Kis magyar Woodstock - Urbán Tamás ritkán látott képei a Miskolci popfesztiválról (1973)

Kis magyar Woodstock - Urbán Tamás ritkán látott képei a Miskolci popfesztiválról (1973)

2015. augusztus 11. Mai Manó Ház

Az elmúlt évekhez hasonlóan idén is kint vagyunk a Sziget Múzeumi negyedében és remek programokkal várunk Benneteket a Mai Manó Ház sátrában. Ebből az alkalomból egy ritkán látott fotósorozat képeiből válogattunk, melyben Urbán Tamás az 1973-as miskolci popfesztivál pillanatait örökítette meg. 
Az első nagy, klasszikus magyar fesztivált a diósgyőri DVTK stadion focipályáján rendezték meg. Az esemény komoly önszerveződéssel jött létre, ugyanis a zenészek maguk vágtak bele a program összeállításába, a feltételek megteremtésébe, a technikai hátteret is maguk adták össze és építették föl. Az ország különböző pontjaiból érkeztek a fiatalok Miskolcra, ahová 20000 ember látogatott el. Előző nap, 1973. június 9-én a rendőrök begyűjtötték azokat a lézengő fiatalokat, akik nem tudták igazolni, hol alszanak, és egy tornaterembe terelték őket. A nagy buli alatt is nagy volt a szigor: egy néző sem mehetett a gyepre, azaz a tribün előtt álló 64 négyzetméteres színpad közelébe, és akkor rekesztették be, amikor a legjobb volt a hangulat: este kilenckor.

Köszönet Urbán Tamásnak, hogy engedélyével képeit a Mai Manó Ház blogján is bemutathattuk.

ut002.jpgFotó: Urbán Tamás: Miskolci Popfesztivál, 1973. június 10.

Mozgalmas éve volt 1973 a magyar popéletnek. Öt év telt el Csehszlovákia megszállása óta. Az emberekben oldódni látszott a hatalom iránt érzett kiábrándultság, a Varsói Szerződés iránt érzett utálat, melyet a szocialista tábor közös "baráti" lerohanása váltott ki a szomszédos ország népe ellen.
A vezetés, éppen a cseh példa láttán egyre jobban félt, még azokból az írásokból, könyvekből is uszítást vélt felfedezni, melyek politikai szempontból pedig ártatlanok voltak. Haraszti Miklós Darabbér - Egy munkás a munkásállamban című szociográfiája nem tartozott közéjük, mivel a szerző a munkáshatalom meséjét leplezte le benne. Az írót letartóztatták, miként Konrád Györgyöt is őrizetbe vették, mert megtalálták nála a könyv kéziratát.
Ennek a légkörnek lett áldozata Bródy János is, aki az 1973. június 10-én, a miskolci DVTK-stadionban megrendezett popfesztiválon megköszönte, hogy a rendőrök "egy éjszakára szállást adtak" a fesztiválra más városokból érkezett fiataloknak. Megnyilvánulását a hivatalos szervek a hatalom elleni izgatásnak minősítették. A magyar poptörténetbe is bevonult mondatot bírósági tárgyalás követte, melyen a miskolci ügyész több éves börtönbüntetés kiszabását kérte. Tini végül ötezer forintos pénzbüntetéssel megúszta, de mivel azon a nyáron budapesti lakhelyelhagyási tilalommal is sújtották, ez a KITT-Egylet (Koncz Zsuzsa, Illés, Tolcsvayék és a Trió) felbomlásához vezetett. Minderről csak szájhagyomány útján terjedő hírekből lehetett értesülni, az újságok egy szót sem írhattak a történtekről.
Jellemző, hogy a "kis magyar Woodstocknak" nevezett miskolci popfesztiválon készített képriportom nem jelenthetett meg egyik újságban sem. A képeket először 2005-ben publikáltuk Jávorszky Béla Szilárd - Sebők János A magyarock története 1. című könyvében. Ezek az apró múltbéli krónikák talán közelebbről segítenek megismertetni a mai fiatalokkal az igazi Kádár-korszakot, melyben egyszerre működött a cenzúra és az öncenzúra. A dalszövegeket megjelenés előtt elbíráló Sanzonbizottság, a sok betiltott dal, nagylemez, ifjúsági klub, rockzenekar története, a zenészek figyeltetése besúgókkal bizonyítja, mi minden zajlott le a szocialista kultúra könnyűzenéjének kulisszái mögött. (Urbán Tamás)

ut001.jpgFotó: Urbán Tamás: Miskolci Popfesztivál, 1973. június 10.

Urbán Tamás Debrecenben érettségizett 1964-ben, majd a Budapesti Műszaki Egyetemen hangmérnöknek tanult, de tanulmányait nem fejezte be. Jelentkezett a Színművészeti Főiskola operatőri szakára, de nem vették fel. A MUOSZ Újságíró Iskoláján Keleti Éva és Féner Tamás oktatta. 1976-ban a Fiatal Fotóművészek Stúdiója alapító tagja és első titkára volt. Azon kevesek közül való, akik már a szocializmus idején is megmutathatták a társadalom, a rendszer negatív oldalait. Így készíthetett fotósorozatot az abortuszról, az aszódi javítóintézetről, a kábítószeres fiatalokról, a börtönökről, a halálos balesetekről, a mentőkről, s mindenkiről, aki a társadalmi lét perifériájára került. Képei többek, mint egyszerű eseményfotók vagy dokumentációk. 

ut013_1.jpgFotó: Urbán Tamás: Miskolci Popfesztivál, 1973. június 10.
ut003.jpgFotó: Urbán Tamás: Miskolci Popfesztivál, 1973. június 10.
ut004.jpgFotó: Urbán Tamás: Miskolci Popfesztivál, 1973. június 10.
ut005.jpgFotó: Urbán Tamás: Miskolci Popfesztivál, 1973. június 10.
ut006.jpgFotó: Urbán Tamás: Miskolci Popfesztivál, 1973. június 10.
ut007.jpgFotó: Urbán Tamás: Miskolci Popfesztivál, 1973. június 10.
ut008.jpgFotó: Urbán Tamás: Miskolci Popfesztivál, 1973. június 10.
ut009.jpgFotó: Urbán Tamás: Miskolci Popfesztivál, 1973. június 10.
ut010.jpgFotó: Urbán Tamás: Miskolci Popfesztivál, 1973. június 10.
ut011.jpgFotó: Urbán Tamás: Miskolci Popfesztivál, 1973. június 10.
ut012.jpgFotó: Urbán Tamás: Miskolci Popfesztivál, 1973. június 10.
ut013.jpgFotó: Urbán Tamás: Miskolci Popfesztivál, 1973. június 10.

(forrás: urbantamas.hu; rimretro.hu; est.hu)

Benkő Imre fotóriporter a kezdetektől fotózza a Sziget Fesztivált, a képeiből készített összeállításunkat ITT találod.