8 fotóalbum a 17 éves Pécsi József Fotográfiai Szakkönyvtár állományából

2015. október 16. Mai Manó Ház

1999. október 15-én nyitotta meg kapuit Budapesten, a Terézvárosban a Mai Manó Ház harmadik emeletén található szakkönyvtár, mely névadójául Pécsi Józsefet választotta. Szervezeti felépítését tekintve szakkönyvtárunk — a Mai Manó Házban működő könyvesbolttal és a kiállítói tevékenységgel együtt — a Magyar Fotográfusok Háza Nonprofit Kft. intézményének részét képezi. Az ország legjelentősebb fotográfiai szakmai könyvtáraként feladatának a fotográfia iránt érdeklődők dokumentumokkal való ellátását tűzte ki célul. A szakkönyvtár állományának alapja a Magyar Fotográfiai Alapítvány apportjából és a Magyar Fotóművészek Szövetsége, valamint a Magyar Fotográfiai Múzeum anyagából származik, de neves fotóművészek — Eifert János, Gera Mihály, Keleti Éva, Korniss Péter, Szalay Zoltán, Rév Miklós — is segítették létrehozását saját gyűjteményük ajándékozásával. Ezekkel az adományokkal nagy értékű, a világ fotóművészetére széles kitekintést biztosító anyag került birtokunkba. A történeti értékű gyűjteményben megtalálhatók a hazai és külföldi fotóalbumok, a fotótechnika és a fotótörténet szakkönyvei, monográfiák, esztétikai kötetek, lexikonok, enciklopédiák, bibliográfiák, repertóriumok, továbbá magyar és idegen nyelvű szakmai folyóiratok. A különösen értékes könyveket zárt anyagként vételezzünk be. A zárt anyagban szereplő kötetek, az állomány azon különleges értékű darabjai — neves kortárs fotóművészek által dedikált albumok vagy éppen ritka példányszámban megjelent, muzeális értékű, fotótörténeti jelentőségű kötetek — amelyek nem a szabadpolcos rendszerben, hanem attól külön, elzárva találhatók. A zárt anyagban található szakkönyvtárunk névadójának Pécsi Józsefnek A fényképező művészete című könyve, amely a magyar fotóelmélet-írás alapművének számít, 1917-ben, a Fény kiadásában, Budapesten jelent meg először magyarul. Számos más ok miatt is a zárt anyag részévé válhat egy-egy dokumentum, így például megtalálhatók ott Josef Koudelka, Helmut Newton, Henri-Cartier Bresson által dedikált kötetek is, illetve olyan fotóalbumok, amelyek limitált példányszámban, esetleg sorszámozva jelentek meg. Számos, a századforduló idején kiadott könyv a birtokunkban van, állományunk legrégebbi darabja Julius Schnauss 1864-ben Lipcsében kiadott kötete, mely a Katechismus der Photographie címet viseli, de megtalálható az 1882 januárjában Kolozsvárott kiadott Fényképészeti Lapok első évfolyamának első száma is. Gyűjteményünk legfrissebb szerzeménye Kollányi Péter Memento című albuma, mely 2015 október elsején jelent meg a Capa Központ gondozásában.
A Pécsi József Fotográfiai Szakkönyvtár 16. születésnapján a több mint 13.000 dokumentumot tartalmazó állományából mutatunk be 8 fotóalbumot.

A képekre kattintva a fotóalbumokban megjelent sorozatok képeit találod. 

A könyvben szereplő felvételeket Robert Capa (eredeti nevén Friedmann Endre Ernő), a magyar származású világjáró haditudósító, valamint élettársa, a német Gerda Taro és a lengyel Chim (David Seymour) készítette. Mexikóinak azért nevezik ezt az anyagot, mert miután 1940-ben nyoma veszett, a titokzatos bőrönd fél évszázaddal később (1994-ben) Mexikóban került elő. A "bőrönd" valójában három kis dobozt tartalmaz, összesen 4500 negatívval.

mexicansuitcase.jpgFotó: Mexican Suitcase, ICP/Steidl, 2011 

Az 1955-ben Hollandiában született Hans van der Meer negyvenéves korában kezdte el fotózni az európai, alsóbb osztályok futballcsapatainak mérkőzéseit. A közel 10 éves projekt keretében készült fényképekből 2006-ban jelent meg a Steidl kiadónál egy nagyszerű válogatás European Fields – The Landscape of Lower League Football címmel.


