Ernst Haas: A fáraók földje (1954)

Ernst Haas: A fáraók földje (1954)

2014. augusztus 16. Mai Manó Ház

Megfejthetetlen, hogy Ernst Haas számos riportjának egyike helyett miért éppen az 1954-es, A fáraók földje című kosztümös hollywoodi produkcióról készült sorozata került be az ausztriai kiállítás válogatásába. Howard Hawks filmjének főszereplője a piramisépítő Kheopsz. Haas felvételein a forgatás jelenetei láthatók, a bemutatott képeken főként az építőmunkásokat alakító statiszták szerepelnek a nagytotálban készített felvételeken. Akadnak persze kivételek is, mint például az, amelyik a szorosan egymás mellett heverő embereket mutatja, mintha csak holttestek lennének, vagy kihangsúlyoz egyes csoportokat, miközben beemel olyan elemeket, amelyek segítségével transzponálja a szituációt a film történeti idejétől független idősíkba. Más közeli felvételeken inkább az arcokra összpontosít, vagy pedig elvonatkoztat mindentől, és a fotográfiai minőségeket, a fény és árnyék, világos és sötét tónusok játékát helyezi előtérbe. 

PAR344011_LargeComp.jpgFotó: Ernst Haas: A fáraók földje című film forgatásán, Egyiptom, 1954. Magnum Photos

A bécsi születésű Haas ezekben az években már nem Ausztriában élt. Robert Capa 1949-ben hívta meg a Magnumhoz, 1950-ben pedig teljes jogú taggá vált és még ebben az évben az egyesült államokbeli részleg ügyeiért felelős alelnökké választották. Ekkor utazott New Yorkba, hogy onnan már csak látogatóba térjen vissza Ausztriába. Az ötvenes évek első felében főként az USA-ban utazott, és egyre többet kísérletezett az akkor még igen költségesnek számító színes nyersanyagokkal. Az első sorozata, amelyet a LIFE 1953-ban Images of a Magic City címmel meg is jelentetett, addig sosem látott oldalát, rejtett motívumait mutatta be a nagyvárosnak. A rendezők választhattak volna akár az új-mexikói útja során készített sorozatából, vagy a dél-afrikai anyagából. Mégis egy, fotográfiai szempontból ugyan nem jelentéktelen, de egy komoly művész ambíciókat tápláló és egykor művészeti tanulmányokat is folytató fotóriporter részéről másodlagos munka mellett döntöttek. Érthető, hogy nem az 1947-ben a hadifogságból hazatérő férfiakról szóló sorozatát választották, amely akkor nagy feltűnést keltett, és nem csak a Münchenben az amerikai katonai hatóság kiadásában megjelenő Heute című magazin, de a LIFE is leközölte. Haas azonban nem nagyon volt válogatós, ha számára kihívást jelentett egy megbízás és fontosnak érezte azt.
1949-ben, még mielőtt Capa ajánlatot tett volna neki, a LIFE akkori szerkesztője, Wilson Hicks szerette volna Haast szerződtetni. Ő azonban visszautasította a lehetőséget, mondván, hogy számára nem a gyorsan szerzett hírnév lényeges. Ő egy egész életpálya teljességében mérte a sikert, valamint abban, hogy képes legyen valaki beismerni a hibáit, tanulni belőlük, és elismerje és tisztelje mások teljesítményét. Nem akart magazinfotós lenni, aki így biztosítja a megélhetését, hanem olyan fotográfussá akart válni, aki magának adja a feladatokat, folytonosan kísérletezve és újragondolva a médiumhoz való viszonyát. (írta: Pfisztner Gábor, szerkesztette Csizek Gabriella)

A teljes fotósorozatot 2014. október 5-ig Mai Manó Házban is megnézheted!