A HÉT FOTÓSA: Válogatás Joakim Eskildsen Magyarországon készült képeiből (1971)

A HÉT FOTÓSA: Válogatás Joakim Eskildsen Magyarországon készült képeiből (1971)

2017. november 23. Mai Manó Ház

Az 1971-ben Koppenhágában született Eskildsen első fotóalbumát 24 évesen készítette el, miután tanulmányait befejezte a finn University of Art and Design iskolában. 2000-től 2006-ig fotózta a kelet-európai romákat, melyek közül több mint 200 fotó The Roma Journeys címmel először tíz évvel ezelőtt, 2007-ben jelent meg a Steidl kiadásában. Eskildsen Cia Rinne finn-svéd író- és költőnővel a roma emberek nyomába eredtek és összesen hét országba látogattak el, hogy megnézzék, milyen körülmények között élnek. Jártak Magyarországon, Franciaországban, Oroszországban, Görögországban, Finnországban, Romániában és Indiában, ahol hosszú heteket töltöttek el, a romákkal laktak, velük ébredtek, feküdtek – az élmény pedig újabb és újabb településekre sodorta őket.
A jelenleg Berlinben élő és alkotó Eskildsen szöges ellentéte az északi hűvös távolságtartásnak. Lenyűgöző sorozatai csak úgy sugároznak az élet szeretetétől, és tudja, hogy az igazán jó dokumentarista szemszög nem csupán történetet mesél, helyzetjelentést ad, de érzelmeket is közvetít, amelyhez elengedhetetlen a fotós kommunikációs képessége. […] A bensőséges hangulatú anyag olyan közvetlen élethelyzetekben mutatja be a cigányságot, amely elkészítésére csak olyan fotográfus képes, aki beolvad ebbe a saját törvények vezérelte, gyakran szélsőséges társadalomba. – írta Mucsy Szilvia fotóművész Eskildsen munkáiról a Digitális Fotómagazin 2008-as számában.
Mivel ezen a héten Joakim Eskildsen egy 2009-ben készült képét választottátok a HÉT FOTÓJÁNAK, ezért mai bejegyzésünkben a dán fotográfus Magyarországon fényképezett munkáit mutatjuk be.  A képek Heves megyében, a Mátra és a Bükk határán, az Ózd-Egercsehi medencében, Egertől északnyugati irányban 20 km-re fekvő zsáktelepülésen; Hevesaranyoson készültek. 


eskildsen01.jpgFotó: Joakim Eskildsen: Magyarország, Hevesaranyos. Részlet a The Roma Journeys 2000-2006 című sorozatból
© Joakim Eskildsen

eskildsen02.jpgFotó: Joakim Eskildsen: Magyarország, Hevesaranyos. Részlet a The Roma Journeys 2000-2006 című sorozatból
© Joakim Eskildsen

eskildsen03.jpgFotó: Joakim Eskildsen: Magyarország, Hevesaranyos. Részlet a The Roma Journeys 2000-2006 című sorozatból
© Joakim Eskildsen

eskildsen04.jpgFotó: Joakim Eskildsen: Magyarország, Hevesaranyos. Részlet a The Roma Journeys 2000-2006 című sorozatból
© Joakim Eskildsen

eskildsen05.jpgFotó: Joakim Eskildsen: Magyarország, Hevesaranyos. Részlet a The Roma Journeys 2000-2006 című sorozatból
© Joakim Eskildsen

eskildsen06.jpgFotó: Joakim Eskildsen: Magyarország, Hevesaranyos. Részlet a The Roma Journeys 2000-2006 című sorozatból
© Joakim Eskildsen

eskildsen07.jpgFotó: Joakim Eskildsen: Magyarország, Hevesaranyos. Részlet a The Roma Journeys 2000-2006 című sorozatból
© Joakim Eskildsen

eskildsen08.jpgFotó: Joakim Eskildsen: Magyarország, Hevesaranyos. Részlet a The Roma Journeys 2000-2006 című sorozatból
© Joakim Eskildsen

eskildsen09.jpgFotó: Joakim Eskildsen: Magyarország, Hevesaranyos. Részlet a The Roma Journeys 2000-2006 című sorozatból
© Joakim Eskildsen

eskildsen10.jpgFotó: Joakim Eskildsen: Magyarország, Hevesaranyos. Részlet a The Roma Journeys 2000-2006 című sorozatból
© Joakim Eskildsen

(forrás: joakimeskildsen.com; Digitális Fotómagazin 2008/3)

Ha van létezés peremén túli világ, Horváth M. Judit és Stalter György fotói erről szólnak. Kegyetlen világ ez: nyomor, elmaradottság, pusztulás – nem jó szembesülnünk vele. A látvány torkonragad, fojtogat, nem lehet szabadulni tőle. S nem is akkor igazán, amikor a nyomor kimerevített pillanatai naturalisztikusak, hanem amikor egy lírai közjáték – egy szerelmes tekintet, egy világra rácsodálkozó gyerekszempár – a lehetőségek lehetetlenségét vágja a képünkbe. - írta Göncz Árpád a Másvilág című könyv előszavában. A cigányság életét bemutató fotóalbum online verzióját ITT találod.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Mr. Neutron 2017.11.23. 15:34:27

A havas tájkép olyan, mint egy Bruegel festmény.
Az impresszionista disznópörzsölős fotó és az utolsó kép is nagyon menő.

