Manipulált kép A halál árnyékának völgye?

2017. március 03. Mai Manó Ház

A krími háborúnak köszönhetjük a történelem első hadifotóit, és velük együtt a képes tudósítások történetének első igazi rejtélyét. Roger Fenton leghíresebb fotója a halál árnyékának völgyéből évtizedek óta foglalkoztatja a fotótörténészeket, mert készítésének körülményei tele vannak ellentmondásokkal. Könnyen lehet, hogy a hadifotózás történetének legelső és leghíresebb fotóját megrendezte a fotós.
Mi a gond a képpel? Első ránézésre semmi. Egy üres völgyet láthatnak rajta, amin kanyargó út vezet keresztül. A lemenő nap fényei és a kopár sziklák minden magyarázat nélkül is vészjósló hangulatot teremtenek, együtt mesélnek a háború minden borzalmáról, anélkül hogy vért, halált vagy magát az akciót látnánk. Több tucat ágyúgolyó is hever a földön (nagyjából 250), Fenton naplója szerint a terület akkor is tűz alatt volt, amikor a helyszínen járt – ő maga pedig az ellenséggel szemben állva fotózott. Családjának küldött leveleiből ismerhetjük a kép készítésének körülményeit, amiből kiderül az is, hogy nagyjából másfél órát tölthetett a halál árnyékának völgyében, ahova fotós karavánját hátrahagyva, gyalog sétált be, mert az út járhatatlan volt. Azt is a naplóból tudjuk, hogy a fotózás után még egy ágyúgolyót is eltett emlékbe a feleségének.
Csakhogy nem egy kép készült, hanem kettő.

Mivel e hónapban a fotómanipuláció a témánk, ezért mai bejegyzésünkben Hernádi Levente írását ajánljuk, melyet a képre kattintva olvashattok el. 

fenton.jpgFotó: Roger Fenton: A halál árnyékának völgyében, 1855. április 23.
© Science Society Picture Librar / Europress / Getty)

(forrás: index.hu)

Ajánlott bejegyzések:

Ugrás a lap tetejére
süti beállítások módosítása