A magyar reklámfotó, mint ,,alkalmazott művészfoto”, mindezideig nagyobb sikereket ért el külföldön, mint hazánkban. Külkereskedelmi vállalataink évek óta nagy sikerrel használják fel idegennyelvű reklám kiadványaikban a magyar fotóművészek kiváló reklámfotóit. Belföldön azonban az idegenforgalmi propagandán és a divatreklámon kívül alig van terület, ahol élnénk a művészi megoldású reklámfotó lehetőségeivel. Bizonyos korlátozásokat a szűk technikai lehetőségek is szabnak, de az adott körülményeken belül is igen tág tere lenne a fotónak, mint reklámeszköznek a felhasználására.
Úgy hisszük, hogy a jelenlegi helyzetnek elvi okai is vannak.
A sajtóban, egy-egy prospektusban megjelennek reklámfotók. Ezek színvonala kevéskivétellel nem reprezentálja a magyar reklámfotó külföldön is elismert színvonalát. Kétségtelen, hogy e művészeti ág lebecsülését kell feltételeznünk az olyan szervek és vállalatok részéről, amelyek nem fordítanak elég gondot arra, hogy a reklámfotókat szakemberek, a szakma művészei készítsék. Ismeretes, hogy a reklám területén amúgyis gyakran találkozunk a dilettantizmus különböző megnyilvánulásaival, amelyek oka — többek között -— az a tévhit, hogy a „reklám mindenkihez szól, tehát a reklámhoz mindenki ért”. Az amatőrfényképészek örvendetesen növekvő száma a maga kultúrpolitikai jelentősége mellett -— mintegy vadhajtásként — azt is eredményezi, hogy a lelkes amatőrök közül néhányan egy-egy jól sikerült kép alapján fotóművésznek képzelik magukat. – olvashatjuk Vért András gondolatait a Foto magazin ötven évvel ezelőtt megjelent számában.
A hatvanas évek elején létrejött a Fővárosi Fotó riporter osztálya. Az osztály hivatásos fotósai a korszak állami vállalatainak készítettek promóciós képeket. Többszáz vállalat, üzem, állami szerv rendelt meg riportokat, termék-katalógus vagy reklám fotókat a Főfotótól. Így jött létre egy több mint 200.000 negatívból álló archívum, ami kalandos úton – a privatizáció sűrűjében – egy magánszemélyhez került. Sokszori próbálkozás után, öt évvel ezelőtt sikerült megvenni a Fortepan csapatának az egész gyűjteményt, melyekből időre időre újabb válogatásokat mutatnak be a Fortepan oldalán. Mai bejegyzésünkben ezekből a képekből válogattunk.
Fotó: A Fővárosi Gázkészülékgyártó Vállalat (FÉG) T4.1 típusú háztartási gáztűzhelye, alsó / felső lángállítóval. 1962, Főfotó © FortepanFotó: Camea márkájú kozmetikai cikket reklámozó felvétel. 1966, Főfotó © Fortepan
Fotó: Padlófényezőt reklámozó felvétel. 1967, Főfotó © Fortepan
Fotó: Cipőreklám. 1968, Főfotó © Fortepan
Fotó: Órareklám. 1969, Főfotó © Fortepan
Fotó: HAJDU keverőtárcsás mosógépet reklámozó felvétel. 1969, Főfotó © Fortepan
Fotó: Lehel 100 K típusú hűtőszekrény, melynek ajtaja lefelé nyílik, ezért bárhűtőszekrényként is alkalmazható. 1969, Főfotó © Fortepan
(forrás: fortepan.hu)
A magyar reklámfotózás legendájával készített interjúnkat és ikonikus képeit ezen a linken találod.