Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.
Haláltánc - Sokkoló képek Joel-Peter Witkin bizarr világából (18+)

Haláltánc - Sokkoló képek Joel-Peter Witkin bizarr világából (18+)

2016. február 28. Mai Manó Ház

Joel-Peter Witkin 1939-ben született Brooklynban. Az apja ortodox orosz zsidó, az anyja olasz és hívő katolikus volt. Ezek a vallási nézeteltérések vezettek a válásukhoz, így Witkint és testvéreit anyja és nagyanyja nevelte fel. „Nagyanyámnak fél lába volt, és reggelente üszkös lábának a szagára ébredtem. Amikor a legtöbb gyerek a kávé illatára ébredt, én nagyanyám rothadó lábának szagára keltem.” Witkin korán megismerkedett a különössel, és a rendkívüli a mindennapi élet természetes részévé vált. Megtanulta elfogadni az életben a betegséget és a szenvedést, és a halált is az élet természetes részének tekinteni.
„Az első tudatos élményemre hatéves koromban került sor. Vasárnap történt, amikor anyám lefelé kísért engem meg ikerfivéreimet a lépcsőn a bérházban, ahol éltünk. Templomba indultunk. Amint átvágtunk az épület előcsarnokán, hihetetlen csattanást és segélykiáltásokat hallottunk. Három gépkocsi ütközött össze, mindegyikben családok. A zűrzavarban egyszer csak már nem fogtam anyám kezét. Ahol álltam, a járda szélénél, láttam, hogy valami gurul felém az egyik felborult kocsiból. Megállt a járda mellett, ahol álltam. Egy kislány feje volt. Lehajoltam, hogy megérintsem az arcát, mert kérdezni akartam valamit, de mielőtt lehajoltam volna, valaki elcipelt.” 

FIGYELEM! A fotók némelyike felkavaró, sokkoló lehet. Erőszakot, meztelenséget, halottakat ábrázolnak. Csak akkor lépj tovább, ha ez nem zavar!

witkin001.JPGFotó: Joel-Peter Witkin: Un Santo Oscuro, New Mexico, 1993
© Museum of Contemporary Photography at Columbia College Chicago 

Witkin már tizenhat évesen komolyan érdeklődött a fotográfia iránt. A Museum of Modern Artnál bemutatkozott Edward Steichennek, aki el is fogadta az egyik képét az állandó kiállítás darabjának. Ennek hatására lett fotográfus. Witkin ellátogatott Coney Islandre, ahol egy torzszülötteket bemutató show keltette fel az érdeklődését. Közöttük érezte otthon magát, mert ebben a környezetben tudta kiélni élénk fantáziáit. Sajnos a shownak nem volt szüksége fényképészre így hát Witkin New Yorkban maradt, reklámstúdiókban dolgozott és kezdte megteremteni saját személyes fantáziával teli világát, amelyet lefényképezhetett. 1961-ben behívták katonának, ott hadgyakorlatokon történt baleseteket és haláleseteket dokumentált. Önként jelentkezett Vietnámba, ám öngyilkosságot kísérelt meg, és leszerelték. Aztán tanulni kezdett a New York-i Cooper Union Schoolban, majd az új-mexikói egyetemen folytatta, ahol 1981-ben kapott szépművészeti mesteri diplomát. 1980-ra New Yorki-i önálló kiállításával, amelynek Sam Wagstaff volt a kurátora, már szenvedélyes viták középpontjába került.
Witkin nem dolgozik számítógéppel, csak hagyományos eszközökkel. Egy kétoptikás, 1960-as Rolleiflex gépet és hagyományos filmtekercseket használ. Egy-egy motívumra ritkán szán kettőnél több felvételt. Képein főleg torzszülöttek, törpék, óriások, operáció előtti transzszexuálisok, emberek, akik karok, lábak, szemek, keblek, nemi szervek, fülek, orrok, és ajkak nélkül születtek. Az utóbbi időben Witkin holttestek levágott darabjaival bővítette listáját, amelyek – kivált az USA-ban – felkeltették a körzeti helyettes államügyészek és önjelölt kulturális cenzorok haragját. Kétségtelen, hogy Witkin korunk talán legellentmondásosabb művésze, de amíg sokan szörnyetegnek bélyegzik a mások az egyik legeredetibb és legmélyebb kortárs művészként ismerik el. (forrás: Hans-Michale Koetzle: Fotóikonok. Képek és történetük. 1928-1991. 2 kötet, Budapest, Taschen-Vince Kiadó, 2003) 

 witkin002_jpg.jpgFotó: Joel-Peter Witkin: Halott ember feje, Mexikó, 1990
© Museum of Contemporary Photography at Columbia College Chicago 