Mai Manó Ház · http://maimanohaz.blog.hu 2017.11.23. 15:35:53

@Mr. Neutron: De jó, hogy ezt írod, a facebookon is hasonló kommentek érkeztek a poszthoz.

bontottcsirke 2017.11.23. 15:58:11

Le tudunk szállni a putrivonatról és a művészethez érni végre?

Comte de Gippaud 2017.11.23. 16:07:05

Nálam a havas kép, meg az utolsó a nyerő

Treff Bubi 2017.11.23. 16:13:43

Nagyon ügyes. Olyan tévénk nekünk is volt, persze nem 10 éve már...

Viszlát és kösz a halakat 2017.11.23. 18:15:27

fekete-fehérben még jobbak lennének meg kevés a koszos gyerek szakadt ruhában

Behajtó70 2017.11.23. 18:23:53

Nyilván Dániáról(bármelyik országról) is lehetne ilyen hátrányos színben feltüntető képeket készíteni. Csak egy kis rosszindulat kell hozzá.

Attilajukkaja 2017.11.23. 18:32:39

@Behajtó70:
Nyilván lehetne, .. és csinálnak is. A rosszindulatodat pedig ki ne ereszd a markodból! :o))))

Parajpuding 2017.11.23. 19:28:31

@bontottcsirke: te sosem fogsz odaérni, mert a művészet neked olyan magas, mint a Mount Everest.

Viszlát és kösz a halakat 2017.11.23. 19:38:39

Csórókat fotózni művészet. Fekete fehérben azért még művészetebb lenne

Gery87 2017.11.23. 19:48:56

Uncsi.
Számtalan ilyen "művész fotó" van már, "vidéki prolik/falusiak hülye helyzetben/helyen/saját nyomorukban viccesen" , "ködös/fényes,/árnyékos/naplementés hétköznapi dolgok" stb...

Advanced Flight 2017.11.23. 23:19:14

@Budapest a kutyaszar városa: mondjuk olyanokat fotózni, akik nem buzik, transzneműek, menekültek, cigányok, arabok, homik, négerek, zsidók.

bontottcsirke 2017.11.24. 06:17:59

@Parajpuding: Jáj dikk mén mondod én vágyok á dán úr fotouján!

commentes nikk 2017.11.24. 09:19:47

Most nem azért, de szó szerint kismillió tökugyanilyen fotó volt már mindenhol a blogoktól kezdve a múzeumokon át, annyira sablonos képek ezek, hogy az első pár után konkrétan el lehet mondani, hogy mi jön még. Ez egy szar.

Attilajukkaja 2017.11.24. 11:11:13

Miért baj vagy uncsi az, ha valaki a hétköznapokat fotózza?
A képek jók, egy dánnak még unikálisak is lehetnek.

hbe 2017.11.24. 12:01:14

Bátorban (szomszéd falu) nőttem fel, de Aranyoson is sokat voltam mamánál. Egyfelől néhány kép nagyon jól megfogja a hangulatot, mint például a havas a temetőoldalból, vagy a szuterénes gumicsizmás. Vagy a falu széli, amelyik egyébként innen készült a táblától kb, és nekem pont nem a reménytelenséget, hanem a reményt jelképezi, valahová még el lehet jutni, és valahonnan vissza lehet térni: https://www.google.hu/maps/@48.0075095,20.2401963,3a,75y,124.64h,90t/data=!3m6!1e1!3m4!1s7Gyljee6vPwZd_A209J8aQ!2e0!7i13312!8i6656?hl=en
Másfelől egyetértek azokkal az észrevételekkel is, hogy egy ilyen falu életének realisztikus bemutatása jobban túl kellene mutasson azon, hogy végigfotózom a cigánysort, még ha jó pillanatokat kapok is el.
Hevesaranyos a rendszerváltás előtt egy erősen szegregált (de a kisebbséget fizikailag befogadó), kifejezetten rendezett, és zsákfaluhoz képest elfogadhatóan működő, munkába eljáró település volt. Aztán a szokásos történet, TSZ helyben bezár, gyárak nagy része bezár, más része inkább nem 30 kilométerről vesz fel embert, hogy ne kelljen bérletet fizetni, új munkalehetőség nem jön, elöregedés, kisebbségből többség lesz, és eljut a falu oda, ahonnan már nincs visszaút. A kisebbség bemutatása felerősíti a drámai hatást, de az igazi dráma Kelet-Magyarország hasonló területein nem maga a nyomor, elmaradottság és pusztulás, hanem az oda vezető út.
És ez Budapestről már nemigen látszik, és a világ sem látja. Valamit visszaad ebből még a piros ruhás nős kép is, de csak annak, aki nagyon tudja, mit kell figyelni.

commentes nikk 2017.11.24. 13:05:11

@Attilajukkaja: mert elképesztően fantáziátlanok, az asztalnál ülős például annyira sablonos, hogy legalább öt tucat szociofotót láttam már ugyanezzel a beállítással, ugyanígy asztalnál, magasra vett fal előtt, ugyanilyen fényekkel. Meg a téma alapból sekélyes és túljátszott, hány ezren lőtték már el a szegény faluban markáns arcokat fotózok, meg az édesbúsra vett nyomorban fotózok témákat? Ez max egy gimis fotóamatőrtől lenne érdekes, ha valaki Dániából idáig utazott, hogy fotózzon, akkor ez nagyon szánalmas végeredmény.

