10 híres képpár a divatfényképezés világából (I. rész)

10 híres képpár a divatfényképezés világából (I. rész)

2015. június 07. Mai Manó Ház

A Lilliput világhírű képpárjai után ezúttal a divatfényképezés világába kalauzolunk el Benneteket 10 különleges képpár segítségével. Mai bejegyzésünkben olyan divatfotókat mutatunk, melyeken napjaink híres fotósai tisztelegnek az egyetemes fotótörténet ikonikus divatképei előtt.

Az 1939-as francia Vogue magazin számára Erwin Blumenfeld fényképezte az állítólag félelmeitől megszabadult Lisa Fonssagrives-t, amint az Eiffel-torony oldalán a műemlék építésének ötvenedik évfordulóján Lucien Lelong ruhakölteményét libbenti fel. 2009. augusztusában az előfizetőknek járó Harper’s Bazaar magazin címlapján Peter Lindbergh hasonló stílusú fotója szerepelt Kate Winsletről, aki a Chrysler Building előtt Ralph Lauren ruháját viseli.

divatkeppar000.jpgFotó: The Eiffel Tower by Erwin Blumenfeld, Paris Vogue 1939 / Peter Lindbergh: Harper’s Bazaar August, 2009 

A második világháborúban a jegyrendszer alatt a divatról szóló tudósítások nagy jelentőséget tulajdonítottak a kellékeknek. Amikor új ruháról szó sem lehetett, a leleményes nő úgy frissítette ruhatárát, hogy új pántlikát kötött a kalapjára. John Rawlings fotográfus a női ruha körítéseit helyezi a középpontba és csak a test nélküli modell kellékekkel bőségesen ellátott kezét és arcát fényképezi, amelyek látszólag a semmiből bukkannak elő. 

divatkeppar001.jpgFotó: John Rawlings, Vogue March, 1943 / Channeling John Rawlings by Bianca Venerayan, 2012.

Horst P. Horst 1939-ben Bettina Bolegard, Helen Bennett and Muriel Maxwell modelleket fényképezte a Vogue november 1-i Vanity (hiúság) című kiadása számára. Horst képeit gyakran szürreális elemekkel szőtte át, a perspektívákkal és az arányokkal játszott, amint az az 1939-as magazin madártávlati stílusú címlapján is látható. Horst címlapképének tiszteletére és annak saját verziójaként Norman Jean Roy fotográfus a Twilight (Alkonyat) sorozat három sztárját, Dakota Fanning-et, Ashley Greene-t és Bryce Dallas Howard-ot fotózta a londoni Vanity Fair magazin 2010. júliusi száma számára.

divatkeppar002.jpgFotó: Horst P. Horst: November 1, 1939 cover of Vogue / Norman Jean Roy for Vanity Fair UK July, 2010

A Man Ray nyomában járó Philippe Halsman a szürreális fotográfia művelője volt. Körülményes szürreális jeleneteket állított be, köztük az 1949-es Popcorn Nude (Akt pattogatott kukoricával) című alkotását, amelyet Tim Walker 2008-ban alkotott újjá. Walker gyakran ismétli meg ismert fényképek beállításait, saját kézjegyeként furcsa stílusát hozzáadva az eredeti kompozícióhoz. Ezen a verzión Halsman fekete-fehér árnyalatait a legváratlanabb helyeken meglepetésszerű színek váltják fel. A kép a Vogue magazine londoni, 2008. decemberi számának „Tales of the Unexpected” (Meghökkentő mesék) című vezércikkében jelent meg, amely Roald Dahlnak, a 20. század legnépszerűbb meséi szerzőjének állított emléket.

divatkeppar003.jpgFotó: Popcorn Nude by Philippe Halsman, 1949 / Tales of the Unexpected by Tim Walker for Vogue UK, December 2008

Bert Stern művészeti vezető és fotográfus képei Marilyn Monroe-ról, Cary Grant-ről és Elizabeth Taylorról a fiatalos és provokatív 1960-as éveket személyesítették meg. A Brooklynban született Stern az egyik legjobb fotográfusnak számít, leginkább hírességekről készült felvételei és reklámfotói révén vált ismertté. Stern 1962-ben Walter Chiari színészt, az 1960-as évek olaszországi társasági élet elengedhetetlen tartozékát fényképezte Monique Chevalier modellel, aki a képen egy pohár Chateau Lafite-Rothschild bort fogyaszt. Úgy tűnik, hogy Chiarit elbűvöli partnernője, aki viszont a vele szemben ülő férfi helyett inkább az italára koncentrál. A Vogue áprilisi számában jelent meg a kép, amely termékenyítően hatott a fotográfus számára – aki saját képét csaknem 40 évvel később újjáalkotta. 2010-ben Stern megbízást kapott a Stella Artois reklámkampányának fotózására, ahol híres 1962-es képét a belga sörgyár számára állította be újra. A két fénykép majdnem azonosnak tűnik — azzal a nyilvánvaló különbséggel, hogy a bort sörre cserélték.

divatkeppar004.jpgFotó: Walter Chiari and Monique Chevalier by Bert Stern for Vogue April, 1962. / Bert Stern for Stella Artois, 2010.

