Teun Hocks szürreális önportréi (10 fotó)

Teun Hocks szürreális önportréi (10 fotó)

2015. november 10. Mai Manó Ház

Az 1947-ben, Hollandiában született Teun Hocks életművét a szakmabeli tudás, az elbeszélés erős érzéke és a rejtett komédia jellemzi. Hocks a kézzel kifestett nagyméretű fényképein ábrázolt tragikomikus világoknak egyszerre szereplője és alkotója. A saját maga számára létrehozott beállításokban a szinte szürreális feladatokkal és környezetekkel szembekerülő középkorú férfi szerepét tölti be. Nem a hős őstípusa, aki a valószínűtlen feladattal bátran szembenézne, hanem egy hétköznapi ember, aki keserű mosollyal az arcán kész elfogadni a beletörődést. Hocks szándékosan választ időtlen alakokat saját világaiba, amelyek értékét egyértelműnek és egyetemesnek tekinti. Ez az időtlenség tükröződik abban, ahogy ezek az alkotások létrejöttek. Először a hátteret hozza létre festéssel és kellékekkel, majd elfoglalja helyét az újonnan létrehozott díszletben és a jelenetet fekete-fehér fényképen örökíti meg. Ezt a fotót plakát méretűre nagyítja fel és kézzel színezi ki. Az eredmény egyszerre színházias és vizuálisan is egyértelmű. A fénykép gyakran csak egy pillanatot ábrázol, Hock munkái egyedülálló alkotási folyamatuk révén elvesztik az azonnaliság érzését. 

teunhocks001.jpgFotó: Teun Hocks: Cím nélkül 

Teun Hocks interdiszciplináris művész és fotográfus a művészet iránti sokszínű szenvedélyét vegyíti többrétegű alkotásaiban, amelyek valahol a fényképek és a festmények között helyezkednek el. Hocks az ArtInfo számára adott interjújában így magyarázza a körülményes munkafolyamatot: „Adott egy nagy háttér, amelyet festek vagy építek vagy ami éppen szükséges, majd a közepére állok. Ezután lefényképezem magam fekete-fehérben és a képet kinagyítom. Ezt a sötétkamrában magam készítem el egy kis segítséggel. Ezután a képeket régies hangulatú, barnás-sárgás árnyalatúra színezem, majd olajfestéket viszek fel rá. Mindent kiszínezek, de átlátszó festékkel, így az alatta lévő kép látható marad."
Ez a hosszadalmas technika minden felvételnél több médiumot is alkalmaz, de a végén egy idősebb úriember fantasztikusan szürreális ábrázolásait kapjuk, aki az élet mozzanatain jókora adag alázattal megy keresztül. Hocks egyszerre fotográfus és modell, mindegyik szürreális képének alanyaként különböző reakciókat kínál az egyesek által a középkorúak lelki válságaként emlegetett identitászavarra. A holland fényképész fotográfiai alkotásainak sorozata Gilbert Garcin műveire emlékeztet, amelyek szintén egy férfi élethelyzetére reflektálnak. Esztétikailag különböznek, de egymáshoz hasonlóan sok furcsaságot tartalmaznak. Hocks és Garcin is a fényképezőgép elé áll, mint az életének egy bizonyos pontjához érkezett átlagember, aki viszontagságokon megy keresztül és felteszi magának a kérdést, hogy merre tovább. 

teunhocks002.jpgFotó: Teun Hocks: Cím nélkül 

teunhocks003.jpgFotó: Teun Hocks: Cím nélkül 

teunhocks004.jpgFotó: Teun Hocks: Cím nélkül 

teunhocks005.jpgFotó: Teun Hocks: Cím nélkül 

teunhocks006.jpgFotó: Teun Hocks: Cím nélkül 

teunhocks007.jpgFotó: Teun Hocks: Cím nélkül 

teunhocks008.jpgFotó: Teun Hocks: Cím nélkül 

teunhocks009.jpgFotó: Teun Hocks: Cím nélkül 

teunhocks010.jpgFotó: Teun Hocks: Cím nélkül

(forrás: torchgallery.com; teunhocks.nl)

Chema Madoz különleges tárgyfotóit ITT, Rodney Smith szürreális képeit pedig ITT találod.