Mr. Neutron 2017.11.24. 14:23:06

@commentes nikk: A legkevésbé sem fantáziátlanok ezek a fotók. Éppen ellenkezőleg: egyértelmű számomra, hogy egy tehetséges művész izgalmas képeiről van szó. Olyasmit képes megmutatni, ami több a szokásos szociofotó zsánernél. Nem a lepusztultságot és a kilátástalan sivárságot ábrázolja, hanem egy színes, néhol harsány, néhol borongós és meseszerű, de mindenképp emberléptékű világot, érzelmekkel és hangulatokkal, amelyek megérintik az embert.

De hová tűnt Columbo felesége? 2017.11.24. 14:37:23

@Attilajukkaja:

Oh, de rég olvastam ezt a nicknevet!
(Nevet.)

A képek jók, nem tűnnek koreografáltnak. Hogy művésziek-e, azt nem tudom, de jól adják visssza hely hangulatát (fenti kommentelő írása alapján reálisan).
S nekem ez már elég, nem vágyom többre egy kép láttán.

János Loboda 2017.11.24. 15:28:37

...mintha fehér többségi nyomor nem is létezne, pedig még melóznak is, nem segílyből tengődnek. Persze ott ahol ekkora az eltartott tööbszáz éve alkalmazkodni nem tudó "kisebbség"......;fel lehet róni a szorgalmas többi kisebbségnek és többségnek. Értjük a mögöttes szándékot ...

Gery87 2017.11.24. 16:05:38

@Budapest a kutyaszar városa:

Jó kérdés:)
Én egy szép tájképet (legyen fotó vagy festmény) vagy egy érdekes, informatiív, szépen kidolgozott, pontos térképet is jobban értékelek, mint az ilyen "nyugati hippi elmegy a putriba kádban ülő dagadt cigányokat meg gumicsellós feribácsikat fotózni.." féle álművész fasságokat!

Gery87 2017.11.24. 16:07:10

@Attilajukkaja:

Semmi baj nincs ezzel, berakja a gépe mappájába és nézegeti, meg mutogatja az anyukájának...ennyire jó, de ez nem művészet!

Gery87 2017.11.24. 16:08:40

@Mr. Neutron:

5 millió ilyen van....ha 12 éves vagy akkor bocs, újszülöttnek minden új ugye...

Attilajukkaja 2017.11.24. 16:19:00

@commentes nikk:
"mert elképesztően fantáziátlanok, az asztalnál ülős például annyira sablonos"
Ez is egy vélemény. De én a fotókat nem csak a művészi oldalukról közelítem meg, főleg, ha tetszik a téma. Én például szívesen néznék sablonos fotókat dán kis falukról, halász családokról, mert nem ismerem az ottani világot. Attól meg, hogy egy kép sablonos, még lehet jó és érdekes. Persze ahhoz nem csak a fényeket vagy a beállításokat kell nézni, hanem azt is, amit ábrázol.

"Meg a téma alapból sekélyes és túljátszott, hány ezren lőtték már el a szegény faluban markáns arcokat fotózok, meg az édesbúsra vett nyomorban fotózok témákat?"
És? Akkor már ne is dokumentáljuk ugyanezt a jelenben? Hogy 2017-ben még mindig ugyanitt tartunk, .... illetve hogy mennyit romlott a helyzet?

"ha valaki Dániából idáig utazott, hogy fotózzon, akkor ez nagyon szánalmas végeredmény."
Talán Dániában ez tényleg új.

@De hová tűnt Columbo felesége?:
"Oh, de rég olvastam ezt a nicknevet!
(Nevet.)"
És ez nekem most jó vagy rossz? :o))))

@Gery87:
"ez nem művészet!"
Picassónak is ezt mondták. :o)
Viccet félretéve, miért kell minden fotónak kifinomultan művészinek, meghökkentőnek lennie? Számomra ez a képsor egy jól sikerült dokumentációja a mai magyar valóság egy részének. Ennyi.

Mr. Neutron 2017.11.24. 16:41:13

@Gery87: Hát kérlek szépen, ha neked a térképek tetszenek, akkor nézegessed azokat továbbra is, tiszteletben tartom az ízlésedet. :)

hullajelölt88 2017.11.24. 16:42:08

Egy időben ezeknél jobbakat csináltam Budapestről, csakhát ugye a csodás személyiségijogi törvények...