Albert Kahn: A világ színesben (1912-1914)

Albert Kahn: A világ színesben (1912-1914)

2015. június 09. Mai Manó Ház

Az 1860-ban született Albert Kahn művészkörökben mozgó, a technika vívmányai és főleg a fényképészet iránt érdeklődő vagyonos francia bankár volt, aki 1909-ben üzleti úton járt Japánban, és ha már ott volt, sofőrjével és fényképészével, Alfred Dutertre-rel színes képeken örökíttette meg a távoli országot. Miután Kahn visszatért Európába, úgy döntött, hogy magánvagyonának nagy részét arra költi, hogy felfedezze a Földet. Ekkor született meg "a bolygó archívuma" („The Archives of the Planet”) névre keresztelt gigantikus projektjének ötlete, melynek célja az volt, hogy színes fényképek segítségével dokumentáltassa saját korát. Ennek érdekében több mint 50 országba küldte el a neki dolgozó fotográfusokat. Többek között Egyiptomban, Indiában, Mongóliában, Norvégiában vagy éppen Törökországban készültek fotók a XX. század elejének mindennapi életéről. Kahn fotósai 1909 és 1931 között 72 000 színes fotót készítettek, ezzel felbecsülhetetlen értékű gyűjteményt hagytak az utókorra, hiszen a száz évvel ezelőtt készült képek színesben mutatják meg azt a világot, amit mi csak főként fekete-fehérben ismerünk.
Az utazó fotográfusok egyike, Stéphane Passet 1912 szeptemberében indult Törökországba, majd decemberben és 1913 januárjában Marokkóban, májusban Kínában, júliusban Mongóliában, decembertől pedig már Indiában fényképezett, majd 1914 júniusában tért vissza újra Franciaországba. A projektnek a gazdasági világválság vetett véget, Kahn tönkrement és többé sajnos nem tudta finanszírozni a világfotózást. Megválni kényszerült a párizsi Boulogne-Billancourtban található házától és annak legendás kertjétől is, amiben 1986 óta működik a fényképeit gyűjtő és kiállító Albert Kahn múzeum. Mivel Facebook oldalunkon ebben a hónapban a színes fényképezés a témánk, mai bejegyzésünkben Albert Kahn fotográfusai által készült régi színes fotókat láthattok. 

1914_15_taj_mahal.jpgFotó: Stéphane Passet: India, Uttar Pradesh, 19 – 21 January 1914, Autochrome
Albert Kahn - The Archives of the Planet © Musée Albert-Kahn, Departement des Hauts-de-Seine 

A bejegyzésben látható felvételek alapját adó autochrom nevű technológiát a Lumiére-fivérek dolgozták ki. Az 1904-ben bejelentett, de csak 1907-től általánossá váló megoldás az első tömegesen alkalmazható színes fotóeljárás, ami a saját korában csak vetítve, ablakképként, illetve kiállításon, tükrös installációban volt megszemlélhető. Gyakorlatilag sokszorosíthatatlan volt. 1912-ben forgalomba került ugyan egy Utocolor elnevezésű papír, amelyre lehetett másolatokat készíteni, de a végeredmény nem volt kielégítő. Csak az 1970-es évektől, a színes fordítós papírok elterjedése után vált lehetővé másolásuk. Az üveg diapozitívra felvitt, burgonyakeményítőből és szénporból összeállított színszűrőréteg alkalmazásával működő alapokra nem volt egyszerű feladat bemozdulástól mentes fényképet készíteni. A lemez hosszú expozíciót igényelt, mert érzékenysége a legjobb esetben is csak harmada volt az akkor használatos fekete-fehér lemezekének. Szemléltetésül egy adat: tájképet nyáron, a déli órákban, a legerősebb napfényen, 8-as blendével 1 másodpercnyi expozícióval lehetett megörökíteni. Talán kevesen tudják, hogy a franciák után a magyarok voltak az elsők a világon, akik sikereket értek el autochrom lemezekkel. Dr. Kelen Béla, dr. Kenyeres Balázs és a Photo Club tagjai már 1907 elején figyelemre méltó felvételeket készítettek, Kenyeres pedig sebészprofesszorként tudományos célokra is használta az eljárást. Ekkor Budapesten még csak egy-két lemezhez lehetett hozzájutni, a szükséges szűrők, kellékek nélkül. Elsőként Pejtsik Károly üzletében vásárolhattak az érdeklődők autochrom-lemezt, de 1908-ban Bernhardt Wachtl bécsi fotócikk-kereskedő budapesti főraktárában a Lumiére gyártotta lemezeket már ingyenes használati leírással lehetett beszerezni. Magyarországon 1914-ben már hét különféle színes anyagot lehetett vásárolni. 

1914_08_alte_bruecke_mostar.jpgFotó: Auguste Leon: Bosnia-Herzegovina, Mostar, 29 April 1913 Autochrome
Albert Kahn - The Archives of the Planet © Musée Albert-Kahn, Departement des Hauts-de-Seine 

1914_10_cheopspyramide_und_sphinx.jpgFotó: Auguste Leon: Egypt, Giza, 6 January 1914, Autochrome
Albert Kahn - The Archives of the Planet © Musée Albert-Kahn, Departement des Hauts-de-Seine 


1914_04_dorfbewohner.jpgFotó: Stéphane Passet: Morocco, Benguerir, December 1912 / January 1913, Autochrome
Albert Kahn - The Archives of the Planet © Musée Albert-Kahn, Departement des Hauts-de-Seine 

1914_12_jalkhanz_kuthugtu.jpgFotó: Stéphane Passet: Mongolia, near Ulaanbaatar, 17 July 1913, Autochrome
Albert Kahn - The Archives of the Planet © Musée Albert-Kahn, Departement des Hauts-de-Seine

1914_07_brothaendler.jpgFotó: Auguste Leon: Bosnia-Herzegovina, Sarajevo, 15 October 1912, Autochrome
Albert Kahn - The Archives of the Planet © Musée Albert-Kahn, Departement des Hauts-de-Seine
1914_06_quartier_pera.jpgFotó: Stéphane Passet: Turkey, Istanbul, Pera (ma: Beyoğlu), September 1912, Autochrome
Albert Kahn - The Archives of the Planet © Musée Albert-Kahn, Departement des Hauts-de-Seine 

1914_18_le_moulin_rouge.jpgFotó: Stéphane Passet: Le Moulin Rouge, Boulevard de Clichy (18°), Paris, 24th June 1914, Autochrome
Albert Kahn - The Archives of the Planet © Musée Albert-Kahn, Departement des Hauts-de-Seine

(forrás: artblart.com; fotomult.c3.hu; haztajidesign.blog.hu)

A National Geographic magazinnál is dolgozó német fotográfus Hans Hildenbrand a 30-as évek elején járt Magyarországon. Az ekkor készült budapesti, szegedi és a Hortobágyon fényképezett színes képeit ITT találod.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

kugi · http://kugi.blog.hu 2015.06.10. 13:25:26

Gyönyörű képek!
Talán a színek miatt igazi békebeli hangulatot árasztanak.