MegFigyelések – Fátyol Viola

MegFigyelések – Fátyol Viola

2014. március 28. Mai Manó Ház

Fátyol Viola fotósorozatain valóságos családjának tagjaival mindennapi vagy akár egyszeri történéseket, helyzeteket, illetve egymáshoz való viszonyokat fogalmaz újra. Általános családi relációkat tesz személyessé úgy, hogy egyúttal azok univerzális érvényét is megmutatja. Vannak képek, ahol a szereplők családban betöltött helyzete, a másikhoz való viszonya sem kétséget kizáró, így a néző saját olvasata adja meg egyértelmű szerepét. Gyakran a gyermekkori emlékképekben megmaradt gesztusok, szituációk újrarendezésével éri el, hogy az ismerős is meglepetéseket okozhasson. A letisztult környezet, a minimális képi információ a kapcsolatokban, gesztusokban megjelenő érzelmek kiemelését szolgálja, újrafogalmazva és mássá (is) lényegítve az intim viszonyokat - írja Csizek Gabriella, a Folyamatos Jelen katalógus beköszöntőjében.

family_drawing_parents_with_snowballs_2.jpgFotó: Fátyol Viola

Az embert - többek között - a másik emberhez fűződő árnyalt kapcsolatai teszik emberré. Társas léte emberségének talán legfontosabb eleme. Érdeklődésem homlokterében ennek, a számomra szinte transzcendens jelenségnek a feltérképezése áll, s mindezt saját családom és önmagam megfigyelésén keresztül igyekszem megismerni. Figyelem a szülőket és a nagyszülőt, próbálom megérteni viselkedésüket, mozdulataikat, különböző szerepeiket. Persze őket figyelve is saját magam definiálom, tudva, hogy az ember az idők során, akarva akaratlan egyre inkább hasonul szüleihez. Élethosszig tartó kirakós-játék veszi ezzel kezdetét: ezt vagy azt a külső jegyet, belső tulajdonságot vajon kitől örököltem? Melyikre hasonlítok jobban, mi a sajátom, és mi a tőlük látott és interiorizált viselkedésforma? A szoros kötődés különböző félelmeket generál: néha megrémiszt, mennyire hasonlítok hozzájuk, máskor elképzelhetetlennek tartom, hogy valaha nélkülöznöm kell társaságukat, valós jelenlétüket. Három éve tart a jelen analizáló megfigyelése és az emlékek szintén analitikus igényű katalogizálása. A megfigyelést szelektálás követi: az érzelmek és viszonyok feldolgozatlan mindennapjaiból csapódnak ki azok az apró momentumok, gesztusok, események, melyek a legsűrűbben foglalják össze az általam megtapasztalt összefüggéseket. Ezek újrajátszásával és idealizálásával kísérlem meg reprezentálni családi kötelékeimet, melyekkel nem pusztán a személyes tartományok megmutatására helyezem a hangsúlyt, hanem szándékaim szerint általános érvényűen vallhatok ember és ember közötti viszonyokról. (Fátyol Viola)

family_drawing_father_and_daughter.jpgFotó: Fátyol Viola

Fátyol Viola kivétel e képcsinálók között: képein nincs egyetlen beállítás, egyetlen gesztus sem, amit meg tudnánk előlegezni, amit elvárhatnánk. A felvételek jobbára egyszerű, időnként lecsupaszított belső terekben készültek, egy-két alakot mutatnak, szimbolikus vagy éppen rituális cselekmények során. A szereplők – a művész és közvetlen rokonai – mintha kapcsolataikat jellemző helyzeteket próbálnának újra el, nem-megszokott szerepkiosztásban. Egy lány esküvői ruhában talán az apja előtt térdelve annak szakállát vágja. Miféle ikonográfia ez? Két nő hasonló hálóruhában, az egyik vizes hajjal a jóval idősebb másik – talán egy nagyszülő? – ölébe hajol, míg az, szinte a semmibe bámulva a fejét simítja? Két nő fekete ruhában egy ruhatár pultján: a fiatalabb mint Jézus fekszik az idősebb ölében, kinek a nyakából szinte vérként csurog alá egy sokszorosan föltekert vörös fonál? Mik ezek az emberi viszonyok? Mi a szentségnek e kísértése? Mit vizsgál a művész és miként találhatunk ebben magunkra? Ismét egy kép jön segítségül, e kiszámíthatatlan sorozatban a legváratlanabbul: családi fotónak látná az ember, hógolyós képnek a megdobált anyáról, ha a találatok nem a Mária-ikonográfiából ismert csillag-körré rendeződnének el. Játék és komolyság, ismerősség és emelkedettség, profanitás és szentség egyszerre vannak jelen, és hangolják össze mindazt ami előtte és utána látható. - olvashatjuk Horányi Attila Kiszámítható és kiszámíthatatlan határán című bevezetőjében, mely a Folyamatos Jelen VI. kötetében jelent meg 2011-ben.

family_drawing_open_secrets_02.jpgFotó: Fátyol Viola

family_drawing_apricot seeds.jpgFotó: Fátyol Viola

family_drawing_open_secrets_01.jpgFotó: Fátyol Viola

family_drawing_open_secrets_04.jpgFotó: Fátyol Viola

family_drawing_grandmother_with_dough_glory.jpgFotó: Fátyol Viola

family_drawing_father_with_curtain.jpgFotó: Fátyol Viola

family_drawing_parents_with_snowballs_3.jpgFotó: Fátyol Viola

Az alábbi kisfilmben Fátyol Viola mesél a Családrajz című sorozatáról.

Fátyol Viola weboldalát ITT találod.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.