A HÉT FOTÓSA – Helen Levitt: Válogatás New York krónikásának fekete-fehér és színes képeiből

A HÉT FOTÓSA – Helen Levitt: Válogatás New York krónikásának fekete-fehér és színes képeiből

2018. január 25. Mai Manó Ház

Az 1913-ban orosz zsidó bevándorló családba született Helen Levitt a harmincas évek óta egyedülálló stílusban örökítette meg a New York utcáinak mindennapi életét, képei szinte életre keltek, az azokon látható alakok valósággal táncoltak. Leghíresebb felvételei közé tartozik az a fotó, amelyen négy kislány a járdán állva lenyűgözve figyeli a szappanbuborékok játékát. "Az esztétika már a valóságban jelen van" - mondta egy alkalommal.
1931-ben be nem fejezett New York-i tanulmányai után J. Florian Mitchell portréfényképész műtermében kezdett el dolgozni, ahol főleg az előhívás tartozott a feladatai közé. A Julian Levy Galleryben 1933-ban megrendezett Henri-Cartier Bresson kiállítás volt az a meghatározó pillanat az életében, amikor először találkozott a fényképészettel, mint művészeti ággal. Nemsokára maga is fényképezni kezdett. Később személyesen is találkozhatott Henri Cartier-Bressonnal.
Levitt Walker Evansszel is kapcsolatban állt. 1937-ben megmutatta neki a gyermekekről készült fényképeit. Evanst érdekesnek találta a látásmódját így a következő években, 1938 és 1939 között együtt dolgoztak, utcákat barangoltak és fotókat készítettek. Levitt eleinte egy Voigtländert használt, (édesanyja egy barátnője volt a modellje), de később már Leicával fényképezett. Képei a Fortune magazinban jelentek meg először 1939 áprilisában, és 1943 tavaszán már önálló kiállítása volt a New York-i Modern Művészetek Múzeumában. A Helen Levitt: Photographs of Children című tárlat a gyerekekről készült dokumentarista képeit mutatta be. A világháború után a filmszakmába is belekóstolt, dolgozott többek közt Luis Bunuellel is. Alkotásait a független, alacsony költségvetésű filmek előfutáraiként tartják számon. A költő James Ageevel és a festő Janice Loebbel készített The Quiet One című dokumentumfilmjét 1948-ban Oscar-díjra jelölték. A nyilvánosságot bevallottan kerülő művész az ötvenes években tért vissza újra a fényképezéshez, és a Guggenheim Alapítvány ösztöndíjának köszönhetően eleinte színes, majd újra fekete-fehér felvételeket készített.
A megroppant egészségű Levitt egyre kevesebbet járta szeretett városát, bár hivatalosan már a nyolcvanas években visszavonult, de utolsó képeit - már egy Contaxszal - az 1990-es években készítette. "Korábban bármerre mentem, a gyerekek kint játszottak, ma viszont üresek az utcák. Az emberek otthon ülnek a tévé előtt" - mondta a fotográfus, akinek műveit számos kiállításon és könyvben láthatta a közönség. Thomas Roma, a Columbia Egyetem művészeti iskolájának fotográfiai igazgatója szerint Levitt kétségtelenül a valaha élt legnagyobb fotóművészek egyike, akinek felvételei egy letűnt korba engednek bepillantást.
Helen Levitt manhattani otthonában - 95 éves korában - hunyt el 2009 márciusában.

Mivel ezen a héten egy New Yorkban készült humoros képét választottátok a HÉT FOTÓJÁNAK, ezért mai bejegyzésünkben a világhírű fotográfus New York-i színes és fekete-fehér képeiből válogattunk. 

levitt001.jpgFotó: Helen Levitt: New York, c. 1940 © Helen Levitt
levitt002.jpgFotó: Helen Levitt: New York, c.1940 © Helen Levitt
levitt003.jpgFotó: Helen Levitt: New York, c. 1940 © Helen Levitt
levitt004.jpgFotó: Helen Levitt: New York, c. 1971 © Helen Levitt
levitt005.jpgFotó: Helen Levitt: New York, c. 1971 © Helen Levitt
levitt006.jpgFotó: Helen Levitt: New York, c. 1971 © Helen Levitt
levitt007.jpgFotó: Helen Levitt: New York, c. 1980 © Helen Levitt
levitt008.jpgFotó: Helen Levitt: New York, c.1971 © Helen Levitt

Az okostelefonok elterjedésével napjainkban rengeteg fotó készül a New York-i metróban, de nem volt ez mindig így, hiszen egészen 1994-ig tilos volt a föld alatti tömegközlekedési eszközön fényképet készíteni. Ezt a tiltást játszotta ki a világhírű filmrendező Stanley Kubrick és az FSA fotós Walker Evans is, akinél Levitt fényképezni tanult. Talán innen jött az ötlet, hogy Evans 1975-ben bekövetkezett halála után, annak felszerelésével a hetvenes évek végén, nyolcvanas évek elején Levitt egy új portrésorozatot készítsen, melynek témája a New York-i metró gyanútlan ingázói voltak. A titokban készült sorozat Manhattan Transit: The Subway Photographs of Helen Levitt címmel Levitt halála után könyv formájában is megjelent.

levitt009.jpgFotó: Helen Levitt: New York, 1978 © Helen Levitt
levitt010.jpgFotó: Helen Levitt: New York, 1982 © Helen Levitt
levitt011.jpgFotó: Helen Levitt: New York, 1978 © Helen Levitt
levitt012.jpgFotó: Helen Levitt: New York, 1978 © Helen Levitt

(forrás: mti.hu; artblart.com; lens.blogs.nytimes.com; wikipedia.org)

Stanley Kubrick metróban készült New York-i portréit ITT, Walker Evans titokban készült sorozatát pedig ITT találod.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.