10 ritkán látott Diane Arbus fotó

10 ritkán látott Diane Arbus fotó

2017. február 09. Mai Manó Ház

„A társadalmi lépcső legtetején születtem, a köztisztességnek örvendő nagypolgárságban, ám azóta mindent megtettem annak érdekében, hogy kiessek közülük.” – mondta az 1923-ban született Diane Arbus, aki hírnevét eleinte annak köszönhette, hogy a hatvanas évek elejétől a társadalom - magát normálisnak tekintő többsége - által különösnek, ijesztőnek vagy épp degeneráltnak ítélt emberekről készített képeivel bekerült a legnagyobb magazinokba.
Diane Arbus 1955-től Lisette Model tanítványa volt, aki arra ösztönözte őt, hogy képei minél személyesebb hangon szóljanak a nézőhöz. Később, 1967-ben a New York-i MoMA-ban Lee Friedlander és Garry Winogrand mellett ő volt a harmadik résztvevője az akkor nagy feltűnést, sokakban pedig értetlenkedést kiváltó New Documents kiállításnak. A fotográfus nem kívánta filozófiai álláspontját kifejteni, csak egyszerűen a világ hű ábrázolásával törődött, megmutatva annak minden oldalát. Arbus képei igen nagy hatással voltak korának nemzetközi fotóművészetére és sokat vitatkoztak munkásságáról.
Diane Arbus 1971-ben önkezével vetett véget életének.

Mai bejegyzésünkbe Diane Arbus ritkán látott képeiből válogatunk, melyeket Kezdetek címmel a New York-i Metropolitan Múzeumban mutattak be 2016-ban. 

arbus001.jpgFotó: Diane Arbus: Jack Dracula at a bar, New London, Conn. 1961
© Diane Arbus/The Estate of Diane Arbus LLC

A hagyatékát kezelő idősebb lánya, Doon a kilencvenes években nyitotta meg először az archívumot és tette hozzáférhetővé anyja leveleit, naplófeljegyzéseit, valamint életműve egy jelentős részét, addig sosem publikált, vagy kiállított fényképeit. A 2003 és 2006 között utazó Revelation (reveláció, kinyilatkoztatás, megvilágosodás) című kiállítás ebből a feldolgozott anyagból készült. A cím utal arra a változásra, amely az Arbus-életműről való gondolkodásban végbement. A „furcsákat” bemutató képei egyszerre más értelmet nyertek, többek lettek, mint a szenzációt kereső riporter szórakoztató felvételei. Munkáit nézve és szövegeit olvasva körvonalazódott egy olyan élet, amely során Arbus folytonosan azzal küzdött, ki mit mutat meg önmagából, és mit képes ebből a kamera láthatóvá tenni, közvetíteni vagy éppen felfedni. Arbus személyes konfliktusa önmagával és az őt körülvevő világgal a hétköznapi emberek képmutatásából fakadt, ebből a sajátos őszintétlenségből. Ezért olyan embereket keresett, akik nem akarnak vagy nem tudnak „viselkedni”, akik – ha kényszerből is – vállalják önmagukat, külsejüket, valódi énjüket. Ő azonban sosem szeretett volna ilyenné válni. Nem tudta feloldani azt az ellentmondást, hogy miképp lehet együtt élni azokkal, akiket leleplezett, de különbözni azoktól, akiket igaznak gondolt. - írta Arbus képeiről Pfisztner Gábor a Mai Manó Házban 2013-ban bemutatott Fotográfia felsőfokon című kiállítás kapcsán.

arbus002.jpgFotó: Diane Arbus: Kid in a hooded jacket aiming a gun, N.Y.C., 1957
© Diane Arbus/The Estate of Diane Arbus LLC
arbus003.jpgFotó: Diane Arbus: Windblown headline on a dark pavement, N.Y.C., 1956 1956
© Diane Arbus/The Estate of Diane Arbus LLC
arbus004.jpgFotó: Diane Arbus: Child in a nightgown, Wellfleet, Mass., 1957
© Diane Arbus/The Estate of Diane Arbus LLC
arbus005.jpgFotó: Diane Arbus: Stripper with Bare Breasts Sitting in Her Dressing Room, Atlantic City, N.J. 1961
© Diane Arbus/The Estate of Diane Arbus LLC
arbus006.jpgFotó: Diane Arbus: Girl with a pointy hood and white schoolbag at the curb, N.Y.C. 1957
© Diane Arbus/The Estate of Diane Arbus LLC
arbus007.jpgFotó: Diane Arbus: Boy above a crowd, N.Y.C., 1957
© Diane Arbus/The Estate of Diane Arbus LLC
arbus008.jpgFotó: Diane Arbus: Man in hat, trunks, socks and shoes, Coney Island, N.Y. 1960
© Diane Arbus/The Estate of Diane Arbus LLC
arbus009.jpgFotó: Diane Arbus: Boy at the pool hall, N.Y.C., 1959
© Diane Arbus/The Estate of Diane Arbus LLC
arbus010.jpgFotó: Diane Arbus: Lady on a Bus, N.Y.C. 1957
© Diane Arbus/The Estate of Diane Arbus LLC

(forrás: artblart.com; A 20. század fotóművészete - Museum Ludwig, Köln, Taschen, 2002)

Arbus leghíresebb fotójának (Kisfiú játék kézigránáttal kezében) rövid történetét és az elfényképezett filmtekercs további képkockáit ITT találod.

A Ritkán látott című rovatunk korábbi részeit a linkekre kattintva nézheted meg. 

5 ritkán látott Vivian Maier fotó
5 ritkán látott André Kertész fotó
5 ritkán látott Robert Capa fotó
8 ritkán látott Mai Manó fotó
7 ritkán látott Brassaï fotó
12 ritkán látott Munkácsi fotó
11 ritkán látott Robert Capa (színes) fotó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.