Joel-Peter Witkinről egyszer azt írták, hogy művészete egy rész Hieronymus Bosch, egy rész A texasi láncfűrészes mészárlás. [...] Életműve felfogható egyetlen hatalmas haláltáncként. Kábító részletességű panorámakép arról, amit nem szeretnénk tudni, nem szeretnénk látni, nem szeretnénk elfogadni. [...] Képei elkészítése több fázisból áll, a műterem berendezése, díszletezése, az alany kiválasztása, a tárgyi elemek összeválogatása, elhelyezése, majd az exponálás és a negatív hívása után a művész kontaktmásolatot készít a negatívról, ezt a másolatot manipulálja céljainak megfelelően, karcolja, satírozza, dörzsöli, ha eléri a kívánt eredményt, magára a negatívra viszi rá változtatásait, így minden manipuláció visszavonhatatlanná válik. A negatívról maga készít papírképet a saját maga által kikísérletezett vegyszerekben, majd, ha szükségesnek tartja, magát a papírképet is megdolgozza a kívánt hatás érdekében. Egy-egy kép elkészültének folyamata akár hetekig is tarthat. [...] Amint látható, Witkin is azokhoz a fotográfusokhoz tartozik, aki teljesen egyenrangúnak tartja médiumát a képzőművészettel, festészettel, művei nem valamilyen elkapott pillanat lenyomatai, hanem egy komplex gondolati és technikai tevékenység magas színvonalú, gazdag jelentéstartalmú produktumai. Witkin minden műve arról beszél, amiről az ember hallgatni szeretne, amit az ember nem akar látni: a halálról, az élet megszűnéséről és az életben lévő tökéletlenségről, hibáról, karcról, sebről, a nem normalitásról, a megszokottól eltérő életekről, testekről, illetve arról a területről, amiről ugyancsak nem szeretünk beszélni, nem szeretünk látni, a szexről, a nemi szervekről, a perverziókról. Witkin minden munkája egy gazdagon összeállított kollázs arról, hogy a halál, a sérülés, a szenvedés, a fájdalom, a kín, a nem normalitás az életben is jelen van, az élet része, hogy átszövi az életet, betör az életbe. Fotográfiai technikai megvalósításukban is magukon viselik a sérülések, sebek, karcok, tépések nyomait. Képei ugyanúgy meggyötörtek, sebesültek, ahogy gyakran képei alanyai. - írta Cséka György esztéta, kritikus. Witkin fotóalbumai megtalálhatók a Pécsi József Fotográfiai Szakkönyvtárban is. 

witkin003.jpgFotó: Joel-Peter Witkin: Férfi lábak nélkül, 1978, az "Evidences of Anonymous Atrocities, New Mexico" című sorozatból © Museum of Contemporary Photography at Columbia College Chicago 

witkin_lebaiser.jpgFotó: Joel-Peter Witkin: “A csók, (Le Basier), New Mexico,” 1982
© Courtesy of Marianne Boesky Gallery and Silverstein Gallery 

witkin005.jpgFotó: Joel-Peter Witkin: "Satiro, Mexico", 1992
© Museum of Contemporary Photography at Columbia College Chicago 

witkin006.jpgFotó: Joel-Peter Witkin: A hiúság portréja, 1994
© Museum of Contemporary Photography at Columbia College Chicago 

A Mai Manó Házban 2016. április 3-ig látogatható A múlt szabadsága - Válogatás Alföldi Róbert fotógyűjteményéből című kiállításunkon most Witkin alábbi munkáját is megtekintheted.

witkin-man-with-wings-and-.jpgFotó: Joel-Peter Witkin: Man with Wings and Wheels, 1979 
© Museum of Contemporary Photography at Columbia College Chicago 

(forrás: mocp.org; huffingtonpost.com; blog.art21.org; kunszt.reblog.hu; clampart.com; Hans-Michale Koetzle: Fotóikonok. Képek és történetük. 1928-1991. 2 kötet, Budapest, Taschen-Vince Kiadó, 2003)

A jelenleg Albuquerque-ben élő és az Új-Mexikói Egyetemen fotóművészetet tanító Joel-Peter Witkin megosztó, felkavaró képeiből ITT, Alföldi Róbert fotógyűjteményéből pedig ITT találsz egy válogatást.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

MJános 2016.02.28. 16:15:04

Beteg elme beteg "alkotásai"...

Irbisz · http://nemetmindennapok.blog.hu/ 2016.02.28. 17:57:12

" egyik legeredetibb és legmélyebb kortárs művészként ismerik el"

Eredeti mint jelzö az meg hagyjan, de azert aki ezt megmelyebb müveszetnek titulalja, az is több mint furcsa ertekrendü/izlesü emberke.
En egyszerü polgarpukkasztonak tartom, aki botranyt akart kavarni kreacioival, mert maskepp nem tudott volna a szürke masszabol kiemelkedni, es jol szamitott, bejött neki.

