Philippe Halsman gondolatai a fényképezésről (1958)

Philippe Halsman gondolatai a fényképezésről (1958)

2014. november 26. Mai Manó Ház

Philippe Halsman a világ tíz legjobb fotóművésze közé tartozik annak a szakmai közvéleménykutatásnak az eredményeképpen, amelyet a Popular Photography 1958 májusi számban tett közzé. Halsman - aki leginkább portréjaival tűnt ki - Rigában született, majd Párizsban dolgozott, később Amerikában élt. Mai bejegyzésünkben a Fényképművészeti Tájékoztatóban magyar nyelven megjelent gondolatait olvashatjátok a fényképezés művészetéről.
„A fényképezés első úttörői, Daguerre, Nadar és Hill mint festők kezdték pályafutásukat és így természetes, hogy ők és az őket követő kritikusok is, a grafikai művészet egy új ágát látták a fényképezésben. Mivel a fotó annyira alkalmas volt a valóság ábrázolására hasadást idézett elő a klasszikus festészetben és okozója volt a modern festőművészet megszületésének. Paradoxként hangzik, hogy míg egyes festők, például Degas és Toulouse-Lautrec oly módon kísérelték meg áttörni a festészeti komponálás konvencióit, hogy szándékosan a pillanatfelvételek stílusát utánozták, ugyanakkor a fotóművészek legjobbjai közül sokan a festők által felállított szabályokat igyekeztek követni. Ideje most már annak, hogy szabaddá tegyük magunkat ennek a művészi örökségnek a kötelékeitől. Véleményem szerint valamely fényképnek tartalma legalább olyan fontos, mint képszerű szépsége és egy mélyen kifejező portré sokkal nagyobb értékkel bír, mint egy olyan, amely csak tökéletesen megkomponált. Ez persze nem jelenti azt, mintha a komponálási, szerkesztési, technikai gondatlanság védelmére kelnék. A fotóművész kell, hogy szakmai tudására büszkén, gyakorlati képességeit a legnagyobb mértékben latbavetve, érzékenységével, felfogóképességével, mélységeiben ragadjon meg egye-egy szenvedélyt vagy valamely egyéniség lényegét. A fotóművész számára a legnagyobb jutalom az a tudat, ha valamely személyről készített fényképe, vagyis ennek a személynek általa történt kifejezése, az illető nagy ember történelmi arcképévé válik.
Tekintettel arra, hogy csakis látható dolgokat lehet fényképezni, a fotográfia általában elkerüli, hogy fogalmakat fejezzen ki. Én az utóbbi időben azzal kísérletezem, hogy közvetlenül vagy a fényképezés művészetének eszközeivel elvont, absztrakt fogalmakat fordítsak le a képi kifejezés, a látható szimbólumok nyelvére.” Megjelent: Fényképművészeti Tájékoztató, 1958/szeptember; 7. oldal  


11_02_1953.jpgFotó: Philippe Halsman 

04_07_1952.jpgFotó: Philippe Halsman 
12_17_1951.jpgFotó: Philippe Halsman 

04_26_1954.jpgFotó: Philippe Halsman 

05_22_1950.jpgFotó: Philippe Halsman 

09_03_1951.jpgFotó: Philippe Halsman 

08_13_1951.jpgFotó: Philippe Halsman 

(forrás: life.time.com)

Halsman leghíresebb sorozatát ITT találod.