Hiroshi Sugimoto: Filmszínházak

Hiroshi Sugimoto: Filmszínházak

2013. július 11. Mai Manó Ház

Megkezdődött a franciaországi Arles-ban a világ egyik legjelentősebb fotófesztiválja, amelynek keretében ötven kiállítást mutatnak be szeptember végéig. A Les Recontres d'Arles fesztivál ezúttal az Arles in Black (Arles feketében) címet viseli és a fekete-fehér fotográfiára helyezi a hangsúlyt. "A fekete-fehér fotográfia hanyatlása a kilencvenes években kezdődött. Feltesszük azt a kérdést, hogy milyen jelentősége van ma" - mondta el Francois Hébel, a fesztivál vezetője – írja az MTI. A fesztivál egyik érdekes kiállítása a japán fotóművész Hiroshi Sugimoto fekete-fehér képeit mutatja be, ebből az alkalomból blogunkon talán leghíresebb sorozatából válogattunk mi is, melynek címe: Movie Theatres

001.jpgFotó: Hiroshi Sugimoto: Movie Theatre-Trylon Theatre, NYC, 1976.

Pfisztner Gábor művészettörténész így ír a Fotóművészet magazinban erről a különleges sorozatról: „A japán fotográfus másik, éveken keresztül készített sorozatához hosszú hónapokat töltött az Egyesült Államoknak a húszas és harmincas években épült filmszínházaiban, valamint az ötvenes és hatvanas években megnyitott, és a motorizáció fokozott fejlődésével, a sajátos amerikai életformává válásával divatossá lett autós mozijaiban. Ebben a sorozatban is egy már letűnt korszak rekvizitumait keresi meg és kelti életre a fényképen azáltal, hogy a képkockán megjelenik maga a film is. A film levetítésének gesztusával a fényképész teljes mélységében igyekszik feltárni az idő mint képalkotó elem abszurditását. A felvételek expozíciós idejének tartama ugyanis megegyezik az adott helyen levetített film vetítési idejének tartamával. A felvételen megjelenő vetítővásznon a teljes film minden egyes képkockáját láthatjuk, egyetlen képbe sűrítve, miközben a kép többi része megörökíti a vetítés idejének minden történését. A vetítővászon helyén egy elmosódott szélű fehér négyszög látható, aminek meghatározhatatlan az anyaga, mivel ott nem látható sem a rávetített film, sem az az anyag (a vászon), amin a vetítés végbemegy” (forrás: fotomuveszet.com) 

002.jpgFotó: Hiroshi Sugimoto: Movie Theatre, Canton Palace, Ohio, 1980. 

003.jpgFotó: Hiroshi Sugimoto: Movie Theatre-Akron Civic, Ohio, 1980 

004.jpgFotó: Hiroshi Sugimoto: Studio Drive-In, Culver City, 1993. 

005.jpgFotó: Hiroshi Sugimoto: Tri-City Drive-In, San Bernadino, 1993. 

006.jpgFotó: Hiroshi Sugimoto: Hollywood Cinerama, Los Angeles, 2003. 

(forrás: c4gallery.com)

Sajnos annak sehol nem leltem nyomát, hogy a mozikban milyen filmeket vetítettek, talán ez még egy érdekes adalék lehetne a fotókhoz. A most bemutatott sorozatra reflektáló magyar fotóművész, Czigány Ákos Egek című munkáit 2010-ben, a két évente kiírásra kerülő Lucien Hervé és Rodolf Hervé-díjjal jutalmazták Franciaországban. A hasonlóság nagyon érdekes, érdemes megnézni a két művész munkáját együtt is, ezt ITT találod. (Terveim szerint még ebben a hónapban bemutatjuk Ákos díjnyertes sorozatát blogunkon.)

Sugimoto egy másik híres sorozatát, melyet a londoni Madame Tussaud panoptikumban készített 1999-ben ITT, az Oscar-díjas filmek werkfotóit bemutató bejegyzésünket pedig ITT találod.