2014.11.01.
00:02

Bejegyezte: Mai Manó Ház

Variációk – Fotók a XIX. századból

A Mai Manó Ház fennállásának 120. évfordulója alkalmából Fotóutca Fesztivált, családi fotópályázatot, valamint három nagyszerű kiállítást is rendeztünk, melyekkel párhuzamosan a Facebook oldalunkon minden nap a XIX. század fényképeiből válogattunk. Blogunkon is igyekeztünk hasonló témában posztolni, így hűséges olvasóink találkozhattak Rózsa Sándor rabosító fotójával, megismerhették egy fényképező francia orvos kísérleteit, láthatták a világ legelső víz alatt készült fotóit, átlapozhatták a 165 éves újságok magyar nyelvű bulvárhíreit, de beleshettek egy női elmegyógyintézet falai közé is. Októberben bemutattuk a XIX. század híres akttanulmányait, hajókatasztrófáit és a montparnasse-i vasúti szerencsétlenség képeit.
A Facebook oldalunkon található NAP FOTÓJA rovatunk heti kedvenceit minden héten hétfőn, éjfél után pár perccel a HÉT FOTÓJA rovatunkban találtátok, mai bejegyzésünkben pedig azokat a családi fényképeket láthatjátok, amik bár nagy népszerűségnek örvendtek Facebook rajongói oldalunkon, de a lájkok száma alapján mégis lemaradtak a HÉT FOTÓJA titulusról.

002.JPG
Fotó: Peter Henry Emerson: Gathering Water-Lilies, 1885–86.

Szólj hozzá!

Címkék: variációk peter henry emerson carleton watkins

2014.10.31.
00:02

Bejegyezte: Mai Manó Ház

115 éves reklámok a fotózásról

Az 1899 és 1911 között havonta megjelenő Fényképészeti Szemlét Pejtsik Károly szerkesztette. A budapesti szerkesztőség magyar nyelven közölte a fotótechnikával és az amatőr fényképezéssel kapcsolatos legújabb híreket, de természetesen nem maradhattak ki az újságból a fotografálással kapcsolatos egész oldalas hirdetések sem, melyek minden esetben a havilap utolsó lapjain szerepeltek. Mivel ebben a hónapban Facebook oldalunkon a XIX. századi fényképezés volt a témánk, ezért mai bejegyzésünkben a Fényképészeti Szemle első évfolyamában megjelent, 115 éves, fotózással kapcsolatos reklámokat láthatjátok. A hirdetésekből az is kiderül, hogy a századforduló idején még nem pixelekben, hanem grammokban mérték a minőséget. 

FenykepeszetiSzemle1899_MMH2014_9.jpgFotó: Reklám a Fényképészeti Szemle első évfolyamából, 1899 

Szólj hozzá!

Címkék: lapozó

2014.10.30.
00:02

Bejegyezte: Mai Manó Ház

Durieu és Delacroix akttanulmányai (1854. június)

Eugène Delacroix festő és Eugène Durieu amatőr fényképész 1854 júniusában készítette el a korai aktfényképezés legfontosabb tanulmányait, melynek leghíresebb darabja a Hátakt címet kapta. A fotótörténeti írások szerint Durieu és Delacroix június 18-án és 25-én reggel nyolc órakor találkoztak a párizsi rue des Beaux-Arts 10. szám alatti műteremben a férfi és női modellekkel. Delacroix naplójába írt bejegyzés szerint az egész napot a pózok beállításával töltötték és vázlatokat rajzoltak. Az ekkor 54 éves Durieu kicsivel több mint egyperces expozícióval fényképfelvételeket készített. A közös munka gyümölcseként egy 32 felvételt tartalmazó album maradt ránk, melyet a világhírű festő halála után a kijelölt hagyatéki biztos szerzett meg magának. A 10x11,5 cm-es és a 19,5x13,5 cm-es méretű kópiákat tartalmazó könyv később 9343-as leltári számon került a Párizsi Nemzeti könyvtár birtokába. A 32 fotóból öt női aktot, 18 pedig meztelen férfiakat ábrázol, míg a maradék 9 képen mindkét nem képviselői helyet kaptak. Ezeken a képeken - melyek Delacroix festészeti tevékenységét is előrébb vitték - a megmutatás és a rejtőzködés, a csábítás és a szemérem, a ledérség és a tartózkodás, az erotika és az ártatlanság ritkán megvalósuló egyensúlyát láthatjuk. A teljes sorozatot először a képek elkészítése után közel 125 évvel, 1997-ben mutatták be a Párizsi Nemzeti Könyvtár épületében megrendezett L’art du nu című kiállításon. Durieu munkáit a rochesteri George Eastman House gyűjteménye is őrzi. (forrás: Hans-Michael Koetzle: Fotóikonok. Képek és történetük. 1928-1991. 2 kötet, Budapest, Taschen-Vince Kiadó, 2003)

