Véleményem szerint valamely fényképnek tartalma legalább olyan fontos, mint képszerű szépsége és egy mélyen kifejező portré sokkal nagyobb értékkel bír, mint egy olyan, amely csak tökéletesen megkomponált. Ez persze nem jelenti azt, mintha a komponálási, szerkesztési, technikai gondatlanság védelmére kelnék. A fotóművész kell, hogy szakmai tudására büszkén, gyakorlati képességeit a legnagyobb mértékben latbavetve, érzékenységével, felfogóképességével, mélységeiben ragadjon meg egy-egy szenvedélyt vagy valamely egyéniség lényegét. A fotóművész számára a legnagyobb jutalom az a tudat, ha valamely személyről készített fényképe, vagyis ennek a személynek általa történt kifejezése, az illető nagy ember történelmi arcképévé válik. Tekintettel arra, hogy csakis látható dolgokat lehet fényképezni, a fotográfia általában elkerüli, hogy fogalmakat fejezzen ki. Én az utóbbi időben azzal kísérletezem, hogy közvetlenül vagy a fényképezés művészetének eszközeivel elvont, absztrakt fogalmakat fordítsak le a képi kifejezés, a látható szimbólumok nyelvére.” – olvashatjuk az 1906-ban Rigában született Philippe Halsman gondolatait a Fényképművészeti Tájékoztató, 1958. szeptemberi számában.
Fotó: Philippe Halsman: Salvador Dalí, 1951© Philippe Halsman Archive / Magnum Photos
Harmincéves barátságunk alatt számtalan képet készíthettem a szürrealista festőről, a leghihetetlenebb helyzetekben. Dalí vad ötleteinek megvalósítása szinte lehetetlennek tűntek, de minden alkalommal próbáltam rájuk megoldást találni. - mondta Philippe Halsman a visszaemlékezéseiben. Az akkori technikai lehetőségeket maximálisan kihasználva a fotómanipulációkat dupla expozícióval, montázzsal, vágással és nagyítással készítette el a Magnum ügynökség fotóriportere.
Egy 1948-ban készült ikonikus képen az exponálás pillanatában Dalí elrugaszkodott a padlóról, miközben Halsman felesége, Yvonne a széket tartotta, míg asszisztensei a levegőbe dobták a három macskát és egy vödörből vizet locsoltak a kamera elé. A legendás fotó werkképeit ITT találod.
Philippe Halsman a fotótörténet talán legtalálékonyabb és legeredetibb portréfényképésze 1951-ben egy New York-i műteremben készítette Dalíról és hét női aktmodellről egyik leghíresebb portréját. A visszaemlékezések szerint a Dalí útmutatása alapján elkészült alakzat koreografálása három órán keresztül tartott. A Magnum ügynökség gyűjteményében megtalálhatóak az ikonikus kép werkfotói is, ma ezeket a képeket láthatjátok.
© Philippe Halsman Archive / Magnum PhotosFotó: Philippe Halsman: Így készült Salvador Dalí akt-koponyája, 1951
© Philippe Halsman Archive / Magnum PhotosFotó: Philippe Halsman: Így készült Salvador Dalí akt-koponyája, 1951
© Philippe Halsman Archive / Magnum PhotosFotó: Philippe Halsman: Így készült Salvador Dalí akt-koponyája, 1951
© Philippe Halsman Archive / Magnum PhotosFotó: Philippe Halsman: Így készült Salvador Dalí akt-koponyája, 1951
© Philippe Halsman Archive / Magnum PhotosFotó: Philippe Halsman: Így készült Salvador Dalí akt-koponyája, 1951
© Philippe Halsman Archive / Magnum PhotosFotó: Philippe Halsman: Így készült Salvador Dalí akt-koponyája, 1951
© Philippe Halsman Archive / Magnum PhotosFotó: Philippe Halsman: Így készült Salvador Dalí akt-koponyája, 1951
© Philippe Halsman Archive / Magnum PhotosFotó: Philippe Halsman: Így készült Salvador Dalí akt-koponyája, 1951
© Philippe Halsman Archive / Magnum PhotosFotó: Philippe Halsman: Így készült Salvador Dalí akt-koponyája, 1951
© Philippe Halsman Archive / Magnum Photos
(forrás: magnumphotos.com)
Jean-Paul Goude 1978-ban készült és a sötétkamrában módosított világhírű képének ritkán látott werkfotóit ITT találod.