Variációk - 8 híres fotográfusnő 1-1 ikonikus fotója

2016. március 08. Mai Manó Ház

A fényképésznők hazánkban örvendetes számban kezdenek szaporodni. A mellett, hogy mi ez idő szerint ötöt számíthatunk olvasóink sorába, biztos tudomásunk van arról, hogy kivülük mintegy nyolczan foglalkoznak még e szép iparművészettel, kik részint műtermet tartanak, részint pedig műkedvelők. Örömmel üdvözöljük őket e pályán s ajánljuk mindazoknak, hogy lépjenek e térre, kik a természettudományok iránt rokonérzéssel vannak, mert alig van tér, melyen oly szép alkalom nyílnék ezek széles körű megismerésére, mint éppen nálunk. Lapunk egyik derék munkatársa külömben megigérte, hogy még ez évben írni fog füzeteinkben a nőkről, mint fényképészekről s reméljük, hogy ki fogja mutatni mennyire ajánlható ez a pálya a gyöngébb nemnek. – olvashatjuk Veress Ferenc gondolatait az 1883-ban megjelent Fényképészeti Lapok szakújság Vegyesek rovatában.
A fényképezés napjainkban a nők hagyományosan kedvelt kifejezési eszköze. A fényképezés feltalálása után viszonylag korán megjelentek a női fényképészek is, akik többnyire férjük vagy férfi családtagjaik hatására kezdtek el fotografálni. A világ legelső női fotográfusának több személyt is megnevez a szakirodalom; Kínából, Németországból és Angliából is bejelentkeztek a „legelső női fotográfus” díjért, de a női fotósokkal foglalkozó könyvekben William Henry Fox Talbot feleségét, Constance Talbot-t illeti meg ez a dicsőség. Más források szerint Anna Atkins botanikai témájú cianotípiái voltak az első nő által készített fotók, de Atkins nevéhez fűződik az első teljes egészében fotókkal illusztrált könyv is.
Nőnap alkalmából az egyetemes fotótörténet híres fényképésznőinek még híresebb képeiből válogattunk. Az ikonikus fotókra kattintva, azok rövid történetét is megismerheted.

Ruttkai Éva és Latinovits Zoltán 1971-ben készült fotójáról, a készítője, Keleti Éva mesél egy rövid videóban.


Fotó: Keleti Éva: Ruttkai Éva és Latinovits Zoltán az otthonában, 1971

Robert Glaser New Yorkban készült régi fotókat nézegetett a világhálón, mikor először találkozott a róla készült képpel. Elmondása alapján bár ismerősnek tűnt a képen látható kisfiú, de elsőre továbbgörgetett, aztán beugrott neki, hogy az előbb mintha az édesapját is felismerte volna a képen, ezért újra megnézte a fotót és azonnal szólt a feleségének. A Vivian Maier által készült fotóról a képre kattintva olvashatsz bővebben.

vm1956ny.jpgFotó: Vivian Maier: Cím nélkül, New York, 1956. szeptember © Maloof Collection 

Lillian Bassman mintha egy sellőt kapott volna lencsevégre, aki épp hirtelen alámerül az őt felfedező kíváncsi tekintetek elől. Bassman képe nem tipikus, nehezen köthető korszakhoz vagy irányzathoz. Ennek oka hosszú szakmai pályafutása és az annak során végrehajtott radikális fordulatok sora mellett az is, hogy sajátos, főként férfi kollégáitól lényegesen eltérő víziója volt a nő társadalmi szerepéről és az azt kifejezésre juttató testképről is. Bassmanről a képre kattintva olvashatsz bővebben.

lillian-bassman_1959.jpgFotó: Lillian Bassman: A víz csodái, New York | Wonders of Water, New York, 1959  

A világhírű fotón látható nő neve Florence Owens Thompson; özvegy, 32 éves, 25 évesen került Kaliforniába, állandó lakcíme nincs, csak hét éhes gyermeke. Thompson azon vándormunkások egyike, akik az országot járták munka reményében. 1936 márciusában (vagy februárjában) Dorothea Lange fotóriporter éppen a borsószedők tábora mellett haladt el autójával és ekkopr készítette a legendás képet, melynek további képkockáit a képre kattintva találod.

Dorothea_Lange_Migrant1936.jpgFotó: Dorothea Lange: A vándorló anya, Nipomo, Kalifornia, 1936. február-március(?) 
© Library of Congress

A képre kattintva Diane Arbus világhírű fotóját is tartalmazó filmtekercs további képeit láthatjátok. Arbus az 1962-ben készült fotón Sidney Wood teniszező fiát, Colin Woodot fényképezte a Central Parkban, amint egy játék kézigránátot (MK2 "Pineapple") tart a kezében.

the_estate_of_diane_arbus(1).jpgFotó: Diane Arbus: Child with Toy Hand Grenade in Central Park, New York City, USA (1962)

1990-ben Mary Ellen Mark-ot Észak-Karolina vidékére küldte a Life magazin, hogy egy olyan iskoláról tudósítson, ahová „problémás gyerekek” jártak. Ellison volt az egyikük. A képre kattintva a fotó történetét találod.

maryellenmark1990.jpgFotó: Mary Ellen Mark: Amanda Marie Ellison, 9 (jobbra) és unokatestvére Amy Minton Velasquez, 8, Valdese, N.C., 1990. Courtesy of Mary Ellen Mark Studio and Library 

John Lennon halálának reggelén - 1980. december 8-án - készült ez az "utolsó profi művészfotó" Lennonról. Annie Leibovitz képén a szőnyegpadlón ruhában fekvő Yoko Ono-t öleli át a meztelen Lennon. A Lennonról készült valóban legutolsó fotót a képre kattintva találod.

010.jpgFotó: Annie Leibovitz: John Lennon és Yoko Ono, 1980

Az American Girl in Italy című kép akkor készült, mikor 1951-ben Ruth Orkin egy, a Life-nak készült izraeli tudósítása után - ahova az izraeli filharmonikusokat kísérte el - Firenzébe utazott és ott találkozott a festőművész Jinx Allennel (mai nevén Ninalee Craig). Kevesen tudják, hogy ez a fotó egy sorozat része, hiszen Orkin délelőtt 10 órától másnap délig fotózta Allent. A képre kattintva a sorozat további fotóit is megtalálod.

ruth.orkin-american.girl.jpg
Fotó: Ruth Orkin: Amerikai lány Olaszországban (Firenze) 1951.
© Ruth Orkin Courtesy of Howard Greenberg Collection


(forrás: artblart.com; vivianmaier.com; theguardian.com; fotomuveszet.net)

A fényképezés híres női alakjainak képeiből ITT (20 fotó) találsz egy válogatást.

Ajánlott bejegyzések:

Ugrás a lap tetejére
süti beállítások módosítása