Mai bejegyzésünkben a fotótörténet egyik híres családi portréját mutatjuk be, mely méltán pályázik a legdrágább családi fotó címre is, hiszen 2007 októberében kb. 53 millió forintnak megfelelő összegért került leütésre a Sotheby's árverésén. Paul Strand egyik legismertebb képe - melyet tavaly a Mai Manó Házban is kiállítottunk - a Pó völgyében élő Lusetti családról készült, melyen Anna Lusetti az anya és öt fia látható. A poszt különlegessége, hogy három olyan ritkán publikált fotót is megmutatunk, melyek a luzzarai lakosokról készített fotósorozat részeként szintén a család tagjait ábrázolják, de kevésbé ismertek. Talán kevesen tudják, hogy az anya és egyik fia külön-külön is modellt álltak Strandnak, az utolsó képen pedig egy olyan változatot láthattok, ahol az anya egyedül áll az ajtóban.
Szeptemberben az Indafotóval közösen kiírt Generációk együtt fotópályázatunkhoz kapcsolódóan a blogunkon is a család a témánk.

Paul Strand az ötvenes években költözött Európába, miután kiábrándult a Mccarthyzmusból és új témákat keresett művészetéhez. Cesare Zavattini operatőr tanácsára - aki Luzzarában született - döntött végül a kis település mellett. Egy közös munka eredményeként Zavattini szövegével és Strand fotóival 1955-ben jelent meg az Un Paese (Giulio Einaudi) című kötet könyvborítóján a Lusetti család.

Az album egy kulturális portré a háború utáni Luzzaráról. Az alábbi fotón Anna, az anya látható, aki 18 évesen ment férjhez és 15 gyereket szült. Miután 1933-ban férje meghalt, neki kellett eltartani a családot. A legfiatalabb fiát leszámítva mindenki harcolt a második világháborúban, két kontinensen, elviselve a nélkülözést és a megpróbáltatásokat. Amikor a fotó készült a család nehéz körülmények között élt, bérlőként valaki más földjét művelték.

Az emberi szenvedés és annak elviselése egy nagyon fontos tényezője Strand kulturális tanulmányainak. Az Un Paese kötet szövege Anna Lusetti saját szavaival hitelesen mutatta be a család megpróbáltatásait:
“Remo szemtanúja volt amikor az apját Campagnolában a Via Catanián összeverték. Az autó megállt, öten hatan lehettek az elkövetők valamikor délután öt körül. Nino soha nem értette, hogy miért is harcoltak a háborúban. Nino Afrikában volt hadifogságban, ahol a bátyjával Valentinóval együtt raboskodtak. Afro akkor ült először vonaton amikor besorozták, 1943-ban, ezután megszökött és hazament. Guerrino egészsége megszenvedte a Németországban történt ütlegeléseket. Nando is Németországban volt és azért hogy túlélje a háborút, még a nyulak bőrét is megette. Ő nyolc kilométerre él mert a parasztházban nincs elég szoba mindenkinek. És az egy olyan ház ,ahova az eső is beesik. 1945-ben megkérdezték tőlem hogy bosszút akarok-e állni, de én nem szeretnék.”

Strand harminc évvel később egy új projekt keretében ismét visszatért a városba fotókat készíteni, ekkor elkísérte harmadik felesége, Hazel is. Strand később elmondta, hogy semmit sem talált először érdekesnek Luzzarában, és korábbi feleségével együtt a festői szépséget sem keresték ebben a városban. Az egyszerűsége volt a kihívás, meg kellett közelebbről vizsgálni mindent és intenzíven beleásni magukat a múltba. (Muflon)

(forrás: sothebys.com; photoeye.com; phillips.com; mof.com)
1920-ban Strand Charles Sheeler festővel közösen egy 1600 dolláros francia gyártmányú 35mm-es kamerával készített némafilmet Manhattan egy napjáról. A tízperces film a manhattani öbölbe érkező komppal kezdődik, majd a város pezsgő életének bemutatása után egy felhőkarcolóból megörökített naplementével ér véget. A közel százéves filmet ITT találod.