Terry Richardson pornográfia határát súroló, nyilvánvalóan és szégyentelenül szexi fotóit jóval megelőzték David Bailey, Helmut Newton és Guy Bourdin képei. A szex sokkoló eszközként való alkalmazása a divatfotózásban nem új jelenség és még a történelem leggyanútlanabb fotográfusainak munkáiban is szemmel látható. Közülük nem szabad megfeledkeznünk David Bailey-ről. A fotós folyamatosan gyönyörű nőkkel járt (Jean Shrimptonnal, Penelope Tree-vel és Catherine Deneuve-vel, csak hogy néhányat említsünk) és életét egy kicsit lazán ábrázolták a klasszikussá vált Nagyítás (Blow Up) című kultuszfilmben. Bailey csiklandózó képei az 1960-as években a „Swinging” London szexuális felszabadulása és a feminizmus második hulláma idején készültek. A kortárs divatfotózás sokat köszönhet az ő meghatározó munkásságának és fényképeit folyamatosan újjáalkotják vagy ihletet keresnek bennük. Terry Richardson felvétele a Jimmy Choo cipők 2009-es tavaszi-nyári reklámkampánya számára konkrétan Bailey 1970-es „Cipő a bikiniben” című képére tesz utalást.

divatkeppar005.jpgFotó: Shoe in Bikini by David Bailey, 1970 / Jimmy Choo SS 2009 campaign by Terry Richardson

A strand gyakran szolgált helyszínül Herb Ritts beállított fotói számára, amelyek többnyire meztelen, időként ruhás szoborszerű nőket ábrázolnak, akik az óceánból emelkednek ki vagy a homokon fekszenek. 1987-ben Herb – a Herbert beceneve – egy malibui strandon Brigitte Nielsen dán modellt fényképezte, aki halászhálóba burkolva partra vetett szirénnek vagy sellőnek tűnik. Ritts képére utalva Gian Paolo Barbieri olasz fotográfus Monica Belluccit hasonlóképpen a strandon fekete hálóba burkolva fényképezte a GQ magazin 2001-es naptára számára.

divatkeppar006.jpgFotó: Brigitte Nielsen with Netting, Malibu by Herb Ritts, 1987 / Monica Bellucci by Gian Paolo Barbieri, GQ 2001 Calendar

Edward Steichen Gloria Swansont fotózta 1924-ben, amikor az amerikai színésznő a némafilmből átkerült a hangosfilmbe. Steichen, a divatfotó úttörője rengeteg felvételt készített, hogy Hollywood aranykorának ragyogását megörökítse. Swanson portréjánál Steichen közvetlenül a színésznő és a fényképezőgép közé fekete csipkét függesztett, megragadva „a sűrű bozót mögött leselkedő, zsákmányát figyelő nőstényleopárd tekintetét”, amelyre később az életrajzában így utalt. Az Interview Magazine 2011. szeptemberi számában a Mert & Marcus fotográfus duó a megözvegyült Anne Hathaway-t fekete csipkefátyolban fényképezte. Hathaway csipkével borított – inkább zsákmány, mint ragadozó – arca Steichen híres Swanson-portréjára hasonlít.

divatkeppar007.jpgFotó: Gloria Swanson by Edward Steichen, 1924 / Anne Hathaway by Mert & Marcus, Interview September, 2011

Man Ray, a szürrealista és a dadaista képzőművész és fotográfus tekintélyes életművet hozott létre. 1926-ban Alice Ernestine Prin-t, ismertebb nevén a montparnasse-i Kikit, a 20-as évek bohém párizsi társasági életének elengedhetetlen tartozékát fotózta (igen, ugyanazt a Kikit, aki később a szuperszexi fehérnemű márka névadója lett). A fotográfus Kiki lehajtott feje mellé afrikai törzsi maszkot helyezett, amely a szürrealizmusnak az afrikai művészethez való vonzódását jelképezi. Évekkel később Man Ray meghatározó fényképe ihletként szolgált Jean Paul Gaultier híres parfümje, a Classique reklámkampánya számára. Jean-Baptiste Mondino reklámfotója a Brooklyn Museum Jean Paul Gaultier divatvilága – a járdáról a kifutóra című kiállításán látható.

divatkeppar008.jpgFotó: Kiki with African mask by Man Ray, 1926./ Jean Paul Gaultier’s Classique Fragrance Campaign by Jean-Baptiste Mondino, 1999

Úgy tűnik, hogy a múlt század közepének ragyogása támad fel a midi szoknya visszatérésével most, amikor Raf Simons a Dior archívumát nevezi meg divatháza legújabb kollekciójának fő ihletőjeként. Irving Penn, a Vogue vezető fotográfusának éles háború utáni fotói a rá jellemző nagyon kontrasztos fekete-fehér képi világgal szinte átszúrták a magazin oldalait. A magazin 1950. április 1-i számán Penn felejthetetlen címlapfotója a hibátlan Jean Patchett-et hálóba és sálba burkolózva ábrázolja, aki életnagyságú, New Look-márkájú Barbie-babához hasonlít. A Vogue 2013. decemberi kínai számában Mario Testino Penn életművére tekintett vissza, a vezércikk Penn a Vogue számára készített korai munkáit idézte fel. Shu Qi model Jean Patchett szerepében látható és Penn néhány ismert beállítását jeleníti meg.

divatkeppar009.jpgFotó: Jean Patchett by Irving Penn for Vogue April 1 1950./ Shu Qi by Mario Testino for Vogue China December, 2013.

(forrás: partnouveau.com)

A blogunkon is fut egy hasonló tematikájú rovat, ahol az elmúlt években már több mint 100 képpárt mutattunk be az egyetemes fotóművészet híres alkotóitól. A legnépszerűbb 10 képpárt ITT találod. 

UPDATE - 2015. 12. 06.
A válogatás második részét ITT találod.