2012-ben Magyarországon az abortusznak három törvényes oka lehetett, az egészségügyi indokok, ha a terhesség bűncselekmény következménye, valamint, ha a terhes nő súlyos válsághelyzetben van. A törvény szerint: "Súlyos válsághelyzet az, amely testi vagy lelki megrendülést, illetve társadalmi ellehetetlenülést okoz.". - olvashatjuk Marton Szilvia fotográfus megrázó sorozatának leírásában.
Magyarországon - ahol évente közel 40 000 terhesség-megszakítás történik - az abortuszok 97%-át azért végzik el, mert az állapotos nő „súlyos válsághelyzetre” hivatkozik. Az abortuszok 3%-át végzik a fennmaradó három indok valamelyike alapján: a várandós nő egészségét súlyosan veszélyeztető ok áll fenn; a magzat súlyos fogyatékosságban vagy károsodásban szenved; a fogantatás bűncselekmény következménye. A világ legnagyobb GDP-jével bíró országaiban, a magyarországihoz hasonló jogi szabályozás mellett, ma minden negyedik vagy ötödik terhesség végződik abortusszal (pl. Norvégia, Egyesült Államok). Azon európai országok lakosságára vetítve, ahol a jogszabályok nem teszik lehetővé az abortuszt az anya súlyos válsághelyzetére hivatkozással, ez az arány minden huszadik (Írország), minden nyolcvanadik (Málta), illetve minden hatszázadik (Lengyelország). (wikipedia.hu)
A bejegyzésben látható képek némelyike megrázó, sokkoló lehet. Csak akkor lépj tovább, ha ezt megértetted!
Fotó: Marton Szilvia: Abortus arteficialis, 2012Marton Szilvia a Práter utcai fényképész szakiskolát 1994-ben fejezte be, majd elvégezte a JPTE kommunikáció szakát (1999-2001), tanulmányait később az ELTE szociológia szakán (2005-2010) folytatta. Eddigi pályafutása alatt dolgozott a Népszava (1994-1996), az MTI (1996-1997), a HVG (1997-2009) és a Napi Gazdaság (2009-2011) szerkesztőségében. 2011-től szabadúszó fotóriporterként folytatta karrierjét, majd 2015-től az Origo fotórovatának csapattagja lett. Az Abortus arteficialis sorozat egyik fotója - mely a bejegyzés végén látható (10. kép) - 2013-ban André Kertész-nagydíjat kapott a legjobb emberközpontú dokumentarista ábrázolásért.
Fotó: Marton Szilvia: Abortus arteficialis, 2012Fotó: Marton Szilvia: Abortus arteficialis, 2012Fotó: Marton Szilvia: Abortus arteficialis, 2012Fotó: Marton Szilvia: Abortus arteficialis, 2012Fotó: Marton Szilvia: Abortus arteficialis, 2012Fotó: Marton Szilvia: Abortus arteficialis, 2012Fotó: Marton Szilvia: Abortus arteficialis, 2012Fotó: Marton Szilvia: Abortus arteficialis, 2012Fotó: Marton Szilvia: Abortus arteficialis, 2012A születés előtti élet drámája című 1965-ben, a Life magazinban megjelent cikkben egy kivétellel mind az anyaméhből sebészi úton eltávolított embriókat/magzatokat láthattak az olvasók, de a látszólag élő embriókat és magzatokat anyaméhhez hasonló környezetben ábrázolták. A képek fontos szerepet játszottak az abortuszról és az emberi élet kezdetéről zajló vitában.
Lennart Nilsson svéd fotóriporter ikonikus sorozatának képeiből ITT találsz egy válogatást.