Hóhér az utolsó barátod · http://internetszemete.blog.hu 2016.02.28. 18:04:59

Aberrált elmebeteg. Akinek ez művészet, az forduljon pszichiáterhez. Zártosztályon normálisabb emberek vannak.

milliomos jeromos 2016.02.28. 18:30:03

Csak egyszerû lelkeknek, ,,aberráció", ill. polgárpukkasztás. A mûvész máshogy látja a világot, minden egyes élményt, máshogy kezel, îgy máshogy is adja azt vissza. Nem mondom felkavaró, de érdekes is egyben. Mi a célja? Érzelmek kiváltása. Félelem, borzongás, stb. Mûködik. Ez a mûvészet.

milliomos jeromos 2016.02.28. 18:30:53

Csak egyszerû lelkeknek, ,,aberráció", ill. polgárpukkasztás. A mûvész máshogy látja a világot, minden egyes élményt, máshogy kezel, îgy máshogy is adja azt vissza. Nem mondom felkavaró, de érdekes is egyben. Mi a célja? Érzelmek kiváltása. Félelem, borzongás, stb. Mûködik. Ez a mûvészet.

gorillaso 2016.02.28. 18:46:54

Ez aztán a művészet bazzz.....szerencsétlen kripliket pózoltatni :)

szbzs.2 2016.02.28. 21:01:07

emlékeim szerint valamikor a 80-as évek végén, vagy a 90-es években járt Magyarországon is, és felvételeket is készített, talán valamelyik BBS-es(?) filmben láthatjuk...

nál 2016.02.28. 21:16:40

A fentebbi kommentelôk mit gondolnak a posztban is említett Bosch munkásságáról?

Gery87 2016.02.28. 21:35:22

Értelmetlen és beteg hülyeség, szeret beteg dolgokat alkotni és ezt művészetnek árulva adja el.
Amúgy meg ki gondolja még úgy hogy a normálistól eltérő dolgokat mutogatni az művészet és bármi mondanivalója lenne?
Ugyan már...

Ma ahhoz kell művészi merészség hogy a normális dolgok mellett álljon ki az ember és ezt esetleg művészileg is kifejezze....
Ez a torszülött fasság csak kényelmes "megélhetési botrány művészet" ,unalmas gagyi szar!

Gery87 2016.02.28. 21:39:34

@milliomos jeromos:

"Mi a célja? Érzelmek kiváltása."

Épp hogy "egyszerű lelkek" élik át ezt borzongásként meg valós művészetként....a normális ember azt látja hogy "még egy semmirekellő, aki a beteg fasságaival akar nevet és pénzt keresni - vagy még egyet rúgni a normális értékrendbe - mert ennyire képes"

Franquette 2016.02.28. 23:28:51

Mivan? Ezek a képek a Dörmögő Dömötör illusztrációi a valódi élet borzalmaihoz képest. Aberrált elmebeteg? Az élet sokkal inkább az.

Hottentottenstottertrottelmutterattentäterlattengi 2016.02.29. 07:26:31

@nál: Ne zavard őket össze! Hát mit tudhatnak ők egy barkácsgépgyártóról? :))

Hóhér az utolsó barátod · http://internetszemete.blog.hu 2016.02.29. 07:59:26

@Hottentottenstottertrottelmutterattentäterlattengi: picit többet, mint ti együtt a művészetekről. Egyébként Bosch-ról is pletykáltak olyat (ha jól emlékszem, először épp a rajztanáromtól), hogy skizofrén volt egyesek szerint. Ettől függetlenül, ég és föld a kettő.

Hóhér az utolsó barátod · http://internetszemete.blog.hu 2016.02.29. 08:09:34

@nál: mi közük egymáshoz? Tudod, attól, hogy valamit kineveznek művészetnek és bemutatják többek közt egy egyre mélyebbre süllyedő blogon, attól az még nem lesz művészet. Bár egyes primitív lelkek mindent művészetnek tartanak, amiből semmit sem értenek. :)
És még csak nem is arról van szó, hogy a polgárpukkasztást vagy más, hasonló provokatív dolgokat elítélném...
Ellenben ezen "fotók" többsége inkább az emberi kultúra tudatos meggyalázása.

erol 2016.02.29. 11:28:25

Vicces ahogy kötelezően felháborodnak néhányan. Egyeseket hihetetlenül könnyű kiakasztani, nem értem miért nem csak annyit írnak, hogy nekem nem tetszenek ezek a képek (nekem sem egyébként). Kíváncsi lennék mi az amit magasztalnak, szép női aktok, szép virágok, tájképek?