hansvandermeer.jpgFotó: Hans van der Meer: European Fields, 2006 

1959-ben jelent meg a luzerni Camera Verlag / C. J. Bucher AG. kiadásában az egyik leghíresebb divatfotós Richard Avedon (1923-2004) Observations című könyve, Truman Capote előszavával, amelynek magyar fordítását Lapozó rovatunkban teljes egészében bemutatjuk.

avedon.jpgFotó: Richard Avedon: Observations, 1959 

Taryn Simon (New York, 1975) olyan amerikai helyeket fényképez, amelyek rejtve vannak a többség elől, mégis szerves részei az amerikai legendának, a mindennapoknak. A tudomány, a közigazgatás, a vallás vagy a nemzetbiztonság területein készített fotói felfedik számunkra az ismeretlent, hogy mindent láthassunk. A hetven, többségében nagy formátumú kamerával készült, színes felvételen CIA főhadiszállás, nukleáris tengeralattjáró, egyetemi laboratórium, nemzeti park és számos - a nyilvánosság elől - elrejtett helyszín látható.

tarynsimon.jpgFotó: Taryn Simon: An American Index of the Hidden and Unfamiliar, 2007

"A 65 fotóból csak 13 olyan kép van, amelyen a gyerekek meztelenek. Abban az időben nem volt internet és én soha nem láttam gyermekpornográfiát. Ez nem volt az emberek tudatában akkor. Az, hogy a fotográfiákon keresztül mutatom meg a gyerekeim testét meztelenül, számomra nem rendkívüli. A gyermekek kizsákmányolása teljesen távol áll tőlem." - nyilatkozta Sally Mann fotóművész az 1992-ben, az Aperture kiadó gondozásában megjelent fotóalbumáról.

sallymann.jpgFotó: Sally Mann: Immediate Family, 1992

1943 januárjában, az oklahomai Tulsában születtem. 16 éves koromban a Valo nevű orr-inhalátorral kezdtem narkózni, amelyet a drogériában egy dollárért lehetett kapni és hatalmas mennyiségű amfetamint tartalmazott. Feldolgoztuk és beszippantottuk. Középiskolában a barátaimmal mindennap ezt szippantottuk. Tizennyolc éves koromban eljöttem Tulsából és képzőművészeti iskolába mentem, ahol fotográfiát tanultam. 1963-ban visszamentem Tulsába, ahol ismét Valo-t szívtam és néhány hónapig fotóztam. - írta Larry Clark Tulsa című albumának történetéről.

larryclark.jpgFotó: Larry Clark: Tulsa, 1971

Rolling Stone, Vogue, Vanity Fair. Miközben Leibovitz ezeknek a magazinoknak dolgozott és százával fotózta a hírességeket, rengeteg szokványos és rendkívüli női portrékat készített. First lady, űrhajós, bányász, sebész, művész, cseléd, szociális munkás, családon belüli erőszak áldozata, sportoló, farmer, aktivista, kormányzó, zenész, cégvezető, katona. A mai amerikai nők küzdelmét és kihívásait láthatjuk, amivel mind egyénileg, mind csapatban szembe kell nézniük. A több mint 200 fekete-fehér és színes fotót Annie Leibovitz lencséjén keresztül láthatjuk. Susan Sontag gondolatébresztő esszéi adnak további bepillantást és magyarázatot a képeknek.

leibovitz_1.jpgFotó: Annie Leibovitz-Susan Sontag: Women, 2000

A szakkönyvtárunkban is megtalálható fotótörténeti jelentőségű album nagy sikert aratott, szerte a világban több millió példányban kelt el. Az ember családja (The Family of Man) fotókiállítást első alkalommal 1955-ben a New York-i Modern Művészetek Múzeumában mutattak be. Az esemény megálmodója és kurátora Edward Steichen amerikai fotográfus, a múzeum fotórészlegének vezetője volt. A kiállítást, melyet január 24. és május 8. között lehetett megtekintetni összesen 270 ezren látták.

Steichen_familyofman1955.jpgFotó: A The Family of Man kiállítás katalógusa, 1955 

A szakkönyvtár vezetőjével (és a blog szerkesztőjével) készített interjút ITT találod.

Ajánlott bejegyzések:

Ugrás a lap tetejére
süti beállítások módosítása