A sötétkamrák titkai - 10 világhírű fotóművész előhívó tálcája

A sötétkamrák titkai - 10 világhírű fotóművész előhívó tálcája

2014. június 22. Mai Manó Ház

Napjainkban, amikor a digitális világ fénykorát éli és az analóg korszak letűnőben van, nem meglepő, ha olyan fotográfusba botlunk bele, aki még életében nem látott sötétkamrát. John Cyr fotóművész és fotólaboráns sorozatában ennek a feledésbe merülő folyamatnak a csodálatos vonásait emeli ki. Olyan ikonikus fotográfusok előhívó tálcáját fotózta, mint Ansel Adams, Sally Mann, Elliott Erwitt vagy Sylvia Plachy.

A tálcákra kattintva a világhírű fotóművészek képeit találod!

Mann_Sally_24_28Print.jpgFotó: John Cyr

John Cyr érdeklődését először saját tálcája keltette fel. Egy éjszaka, miközben a sötétkamrájában szorgoskodott az előhívásra váró papír alatt felfedezte, hogy milyen sok szépséget rejt magában ez a műanyag tál. Észrevette kulcsfontosságú szerepét annak, ahol maga a csoda történik. A történet egy kisebb projektnek indult, ami végül egy több éves szenvedéllyé alakult át. Számtalan neves fotográfus előhívási folyamatába nyert betekintést, hiszen a barázdák, az erezet és a színek által pontos képet kaphatunk arról, hogy a nagyítás milyen technikával készült. Egy olyan eltűnő folyamatnak lehetünk szemtanúi, ami gyakran napokra is lefoglalta a művészt, hogy elkészítse a tökéletes képet.
Ezeket az előhívó tálcákat a nagyítás folyamatában használjuk. Az exponált papírt emulziós oldalával felfelé meghatározott ideig a papírelőhívóba tesszük. Miután betettük, a tál egyik sarkát felemeljük, hogy a vegyszer gyorsan ellepje a papír felületét. A különböző kémiai anyagok szó szerint előhívják a képet a szemünk előtt.
Cyr szeretette volna a fotósokat természetes környezetükben lefényképezni, így történt, hogy Bruce Davidson tálcáját New York-i lakásában, Sally Mann tálcáját virginiai farmjának hátsó udvarában, Abelardo Morellé-t pedig massachusettsi sötétkamrájának padlóján kapta lencsevégre. Minden fotózást egy bensőséges beszélgetés követett a művésszel, ekkor gyakran ajánlották fotós barátaikat Cyr figyelmébe.
John becslése szerint a lefotózott tálcák körülbelül 40 százaléka még most is használatban van, néhányat a fotósok halála után más fotográfusok használnak tovább.
Cyr már fiatalon kitanulta az előhívás mesterségét, de ennek ellenére nem csak az analóg technika híve. A sorozat képeit 4x5-ös formátumba fényképezi, otthon szkenneli be őket, hogy az utolsó simításokat a számítógépén végezze el. Végezetül inkjet papírra nyomtatja őket. Minden „modelljének” küld egy példányt köszönetképpen.
John egyik leghíresebb modellje Eddie Adams volt. Cyr a legendás fotós fiával vette fel a kapcsolatot, majd elutazott Kaliforniába, ahol több órát időzött Adams otthonában. A sötétkamrában egy hihetetlen élményben volt része, hiszen maga a fotográfus rendezte azt be, a nagyítógépet saját maga készítette. Johnnak több fotós neve szerepel még a kívánságlistáján, egyik ezek közül Cindy Sherman. A sorozat még egyelőre nincs kész, de ennek ellenére több amerikai nagyvárosban is bemutatta már képeit. Cyr akkor tekinti majd befejezettnek a sorozatot, ha az anyag nyomtatásba kerül. (Spéder Zsófia) 

ADAMS_ANSEL_24_28PRINT.jpgFotó: John Cyr

NEWMAN_ARNOLD_24_28Print.jpgFotó: John Cyr

MORELL_ABE_24_28Print.jpgFotó: John Cyr

BASSMAN_LILLIAN_24_28Print.jpgFotó: John Cyr

ADAMS_EDDIE_24_28Print-Edit.jpgFotó: John Cyr 

Elliott_Erwitt_Developer_Tray.jpgFotó: John Cyr

PLACHY_SYLVIA_24_28Print.jpgFotó: John Cyr

Joel-Peter_Witkin_Developer_Tray.jpgFotó: John Cyr

Jerry_Uelsmann_Developer_Tray.jpgFotó: John Cyr

(forrás: johncyrphotography.comslate.com; lens.blogs.nytimes.com; poptheartist.com; fotovilag.hu)