Ő lenne a leningrádi Vivian Maier? - Válogatás Mása Ivasincova nemrég felfedezett fényképeiből

Ő lenne a leningrádi Vivian Maier? - Válogatás Mása Ivasincova nemrég felfedezett fényképeiből

2018. április 17. Mai Manó Ház

"Természetesen tudtam, hogy édesanyám egész életében fotózott. Ami feltűnő volt, hogy soha nem mutatta meg munkáit senkinek, még nekünk, a családjának sem. Elfényképezett filmtekercseit felhalmozta, és csak ritkán hivta elő őket, így soha, senki sem tudta értékelni a szenvedélyének gyümölcseit. Anya 2000-ben történt halála után ugyanezek a filmtekercsek maradtak szentpétervári lakásunk padlásán egészen a közelmúltig. Ekkor bukkantunk férjemmel az 1960 és 1999 között készült fényképekre és filmtekercsekre. Amit láttunk, az elképesztő volt." - írta a fotográfusnak létrehozott weboldalon Asya Ivashintsova-Melkumyan, Mása Ivasincova lánya.

mi.jpgFotó: Mása Ivasincova: Önarckép, dátum nélkül © Masha Ivashintsova / Masha Galleries

Az 1942-ben Leningrádban született, arisztokrata származású Mása Ivasincova nagyanyja nyomására balerinának tanult, a nagymama halála után végül egy műszaki főiskolán fejezte be tanulmányait. Egy ideig színikritikusként dolgozott. 1960 és 1999 között szenvedélyesen fotózott (Leica IIIc, illetve Rolleiflex kamerával). Örmény származású férjével Melvar Melkumyannal tönkrement a házassága, így a nyelvész végzettségű férj egyetlen lányukkal Asyával Moszkvába költözött. Mása Leningrádban maradt és Viktor Krivulin költőhöz, illetve Borisz Szmelov fotográfushoz fűzte bensőséges kapcsolat. A fotográfust magánál sokkal jobbnak tartotta, ezért nem mutatta meg senkinek saját képeit. Ivasincova 2000-ben (egy elmegyógyintézetben, rák következtében) bekövetkezett halála után a hagyatékáról megfeledkeztek. 

 

A mintegy 30.000 negatívot egy felújítás során véletlenül fedezték fel 2017 végén egy padlástérben. Lánya kezdett hozzá a digitalizáláshoz, ő működteti a professzionális, könnyen kezelhető honlapot. A hír futótűzként terjedt el a fotós oldalakon és mindenkinek Vivian Maier, a New York-i dada története jutott eszébe, akinek képeit már a Mai Manó Házban is bemutattuk. Bár sok helyen - az eddig látottak alapján - azt is hozzáteszik, hogy Maier képeinek minősége, kompozicíós készsége összehasonlíthatatlanok Ivasincova képeivel. 

 

A fotográfus leánya Bécsben indított galéria-vállalkozást. A digitalizálás még nem teljes,10-es sorozatokat nyomtatnak a képekből, vagyis a felvételeket műtárgynak tekintik. Otthoni nyomtatásra, nagy felbontású file-okat nem adnak el. A leghagyományosabb szerzői jogokat érvényesítik, az interneten csak a fotográfus népszerűsítéséről szóló cikkekben engedélyezik a képek felhasználását. Az oldalon található információk alapján jelenleg egy utazó kiállítás anyagát készítik elő. (A szöveg Török András Vademecum Hírlevelében írt ajánlója alapján készült.) 

 

A képre kattintva Mása Ivasincova eddig publikált fotóiból találsz egy válogatást. Ezúton is köszönjük a Masha Galleries munkatársainak engedélyét a bejegyzésben láható képek publikálásához.

(forrás: mashaivashintsova.com)

John Maloof, az amatőr történész, 2007-ben egy chicagói aukcióház árverésén bukkant rá egy jelöletlen, temérdek negatívot tartalmazó dobozra, s ezzel felfedezte a huszadik század egyik kiváló utcai fényképészét, Vivian Maiert. A gyűjtemény képeiből ITT találsz egy válogatást.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.