Tőry Klára: A fényképezés nagy alkotói

Tőry Klára: A fényképezés nagy alkotói

2012. május 07. Mai Manó Ház

Ilyen még nem volt! Egy teljes fotótörténeti könyv kerül fel a Mai Manó Ház blogjára.
A fényképezés nagy alkotói című könyv 1982-ben a Magyar Újságírók Országos Szövetségének gondozásában jelent meg. Tőry Klára fotótörténész, a könyv szerzője nemrég felajánlotta nekünk, hogy a 2004-ben átdolgozott kiadást tegyük közkinccsé oldalunkon. Mi ezért hálásak vagyunk, és ezúton is még egyszer nagyon köszönjük, hogy jóvoltából e remek fotótörténeti írással gazdagíthatjuk blogunk tartalmát. A ma már csak antikváriumokban elérhető könyv az egyetemes fotótörténetet a kezdetektől egészen az 1930-as évekig mutatja be. Terveink szerint a tartalomjegyzékben szereplő fejezetek sorrendjében, ezentúl minden hétfőn jelenik majd meg egy-egy részlet az oldalunkon, amit ebben a bejegyzésben is folyamatosan nyomon követhettek.

Ne felejtsétek, ez a poszt hetente, hétfőnként frissül, egészen addig, mígnem a teljes könyv elérhető lesz erről az oldalról.

Kellemes olvasást! 

 

 

Tőry Klára: A fényképezés nagy alkotói
Átdolgozott változat, Budapest, 2004.

Tartalomjegyzék

Valóságutánzó: fotószerű látás - a fényképezés előtt
A fejlődés útja: a változó formanyelv
Távolodás a hagyománytól: közeledés a valósághoz
Támasz: a polgárság szemlélete
Az új program
A fotótechnikai eljárások feltalálói
Szembesítés: festészet és fotó
Festői jegyek fényképeken - fotografikus festmények
Fellángoló nézeteltérések
A fényképi kifejezés lehetőségei
Preferált témák és műfajok
Talbot és világa
A kezdet portréfotósai
David Octavius Hill és Robert Adamson
Hill módszeréről
Új lehetőségek: nedves eljárás
Nadar
Portrék és riportok
Julia Margaret Cameron
Újabb fényképi megoldások a fotográfia egyéb területein
Épület-, város- és tájfotók
Növények, csendélet-fotók
Igény: életszerű pillanatkép
Fordulat a fotótechnikában - a száraz eljárás
Korai fotóriportok
A mozgás bűvöletében
Új utak keresése - szemléleti ellentmondások
Rejlander, Robinson, a composite-fotó
Emerson és a „naturalista fotó"
A festői fényképezés
Impresszionista hatáskeltés
Piedesztálon a festői megjelenítés
Mitológia, allegória - dekadencia
Festői fotóklubok
A Photo Club
A Camera Club
A fotoszecesszionisták nyitása
Fényképi látásmód és formanyelv a festőiség idején
Újitó portréfotósok
Székely Aladár
Eugéne Atget
Dokumentarista fotográfiák
Társadalomkritika - Riis és Hine
Stieglitz és a fotószecesszió
Az avantgárd hatása a fotográfia önállósodására
A konstruktivizmus és az expresszionizmus
Az új tárgyiasság világa
Az új irányzatok kölcsönhatása
Moholy-Nagy László, Man Ray
Paul Strand, Edward Steichen
Albert Renger-Patzsch
Edward Weston
A portré új útjai
Helmar Lerski
August Sander
Az új formanyelv széles körű elterjedése - a továbblépés előtt