Mary Warner Marien: A forradalom ikonjának megteremtése - Alberto Korda: Che Guevara (1960)

2016. július 05. Mai Manó Ház

1960. március 5-én egy kubai fényképész, Alberto Díaz (1928– 2001), közismertebb nevén Korda, lefényképezte Ernesto „Che” Guevarát (1928–1967), aki akkor Fidel Castro kormányában dolgozott. Korda annyira elégedett volt Che Guevara fotójával, hogy minden olyan részt levágott róla, amely nem a modell forradalmi lelkesültségét hangsúlyozta. 

Köszönet a Typotex Kiadó munkatársainak, akik engedélyükkel lehetővé tették, hogy a gondozásukban megjelent Mary Warner Marien: A fotográfia nagykönyve - A fényképezés kultúrtörténete című könyvében található írást a Mai Manó Ház blogján is bemutathattuk.

kordache1989.jpgFotó: Liborio Noval: Alberto Korda Che Guevara fényképével, 1960. március 5./1989. január 23.

A portré-, reklám- és divatfotózással foglalkozó Korda nyilván e területeken szerzett ismeretei segítségével formálhatta a fotót a forradalom népszerű jelképévé. A jövőbe tekintő, forradalmi csillagos sapkát viselő Che Guevara fényképe nem jelent meg közvetlenül az elkészülte után, hanem akkor vált a politikai ellenállás nemzetközi szimbólumává, amikor hét évvel később Bolíviában megölték Che Guevarát. Aznap este, amikor nyilvánosságra hozták Che Guevara halálát, a Korda fotója alapján készült tízemeletnyi magas fényképet húzták fel a belügyminisztérium havannai épületére, éppen azzal a térrel szemben, ahol Castro bejelentette a halálhírt az összegyűlt kubaiaknak. A kép hamar elterjedt Latin-Amerikában, és a mártírhalál jelképévé vált. A vietnami háború (1964–75) idején az amerikai diákok és a háború ellen tiltakozók is előszeretettel használták. Az 1990-es években Korda azzal állt elő, hogy a fénykép kereskedelmi kizsákmányolása „megszentségteleníti” a modellt; 2000-ben peren kívül 50 000 dollárt kapott egy brit reklámügynökségtől, amely a fényképpel reklámozott egy vodkamárkát. A pénzt arra a célra adományozta, hogy gyógyszereket vásároljanak nélkülöző gyermekeknek. 2008-ban Che Guevara családja nyilvánosan elítélte a kép széles körű forgalmazását, mert ellentétesnek vélték Che Guevara társadalomfilozófiájával. 

kordache1960.jpgFotó: Alberto Korda: Che Guevara 1960. március 5.

Az UPI (a United Press International nevű hír- és fotóügynökség) akaratán kívül is hozzájárult Che Guevara hírnevéhez, ehhez a vállalathoz fűződik ugyanis az a fénykép, amelyen Che Guevara holtteste a halott Krisztust ábrázoló vallási festményekről ismert pózban látható: a többségében keresztény Latin-Amerikában ez a felvétel is megerősítette Che Guevara mint az önfeláldozó mártír identitását. 

che-muerto.jpgFotó: Ismeretlen fényképész: Che Guevara halott, 1967 United Press International

 (forrás: Mary Warner Marien: A fotográfia nagykönyve - A fényképezés kultúrtörténete, Typotex Kiadó, 2015, 334. oldal)

A szivarozó Guevaráról 1963-ban René Burri készített egy legendás felvételt. A fotográfus visszaemlékezéseit és az elfényképezett filmtekercs összes képkockáját ITT találod.

Ajánlott bejegyzések:

Ugrás a lap tetejére
süti beállítások módosítása