Válogatás a szocialista állami vállalatoknak készített promóciós reklámfotókból 2. rész

2021. október 16. Mai Manó Ház

A magyar reklámfotó, mint ,,alkal­mazott művészfoto”, mindezideig nagyobb sikereket ért el külföldön, mint hazánkban. Kül­kereskedelmi vállalataink évek óta nagy sikerrel használják fel idegennyelvű reklám kiadványaikban a magyar fotóművé­szek kiváló reklámfotóit. Belföldön azonban az idegenforgalmi propagandán és a divatreklámon kívül alig van terület, ahol élnénk a művészi megoldású reklámfotó lehetőségei­vel. Bizonyos korlátozásokat a szűk techni­kai lehetőségek is szabnak, de az adott körülményeken belül is igen tág tere lenne a fotónak, mint reklámeszköznek a felhasz­nálására.
Úgy hisszük, hogy a jelenlegi helyzetnek elvi okai is vannak.
A sajtóban, egy-egy prospektusban meg­jelennek reklámfotók. Ezek színvonala kevéskivétellel nem reprezentálja a magyar rek­lámfotó külföldön is elismert színvonalát. Kétségtelen, hogy e művészeti ág lebecsülését kell feltételeznünk az olyan szervek és vál­lalatok részéről, amelyek nem fordítanak elég gondot arra, hogy a reklámfotókat szakemberek, a szakma művészei készítsék. Ismeretes, hogy a reklám területén amúgyis gyakran talál­kozunk a dilettantizmus különböző meg­nyilvánulásaival, amelyek oka — többek között -— az a tévhit, hogy a „reklám min­denkihez szól, tehát a reklámhoz mindenki ért”. Az amatőrfényképészek örvendetesen növekvő száma a maga kultúrpolitikai jelen­tősége mellett -— mintegy vadhajtásként — azt is eredményezi, hogy a lelkes ama­tőrök közül néhányan egy-egy jól sikerült kép alapján fotóművésznek képzelik magukat. – olvashatjuk Vért András gondolatait a Foto magazin ötven évvel ezelőtt megjelent számában. 

fortepan_206605.jpgFotó: Konzervreklám, 1974, Főfotó © Fortepan

A hatvanas évek elején létrejött a Fővárosi Fotó riporter osztálya. Az osztály hivatásos fotósai a korszak állami vállalatainak készítettek promóciós képeket. Többszáz vállalat, üzem, állami szerv rendelt meg riportokat, termék-katalógus vagy reklám fotókat a Főfotótól. Így jött létre egy több mint 200.000 negatívból álló archívum, ami kalandos úton – a privatizáció sűrűjében – egy magánszemélyhez került. Sokszori próbálkozás után, öt évvel ezelőtt sikerült megvenni a Fortepan csapatának az egész gyűjteményt, melyekből időre időre újabb válogatásokat mutatnak be a Fortepan oldalán. Mai bejegyzésünkben ezekből a képekből válogattunk. 

fortepan_209239.jpgFotó: A Fővárosi Gázkészülékgyártó Vállalat (FÉG) T4.1 típusú háztartási gáztűzhelye, alsó / felső lángállítóval. 1962, Főfotó © Fortepan 

fortepan_209064.jpgFotó: Camea márkájú kozmetikai cikket reklámozó felvétel. 1966, Főfotó © Fortepan 

fortepan_207527.jpgFotó: Padlófényezőt reklámozó felvétel. 1967, Főfotó © Fortepan 

fortepan_207741.jpgFotó: Cipőreklám. 1968, Főfotó © Fortepan 

fortepan_207419.jpgFotó: Órareklám. 1969, Főfotó © Fortepan 

fortepan_207912.jpgFotó: HAJDU keverőtárcsás mosógépet reklámozó felvétel. 1969, Főfotó © Fortepan 

fortepan_207914.jpgFotó: Lehel 100 K típusú hűtőszekrény, melynek ajtaja lefelé nyílik, ezért bárhűtőszekrényként is alkalmazható. 1969, Főfotó © Fortepan 

(forrás: fortepan.hu)

A magyar reklámfotózás legendájával készített interjúnkat és ikonikus képeit ezen a linken találod.

Ajánlott bejegyzések:

Ugrás a lap tetejére
süti beállítások módosítása