Négy kortárs magyar fotósorozat - Nyugtalan tekintetek

Négy kortárs magyar fotósorozat - Nyugtalan tekintetek

2015. augusztus 21. Mai Manó Ház

A 2005-ben elkezdett és folyamatosan bővülő sorozatban kiválasztott fiatal művészek a fotográfia minden műfaját képviselik - autonóm fotóművészek, dokumentarista fotográfusok, fotóesszét készítők, illetve fotóriporterek - akiknek művei sokféleségükkel és egyéni stílusukkal a jelen általános érvényű kérdéseire reflektálnak. Az időben párhuzamosan születő szériák, a kiállításokban és katalógusokban kezdenek és folytatnak párbeszédet egymással. Az őket összetartó ’mágnes’ lehet akár egy fotográfiai attitűd, vagy akár a hasonló társadalmi helyzetre való rákérdezés felelőssége. A szerkesztés elve, hogy a kiválasztott sorozatok ezt az adott kérdést több szempontból is úgy mutassák be, ahogy azt, az alkotók saját stílusukat, munkamódszerüket követve képben-fotóban tették, alkotói szabadságuk teljességében. Ez a folyamatosan növekvő kiállítási anyag, ahogy évről-évre bővül a kiválasztott művészek névsora és maga a tematika, egyre teljesebb képet ad a hazai, kortárs tendenciákról és a most alakuló fotográfusi életpályákról, némelyek számára az első megmutatkozás lehetőségét is megteremtve. (Csizek Gabriella)
A sorozat első kiállítása Portugáliában, a bragai Museu da Imagem-ben 2005 májusában volt látható Csoszó Gabriella, Elek Judit Katalin, Szabó Sarolta és Tóth Szilvi műveiből. A „Nyugtalan tekintetek” alcímű kiállításon bemutatkozó alkotók képeikben saját életükre, annak személyes vonatkozásaira különböző, olykor nyugtalanító, olykor szemlélődő módon reflektáltak. Csoszó Gabriella azokkal az metamorfózisokkal foglalkozik, melyeket a idő múlása kényszerít ki az egyén identitásában, bemutatva a képei szereplőjében hét év alatt bekövetkezett változásokat. Elek Katalin Judit egyfajta kompulzív fotóssá válik, aki kizárólag hétköznapi élethelyzeteket örökíti meg, melyekben ő maga is részt vesz. Szabó Sarolta a város periférikus területeinek elfoglalását kérdőjelezi meg, ahol az építészeti elem a határ a köz- és a privátszféra között. Végül pedig, Tóth Szilvi a város járókelőivel lép kapcsolatba, kiválasztva azokat a személyeket, akik – valami megmagyarázhatatlan oknál fogva – felkeltik az érdeklődését, és a fényképezőgépet használva közvetítő eszköznek egy mélyebb tudás megismeréséhez. - olvashatjuk a katalógus bevezetőjében Rui Prata portugál művészettörténész gondolatait.

A képekre kattintva a sorozatok további fotóit találod.

Csoszó Gabriella - Teljes hasonulás (1997-2004)



Fotó: Csoszó Gabriella: Robi, 1997.

Elek Judit - Fent és Lent (2002-2005)

009_2.gifFotó: Elek Judit: részlet a Fent és lent című sorozatból, 2002-2005

Szabó Sarolta - Kísérleti lakótelep (2003)



Fotó: Szabó Sarolta: Részlet a Kísérleti lakótelep című sorozatból, 2003

Tóth Szilvi - Strangers (2002-2004)



Fotó: Tóth Szilvi: Olga a Kultiplexben, Budapest

A négy női fotográfus munkáit bemutató fotóalbum már nem kapható a Mai Manó Ház könyvesboltjában, mert a Folyamatos Jelen sorozatunk első kötetének minden darabja elfogyott.