Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.
Egy színtévesztő fotográfus színes akt- és tájképei (18+)

Egy színtévesztő fotográfus színes akt- és tájképei (18+)

2017. október 31. Mai Manó Ház

Helmut Newton – aki az 1970-es évektől a világ egyik legismertebb és legjobban fizetett divat-, reklám-, portré- és aktfényképészeként vált ismertté – 1920. október 31-én Berlinben született egy jómódú zsidó gombgyáros család gyermekeként. 1936-ban félbeszakította gimnáziumi tanulmányait, mert már ekkor is inkább az úszás, a lányok és a fényképészet érdekelte. Ezután Berlin egyik ismert fényképészénél, Yva Else Simonnál tanult, aki később a náci terror áldozatává vált. Két évvel később megszakította fényképészeti tanulmányait, és röviddel 18. születésnapja után, 1938. december 5-én, Szingapúrba távozva elhagyta Németországot. Ott két hétig fotóriporterként dolgozott a Singapore Straits-Times-nál, ahonnét rövid időn belül „alkalmatlansága miatt“ eltanácsolták. A második világháború alatt 1940-től Ausztráliában élt, ahol az ausztrál hadseregben teherautósofőrként és vasútépítésen dolgozott. 1945-ben nyitotta meg fényképészeti műtermét Melbourne-ben. 1948-ban feleségül vette June Browne színésznőt, akivel egészen haláláig együtt élt és aki az 1970-es évektől maga is – Alice Springs néven – fotóművészként tevékenykedett. 1956-tól Helmut Newton a Vogue divatmagazin ausztrál kiadójánál dolgozott, amelynek során egyre több megbízást kapott a lap francia, olasz, amerikai és német kiadóitól, illetve más divatmagazinoktól meg (Elle, Marie Claire, American Playboy, Stern, Life) Az 1970-es évektől a világ egyik legismertebb és legjobban fizetett divat-, reklám-, portré- és aktfényképészeként vált ismertté. Utolsó éveit feleségével Monacoban töltötte. 83 évesen halt meg 2004. január 23-áról január 24-re virradó éjszaka Los Angeles-ben a Cedars-Sinai Medical Centerben, ahova autóbalesetét követően szállították be. 

newtonhelmut001.jpgFotó: © Helmut Newton © de Pury & Luxemburg, Zürich

Szinte kivétel nélkül nőket láthatunk különféle pózokban, amelyek lehetnek megalázók, felmagasztosítók, talányosak, erotikusak, vulgárisak, alpáriak vagy akár pornografikusak is, nézőpont kérdése. Egyik-másik kép emlékeztet a szado-mazo szubkultúra sajátos szokásaira, némelyek több rokonságot mutatnak a keményebb pornómagazinok világával, mások pedig leginkább a lesifotóst juttathatják eszünkbe, amint épp élete képét csinálja meg valamely unatkozó világfi házi orgiáján. Ezek a motívumok sok esetben harcos állásfoglalásra késztették a különféle nőmozgalmak képviselőit, akik Newtont egyszerűen hímsovinisztának, nőgyűlölőnek kiáltották ki. Tagadhatatlan: a nő szinte kivétel nélkül domináns egyedként jelenik meg. A férfiak - Newton bevallása szerint azért annyira alulreprezentáltak, mert nem érdeklik őt - az esetek többségében csak mellékszereplőként tűnnek fel, vagy ha kimondottan arra szól a megbízás, hogy férfiakról készítsen divatfotókat. Kivételt jelentenek a portrék, amelyeken felkérésre vagy saját kedvtelésére híres férfiakat örökített meg. Férfiaktot sosem fényképezett, ha saját magát nem számítjuk ide (a saját teste vélhetően más megítélés alá esik a maga számára). Newton pályafutása során szinte kizárólag fekete-fehér nyersanyagra készítette felvételeit. Csupán a kilencvenes években kapott rá arra, hogy színes filmre is fényképezzen. Ezen a téren semmiféle különbséget nem tett a megbízásból készített munkák és a saját indíttatásból fotózott anyagok között. A fekete-fehér technikához való ragaszkodásnak vélhetően csak egyik oka volt, amit maga is bevall, hogy színvak. – írta Pfisztner Gábor 2002-ben a Fotóművészet magazinban Helmut Newton munkáiról a budapesti Ludwig Múzeumban megrendezett Szex és tájképek című kiállítás kapcsán.
A színvakságot az idegen nyelvek hatására sokszor összekeverik a színtévesztéssel, amikor az ember még láthat színeket. Newton több interjúban is elmondta, hogy színtévesztő (color-blind), a kék és a zöld szín között nem tud különbséget tenni. A színtévesztés különböző fajtái sokkal gyakoribbak a teljes színvakságnál, de inkább a piros és a zöld színt keverik össze a színtévesztők. 
Newton fotóalbumai megtalálhatók a Pécsi József Fotográfiai Szakkönyvtár állományában és megvásárolhatók vagy megrendelhetők a Mai Manó Könyvesboltban. Mai bejegyzésünkben Helmut Newton színes képeiből találsz egy válogatást. A képek főleg meztelen embereket ábrázolnak, csak akkor lépj tovább, ha ezt megértetted. 

(forrás: fotomuveszet.net; wikipedia.hu; morenapublications.com; ludwigmuzeum.hu)

Az Önarckép a feleségemmel és modellekkel című képet 1981-ben a Vogue Hommes magazin felkérésére egy párizsi aktfotózáson készítette Newton. A világhírű képet és rövid történetét ITT találod.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Treff Bubi 2017.11.01. 08:46:23

Vannak közöttük jók és rosszak is, de egy szint felett a név már automatikusan minőséget jelent az embereknek. Érdekes lenne olyannak is megmutatni a sorozatot, aki nem tudja, ki készítette őket (de nyilván nem teljesen laikus és van fogalma a fotózásról).

Cycmen 2017.11.01. 09:46:08

@Treff Bubi: Jó kérdést feszegetsz. Hasonló gondolataim támadtak egy közismert filozófus elmélkedése után, miszerint ha ugyanezt én mondom akkor biztosan lehülyéznek!