Hóhér az utolsó barátod · http://internetszemete.blog.hu 2016.02.29. 11:44:45

@erol: Robert Mapplethorpe neve mond valamit? Neki is volt pár kiakasztó fotója, de tudtommal nem követett el ll. hullagyalázást.

Hóhér az utolsó barátod · http://internetszemete.blog.hu 2016.02.29. 12:42:08

@erol: mit na és? Ő is hajlamos volt polgárpukkasztásra vagy legalábbis kissé botrányos képek készítésére, róla mégis kevés embernek jut eszébe, hogy egy aberrált elmebeteg lenne.

erol 2016.02.29. 12:47:44

@Hóhér az utolsó barátod: Polgárt pukkasztani csak pontosan, szépen...
Kinek a pap, kinek a paplan, oké neked nem tetszik, másnak lehet, hogy igen. Kár ragozni.

Hóhér az utolsó barátod · http://internetszemete.blog.hu 2016.02.29. 13:22:15

@erol: részemről ez nem tetszik vagy sem kérdése. Vannak témák, amikhez pszichésen ép ember nem nyúl... szarral is be lehet kenni a falat és ráfogni, hogy művészet, ettől még nem lesz az.
Hullagyalázás, visszaélés más ember nyomorával... ilyet ép ember nem csinál. De van egy pszichológus v. pszichiáter ismerősöm, ha lesz rá alkalom, megkérdezem, mit szól hozzá... :)

Ernoke 2016.02.29. 13:36:38

Érdekes képek, szerintem mondjuk inkább dokumentációs célú érdekességek, mint művészi fotók.

@Hóhér az utolsó barátod: Miért élne vissza más nyomorával? Azért, mert ábrázolja azt...? És miért baj, hogy holttesteket fényképez? A halottnak nem mindegy már?

Akár tetszik, akár nem, az emberek megnyomorodnak, megbetegszenek, meghalnak. Nagyon furcsának tartom, hogy mostanában ez teljes tabu. Mintha önmagában bűn lenne az, ha valaki ezt "játékos" formában ábrázolja. A szexualitást és az erőszakot vajon bűn ehhez hasonlóan játékosan ábrázolni, pl. filmekben (pl. Ponyvaregény)?:)

erol 2016.02.29. 13:40:06

@Hóhér az utolsó barátod: Oké, lehet (valószínű), hogy tényleg nem ép pszihésen az illető. És akkor most mit csináljunk, sírjunk, kiabáljunk, fenyegetőzzünk, óbégassunk? Vagy lapozzunk és nézegessünk más képeket?

Hóhér az utolsó barátod · http://internetszemete.blog.hu 2016.02.29. 13:42:31

@erol: semmit. Csak sokan felháborodtak ezen a véleményen, én meg próbáltam érvekkel, példákkal alátámasztani, hogy miért tartom annak.

Gery87 2016.02.29. 20:03:56

@Ernoke:

"Akár tetszik, akár nem, az emberek megnyomorodnak, megbetegszenek, meghalnak. "

Ez így van, 'természetes' de ezért se értem miért olyan nagy szám meg 'kurva nagy művészet' azzal foglalkozni hogy a más nyomorát képre szarja és beállítja úgy mintha ez egy nagy és rendkívüli dolog lenne?
Ez mitől nagyszerű és mitől művészi?
Az meg hogy valami létezik, van...de nem beszélünk róla gyakran vagy épp tabu, az teljesen normális!
Miért gondolja úgy pár hibban hogyha ő ezt még is ábrázolja, nyilvánosság elé tárja az bármit is jelent vagy kritikai értéke van? Mit számít azon túl hogy egy feltűnést, botrányt kelt? Semmit.

" holttesteket fényképez? A halottnak nem mindegy már?"

Rohadtul mindegy, csak épp attól még hogy nem szokás, de ő megteszi az még nem lesz művész(i) meg nem lesz 'társadalom kritikus'...csak egy aberrált szarság.

verjemanyadba 2016.05.26. 15:30:35

Fantasztikus fotok. Nagyon tetszettek. Elég kemény a téma ez tény, de nagyon jó meglátásai vannak és a hozzáértőket hosszasan elgondolkodtatja minden egyes alkotása. Tény, hogy nem raknám ki otthon feltétlen az összes képét, de sok művészecske elbujhat mögötte

verjemanyadba 2016.05.26. 15:36:25

@erol: Én is jót nevetek a kommenteken. Annyira egyszerűek. Pedig elég komplex a téma. Szeretem mikor valaki látja a kutyaszart ki akarja kerül i és pont belelép :-D

Tetszett a bejegyzés? Kövesd a blogot!

blog.hu