibert: Henri de Toulouse-Lautrec as Artist and Model, 1900

007.jpgFotó: Jerry N. Uelsmann: Untitled [Trees Floating Over Mountains and Lake], 1969

008.jpgFotó: Weegee: New York City, New York City, ca. 1959

009.jpgFotó: Unknown: Group of Thirteen Decapitated Soldiers, ca. 1910

010.jpgFotó: Wanda Wulz: Lo + Gatto, 1932. Courtesy Metropolitan Museum of Art

011.jpgFotó: Unknown: Woman in Champagne Glass, 1930

A bravúros fotó, melyet Dalí készülőfélben lévő festménye, a Leda Atomica (1949) ihletett, Halsman New York-i stúdiójában készült. A stúdióban középre került a festőállvány, mellette a Leda Atomica kapott helyt egy másik állványon. A fotózásnál több asszisztens segédkezett Halsmannak, aki egy egy 4x5 formátumú kétlencsés géppel dolgozott. A felvétel tervezést és gondos időzítést igényelt, hogy minden a megfelelő időben történjék: Halsman számolt vissza, mielőtt lenyomta a kioldót. Az exponálás pillanatában Dalí elrugaszkodott a padlóról, miközben Halsmann felesége, Yvonne a széket tartotta, míg asszisztensei a levegőbe dobták a három macskát és egy vödörből vizet locsoltak a kamera elé. „Hat órával és 28 ugrással később, az eredmény megfelelt a perfekcionizmusomnak.” – írta Halsman. – „Az asszisztenseim és én vizesek és koszosak voltunk és kimerültek – csak a macskáknak nem volt semmi bajuk.” A víz helyett eredetileg Halsman tejet szeretett volna használni, de a háború utáni szűkös évekre tekintettel ezt elvetették. Egy másik meg nem valósult elképzelés szerint egy macskát is felrobbantottak volna. Az eredeti, retusálatlan felvételen (melyet a LIFE magazin tett közzé) jól látszanak a kulisszatitkok: a festőállványt és a festmény tartó zsinórok, valamint a széket tartó kéz. A kép bal oldalán még egy személy, feltehetően az egyik fotóasszisztens karja lóg a képbe. A középen lebegő állvány pedig még üres, a festmény csak később került rá a végleges változatra. (forrás: wikipedia.hu)

013.jpgFotó: Philippe Halsman: Spanish painter Salvador Dali. "Dali Atomicus." 1948.
© Philippe Halsman/Magnum Photos

Így készült: 

halsman_dali.jpg

 

(forrás: magnumphotos.com, nga.gov, time.com)

Ezen a linken egy olyan magyar fotós munkáit láthatjuk, akinek képeit elsőre valamilyen trükknek képzeljük el vagy rögtön digitálisan módosítottként azonosítjuk, de videóval bizonyítja be, hogy tévedtünk. Érdekes.

Ajánlott bejegyzések:

Ugrás a lap tetejére
süti beállítások módosítása