Walker Evans titokban készült képei a New York-i metró utasairól (1938-1941)

Walker Evans titokban készült képei a New York-i metró utasairól (1938-1941)

2017. június 07. Mai Manó Ház

Az 1903 novemberében született Walker Evans leginkább a Farm Security Administration (FSA/Mezőgazdaság-védelmi Hivatal) megbízásából végzett munkájáról ismert. Evans eredetileg írónak készült, ám az 1920-as években felkeltette figyelmét a fényképezés. A világhírű fotográfus számos, későbbi generációkhoz tartozó fiatal fotósnak volt mentora vagy példaképe, így Robert Franknek vagy Lee Friedlandernek is. A hatvanas években nevet kapó irányzat, a Street Photography egyik korai képviselőjének, lényegében a stílus megteremtőjének tekintik őt. Evans 1938-ban kezdte el később híressé vált metrós sorozatát. Nagy valószínűséggel Evans-tól idegen volt a dokumentarista megközelítés, talán inkább Edward Hopper képeire hajazva, ő is a nagy depresszió végén még mindig deprimált városi emberekről akart képet alkotni egy olyan közegben, amely ugyan hozzá tartozik a nagyvárosi léthez, mégis különleges hely, ahol mindenki többnyire egyedül van és magába fordul, vagy leginkább mered maga elé, akkor is a búskomorság látszatát keltve, ha amúgy az távol állt tőle. - írta Pfisztner Gábor Evans képeiről, melyek közül néhányat már a Mai Manó Házban is bemutattunk.  

evans001.jpgFotó: Walker Evans: Subway Passenger, New York, 1938-41

A fotográfusok az alany tudta nélkül készült felvételei a fényképezés feltalálása óta elégítik ki a közönségnek a titkos megismerés iránti vágyát. A 19. század végén már biztosan készültek elrejtett fényképezőgéppel kattintott képek, ezekből ITT találsz egy válogatást.
1938-ban, egy évvel azután, hogy Evans befejezte FSA-beli tevékenységét, a New Yorki-i Museum of Modern Art önálló kiállítást rendezett képeiből, ezzel is kifejezve a fotográfus iránti megbecsülését. Ez volt az első olyan kiállítás, amelyet egy fotóművész műveinek szenteltek. Ezután kezdett bele a metróban készült portrésorozatába. Walker Evans 1938 és 1941 között, a téli hónapokban titokban fényképezte a New York-i metrókocsikban utazó embereket. Fényképezőgépét - melyet a mellkasa alá kötözött - a télikabátja alá rejtette el és az exponálást egy, az ujjához kötött zsinórral indította el. Az így készült képeken főként fásult embereket láthatunk, akik magukba feledkezve utaznak és meredten bámulnak maguk elé, míg tekintetük a semmibe réved. A titokban, engedély nélkül készített képeket - többszöri sikertelen próbálkozás után - csak huszonöt évvel később, 1966-ban tudta publikálni a Many Are Called című könyvében.

evans002.jpgFotó: Walker Evans: Subway Passenger, New York, 1938-41
evans003.jpgFotó: Walker Evans: Subway Passenger, New York, 1938-41
evans004.jpgFotó: Walker Evans: Subway Passenger, New York, 1938-41
evans005.jpgFotó: Walker Evans: Subway Passenger, New York, 1938-41
evans006.jpgFotó: Walker Evans: Subway Passenger, New York, 1938-41
evans008.jpgFotó: Walker Evans: Subway Passenger, New York, 1938-41
evans009.jpgFotó: Walker Evans: Subway Passenger, New York, 1938-41

(forrás: artblart.com; metmuseum.org)

1946-ban az akkor 17 éves Stanley Kubrick a LOOK Magazine felkérésére közel két hétig fényképezte a New York-i metró utasait. Az ekkor készült képekből ITT találsz egy válogatást.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Behajtó70 2017.06.08. 07:23:37

Szerintem nem kellett volna kabát alól fényképezni, semmi gond nem volt ott már akkor sem a fotózással. Ez csak zenzaciókeltés!

egyszoban 2017.06.08. 11:29:21

A fényképezőgép jelenléte mindig változtat az emberek viselkedésén. Akkoriban meg főleg.