Elhunyt Telek Balázs (1974-2015)

2015. szeptember 25. Mai Manó Ház

Nagyon fiatalon, 41 évesen, 2015. szeptember 23-án este meghalt Telek Balázs, aki az egyik legismertebb és legtehetségesebb magyar fotográfus volt. A kortárs fotó egyik fontos alkotója szokatlanul fiatalon, alig harminc évesen kapta meg a Balogh Rudolf-díjat, ami a magyar fotós szakma legnagyobb elismerése. – olvashattuk tegnap az index.hu oldalán. Telek Balázs alapító tagja a Nemzetközi Kepes Társaságnak és a Mai Manó Házban a Képíró-képolvasó hétvégék egyik népszerű előadójaként 2005 óta a camera obscura workshopokat is Ő tartotta. 

Mai bejegyzésünkben Telek Balázs képeiből válogatunk.  

telekbalazs.jpgFotó: Telek Balázs 

2005-ben a Mai Manó Házban rendeztük meg a Nézz a sarokba! című kiállítását, ennek kapcsán az alábbi sorokat írta nekünk munkásságáról:
1974. május 9-én születtem az Észak-Magyarországi Balassagyarmaton. Korán érdeklődést mutattam különféle művészeti ágak iránt. Kilenc éves voltam, amikor egy gyermekszanatóriumi tartózkodásom idején, elkészítettem első önálló fotósorozatomat. Gimnazistaként számos képzőművészeti pályázaton és rajzversenyen elismerést szereztem. 1992-től tanulmányaimat az egri Eszterházy Károly Főiskolán folytattam, földrajz-rajz szakon. 1993-ban felvételt nyertem, a rajz tanszéken akkor induló vizuális-kommunikáció szakra. 1994-ben tanárom, Lugosi Lugo László fotóművész által ismertem meg a camera obscurát mint fotóeszközt. Ettől kezdve egyre inkább érdekeltek a lyukkamerás fotográfiában rejlő lehetőségek. A főiskolai évek alatt intenzíven festettem és zenével is foglalkoztam. 1996-ban a barokk stílusú egri Líceum épületének belső terén, Az égi lajtorják leeresztése; Óriás parabolika címmel mutattam be diplomamunkámat, amely rendhagyó módon ötvözte a zenét, festészetet, fény- és mozgásművészetet annak érdekében, hogy a passzív nézők aktív résztvevőkké válhassanak. Három főiskolás barátommal együtt megalakítottam a TEKODEMA Fotográfiai Csoportot (Telek Balázs, Kóczán Gábor, Demeter Ádám, Major Lajos). 1998-tól a Tekodema Magyarországon és külföldön is számos kiállítást rendezett, amelynek egy részét a Gromek Fotógaléria szervezte. A csoport tagjait felvették a Fiatalok Fotóművészeti Stúdiójába. Az „Árnyékfogó“ a Magyar Televízió fotográfiai magazinműsorának májusi és szeptemberi adásában bemutattam néhány saját tervezésű kamerámat és a velük készített fotókat. 1999-ben nyertem el első alkalommal a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumának, Pécsi József Fotóművészeti Ösztöndíját. Ebben az időszakban camera obscuráimmal főleg panorámaképeket készítettem valamint kúpkamera-variációkat építettem. Előadást tartottam a lyukkamerás fotográfiáról, a II. Nemzetközi Fényszimpoziumon Egerben, ahol alapító tagja lettem az éppen ott megalapuló Nemzetközi Kepes Társaságnak. A Budapesti Műszaki Egyetemen speciális fotográfiai kurzust vezettem, építész hallgatók részére. 2000-ben témavezetőként vettem részt egy nemzetközi workshopon amelyet külföldi építész hallgatóknak szerveztek magyar építész hallgatók, a XIX. században kiépített komáromi erődítmény rendszer területén. Németországban olaj és akril képeket festettem és állítottam ki festőművész bátyámmal együtt. 2001-ben a másodéves Pécsi József Fotóművészeti Ösztöndíjasok beszámoló kiállításán nagyméretű kúpképeket, fotóanamorfózisokat is bemutattam. Egy éven keresztül együtt működtem a Bolt Fotógalériával. 2002-től tanítok a Szellemkép Szabadiskola fotó szakán. Tagja lettem a Fiatal Iparművészek Stúdiója Egyesületnek 2003-ban felvettek a Magyar Fotóművészek Szövetségébe Az utóbbi időben, speciális hátfallal felszerelt nagyformátumú kamerákkal készítek panorámaképeket, valamint úgynevezett fotóanamorfózisokat, amelyeket különleges térbeli installációkban mutatok be kiállításaimon. 

