A HÉT FOTÓSA: Fan Ho (1931-2016) - Válogatás az egyik leghíresebb kínai fotográfus felvételeiből

A HÉT FOTÓSA: Fan Ho (1931-2016) - Válogatás az egyik leghíresebb kínai fotográfus felvételeiből

2018. május 24. Mai Manó Ház

Fan Ho 1931-ben született Sanghajban. Munkássága alatt közel 300 fotográfiai díjat nyert el, emellett nemzetközi kiállításokon világszerte szerepeltek képei, melyeket főleg az 1950-es és 1960-as évek során készített. Az 1941-es háború kitörésekor Ho szülei több éven át Makaóban éltek, és Ho egy családi szolga gondozásában maradt. Ho már nagyon fiatal korában elkezdett fotózni egy Brownie-val, amelyet apja hagyott otthon, majd később egy Rolleiflex kamerával, amelyet apja 14 éves korában vásárolt neki. A legenda szerint egész életében azt a gépet használta, soha nem vált meg tőle. Képeit az otthoni fürdőszobában felállított sötétkamrában hívta elő.
Fan Ho és családja 1948-ban emigráltak Hongkongba. Akkor, amikor a várost a japán invázió hatására a kétségbeesés, a szegénység és a zűrzavar jellemezte. A briliáns kompozíciói kísérteties teatralitást kölcsönöznek az emberalatti létnek otthont adó városképeknek. Fotói a városi élet rejtett pillanatait mutatják meg; a sikátorokban alvó parasztokat, nyomorúságos, bádoglemezekből, bambuszból és kartonpapírból összetákolt viskókat, mocskos betonlépcsőket, a szeméttel borított utcákon kígyózó, rozsdás villamos-síneket, szürke ködben elvesző épületeket. Fekete-fehér képeivel Fan Ho egy nosztalgikus és melankolikus Hongkongot mutatott meg, ahol a modern élet nyomai elváltak a hagyományos életstílusoktól, mintha a valóságot kitörölték volna: "Szerettem összpontosítani és egyszerűsíteni a világot fekete-fehérben, ez a stílus közelebb is állt hozzám. Az érzelmeimet szabadon fejezhettem ki, így azok sokkal inkább az én irányításom alatt álltak, [és az eredmények] szürreálisak és félig absztraktak voltak. Tetszett ez a távolság: nem túl közel, de nem is túl messze ... " – nyilatkozta egy interjúban. 
Miután Amerikába költözött megválasztották az Amerikai Fotográfiai Társaság tagjának és a Royal Photographic Society munkatársának, továbbá Ho Németország, Franciaország, Olaszország, Belgium, Brazília, Argentína, Szingapúr neves fotóegyesületének tiszteletbeli tagja. Élete során Fan Ho-t vendégelőadóként 12 egyetemen tanított film- és fotóművészetet. Öt könyvet írt, ezek közül az egyik a díjnyertes nyomatokat tartalmazza, amelyek jelenleg a San Francisco-i Modern Művészetek Múzeumának állandó gyűjteményétis gazdagítják.
Fotográfiai munkássága mellett Fan Ho egy kitűnő és elismert hongkongi filmrendező is volt. Megnyerte a "Best Film Award" címet a Banbury Nemzetközi Filmfesztiválon Angliában. Ezek a különböző kulturális hátterek tették Fan Ho kreatív stílusát olyan egyedülállóvá, mely tele van lírai szépséggel, drámai erővel és költői nagyszerűséggel. Ho 2016 júniusában halt meg San Jose-ban, Kaliforniában, ahol családjával együtt élt.
Ho 1954-ben egy unokatestvérét kérte meg, hogy a Causeway-öbölben lévő Queen's College-ban egy fal mellett álljon neki modellt. A képen látható átlós árnyékot már a sötétkamrában „illesztette”a felvételre, hogy azt jelképezze, hogy "az ifjúság elhalványul", mivel "mindenkinek ugyanaz a sorsa". A "Közeledő árnyék" című fotójáért 2015-ben 375 000 HK dollárt, 13 millió forintnak megfelelő összeget fizettek egy árverésen.
Mivel ezen a héten Fan Ho Közeledő árnyék című manipulált képét választottátok a HÉT FOTÓJÁNAK, ezért mai bejegyzésünkben a világhírű fotográfus képeiből válogattunk. 

(forrás: wikipedia.org; boredpanda.com; artportal.hu; cnn.com)

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.