Kép-kockák #13 – Arnold Newman: Igor Stravinsky (1946)

2015. február 26. Mai Manó Ház

Arnold Newman a második világháború után, a Harper's Bazaar magazin megbízására 1946-ban készítette el az egyik leghíresebb orosz zeneszerző, Sztravinszkij portréját, amint a hangversenyzongora mellett, könyökét a hangszerre támasztva ül, és a zongora teteje hatalmas hangjegyként tornyosul a zeneszerző fölé. A magazin ugyan nem volt elégedett az eredménnyel, mégis ez vált Newman emblematikus képévé. A zeneszerző arca a kép teréhez képest kicsi, szinte jelentéktelen, mégis annyira karakteres, hogy nem lehet figyelmen kívül hagyni. Newman számára mindig lényeges volt, hogy ne csak az arc jelenjen meg a portrékon, hanem a modellre jellemző tárgyak, vagy környezetének egy-egy részlete is. (Pfisztner Gábor)

Igor_Stravinsky,_New_York,_NY,_1946.jpg
Fotó: 
Arnold Newman: Igor Stravinsky, New York, NY, 1946.

Arnold Newman így emlékezett vissza annak az ikonikus fotónak a születésére, amit a Mai Manó Házban is bemutattuk már:
"A Harper’s Bazaar felkérésére fényképeztem Igor Sztravinszkijt, aki az egyik New York-i hotelben szállt meg. Miközben azon gondolkodtam hogyan fényképezzem ezt a nagyszerű zeneszerzőt, egyszer csak beugrott, hogy a zongora fedele olyan, mint egy hangjegy; erős, egyenes és gyönyörű, mint Sztravinszkij zenéje. Ekkor elkezdtem keresni egy olyan zongorát, amely egy valós, otthonos helyen található. Végül a szerkesztő lakásában leltünk rá és amint megláttam, a fotó szinte azonnal összeállt a fejemben. A fotót a kép vágásával próbáltam meg létrehozni, a sötétkamrában már csak a végső csiszolást végeztük. Sok fotómról hittem azt, hogy nem sikerült jól, de végül rájöttem, hogy egy másfajta vágással és nyomtatási móddal sikerülhet azt létrehozni, ami már évek óta a fejemben volt. Egy 4x5-ös Speed Graphic fényképezőgépet használtam egy 6 inches lencsével, amit a fotóstúdióban betöltött állásom fizetéséből vettem. Nagyon sok fotográfus azt gondolja, hogy ha egy jobb gépet vesznek akkor sokkal jobb képeket tudnak készíteni. Azonban egy jobb fényképezőgép sosem fog segíteni, ha nincs egy jó ötlet vagy megérzés." (fordította: Muflon, megjelent: American Photo, 2000/3-4, 37. oldal) 

newman_stravinsky-1946.jpgFotó: Arnold Newman: Igor Stravinsky, New York, NY, 1946
Contact sheet of four negatives with Newman’s marks and cropping lines
Image courtesy of Harry Ransom Center

(forrás: artblart.com)

Arnold Newman további portréit ITT, Kép-kockák rovatunk korábbi bejegyzéseit pedig ITT találod.

Ajánlott bejegyzések:

Ugrás a lap tetejére
süti beállítások módosítása