tb002.jpgFotó: Telek Balázs: A Magyar Fotográfiai Múzeum belső tere, Kecskemét, 2000. – Camera obscura keresztpanoráma, horizontálisan és vertikálisan is 360 fokos látószöggel Image 10 of 16 

tb003.jpgFotó: Telek Balázs: A Mai Manó Házban működő Pécsi József Fotográfiai Szakkönyvtár belső tere 

tb004.jpgFotó: Telek Balázs: Részlet a Kétutasok című sorozatból, 2009, No.1
tb005_1.jpgFotó: Telek Balázs: Apám, Balassagyarmat, 2001. – 370 fokos horizontális camera obscura panoráma 

tb006.jpgFotó: Telek Balázs: Akt No.3, 2004 

telekbalazs001.jpgFotó: Telek Balázs: Vitruviusi ember, 2000, No.1
tb008.jpgFotó: Telek Balázs: A Mai Manó Ház Napfényműterme, Horizontális No.13
tb005.jpgFotó: Telek Balázs: Vertikális No.4

„Azért izgalmas még ma is a lyukkamera, és azért fedezik fel mindig a kortárs fotósok, mert egy olyan roppant egyszerű eszköz, amihez mindent neked kell hozzáadnod, így a saját képedre tudod alkotni. Ezért is szoktam mondani, hogy azok a kurzusok, ahol az emberek kamerákat építenek, önismereti kurzusok. Végig kell járni, hogy mi az, ami érdekel. Nagyon szeretem az olyan dolgokat, amikor valamit az elejétől a végéig én magam csinálok. Bemész a papírboltba és veszel kartont meg ragasztót, és akkor elkezdesz építeni egy dobozt, amivel lehet fényképezni a végén, mert beleteszel fényérzékeny anyagot. Nagyon elemi, de számomra rögtön kiderült, hogy több annál, aminek elsőre látszik. A köztudatban az él, hogy ilyen eszközzel nem lehet rendes felvételt készíteni. Kezdetben meg kellett győzni embereket, hogy tényleg lyukkamerát használok, mert nekem tűéles képeim voltak. Azonban ha betartasz minden szabályt, és precízen csinálod a kamerát, akkor tényleg a kutya nem mondja meg, hogy az lyukkamerával készült.” – nyilatkozta egy interjúban az archaikus képrögzítési technikáról. Emellett a digitális fényképezés is vonzotta, erről így mesélt: „Napi szinten használok digitális gépeket. Azon vagyok, hogy nőjje ki magát arra, hogy ne csak a dokumentaristák használják, hanem mások is. Rengeteg lehetőség van szerintem benne, érdekes effektusokat lehet látni, lehet játszani a színekkel. Egy nagyon jó eszköz, egy nagy szabadság. Egyszerűen felhasználóbarátabb a technika.”

2007 decemberében feleségével, Halász Gabival magánkezdeményezéseként megnyitotta az ArtBázis Összművészeti Műhelyt, mely az elmúlt évek során különféle művészeti ágak képviselőinek fontos találkozási pontjává vált. Főszervezője volt a 2008-ban létrejött FotóFalu Projektnek. Számos intézményben tanított, 2013-ban a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ első kiállításának (Capa Projekt - Kortárs vetített képek) kurátoraként dolgozott. Telek Balázs képeit legutóbb 2015 nyarán láthatták az érdeklődők szülővárosában, Balassagyarmaton. 

Isten Veled, Balázs!

tb007.jpgFotó: Telek Balázs: Anamorf önarckép, No. 12 

(forrás: archiv.maimano.hufotografus.hu; fotomuveszet.net)

A Mai Manó Ház Youtube csatornáján található háromrészes kisfilmben - többek között - Telek Balázs is mesél a camera obscuráról. A videó első részét ITT találod.

Ajánlott bejegyzések:

Ugrás a lap tetejére
süti beállítások módosítása