durieu_nude_ph8976-web.jpgFotó: Eugène Durieu és Eugène Delacroix: Akttanulmány (Hátakt), 1854 

Szólj hozzá!

Címkék: portré fotótörténet eugene durieu

2014.10.29.
00:02

Bejegyezte: Mai Manó Ház

Kép-párok #94

Kép-párok rovatunkban minden alkalommal két olyan fotót láthattok, amelyek hasonló témában készültek vagy olyat, amelyeken a fotográfusok éppen egymás munkáira reflektálnak. 

herve1959.jpgFotó: Lucien Hervé: Házfal nyílásokkal, Ibiza, 1959
© Lucien Hervé

Szólj hozzá!

Címkék: lucien hervé magnum photos kép párok chris steele perkins

2014.10.28.
00:02

Bejegyezte: Mai Manó Ház

Bőrödön viseled

A Capa Központban megrendezett Bőrödön viseled. Társadalmi konstrukciók vizuális kódjai című kiállítás azt a kérdéskört járja végig, hogyan építjük fel az egyéniségünket, melyet kifelé mutatunk környezetünknek; mit jelentenek a kényszerítő vagy szabadon választott társadalmi szerepek és a nekik megfeleltetett jelzőrendszerek; a testhatárok eltolása vagy kiterjesztése; a test, mint médium üzenetjellege. Hogyan épül fel kulturális identitásunk, hovatartozásunk, milyen jelentéssel ruház fel a többségi társadalom vagy egy szubkultúra bizonyos ruhadarabokat, teststilizálást, kellékeket. Hogyan teremt “egyenruhákat” meghatározott társadalmi rítusokhoz, melyek később eszközül szolgálnak az adott gyakorlat kritikájaként. A testtel, a genderrezsimmel, az intézményesült szerepleosztásokkal, közmegegyezéssel és divatokkal, szubkultúrákkal vagy tekintéllyel kapcsolatos konstrukciók történetiségét vizsgálja, azok változékonyságát, kikezdését, vagy éppen kiszolgálását a hazai vizuális kultúrában. A fogyasztói kultúra kialakulásával olyan ideológiai és kulturális változások zajlottak le itthon is, melynek során az identitás és az énnel kapcsolatos műveletek radikális fordulatot vettek. Nemcsak bonyolult külső és belső folyamat zajlott, melyben a performativitás, a cserélgethetőség és az árucikk jelleg felerősödött, hanem jelenleg is zajlik, a 2010-es évek közepén, a konstrukciók újragyártása, a normativitás újradefiniálása. A kiállítás a közelmúlt, a Magyarországon nem sokkal a rendszerváltás előtt megindult gazdasági és társadalmi változások kezdetétől von ívet és vizsgálja az identitás és az azt meghatározó hatalmi struktúrák viszonyát, egymás mellett bemutatva a képzőművészeti fotográfia és riportfotó rokon érdeklődésű alkotóinak munkáit. (Oltai Kata művészettörténész, a kiállítás kurátora) 

borodonviseled1-800x518.jpgFotó: Urbán Tamás: Pillangó (sorozat), 1989

Szólj hozzá!

Címkék: kiállítás capa központ