Amikor a fotóst fényképezik #69

Amikor a fotóst fényképezik #69

2017. május 27. Mai Manó Ház

A híres fotósok önarcképeit vagy a róluk készült portrékat bemutató sorozatunkban ma olyan fotográfusok képeiből válogattunk, akiknek munkáit már a Mai Manó Ház blogján is bemutattuk. A képre kattintva a fotográfusok munkáit találod.

Bill Brandt 1904-ben Hamburgban született orosz származású brit szülőktől. Egy svájci portré-stúdióban tanulta ki a fotózás mesterségét, majd 1929-ben Párizsba költözött és a világhírű Man Ray tanítványa lett. Két évvel később tért vissza Angliába, ahol fotóriporterként a Weekly Illustrated-nek és a Picture Post-nak dolgozott. Munkái angliai, francia és amerikai kiállításokon váltak igazán ismertté. Cyril Conolly, a svájci Camera lap szerkesztője ezt írta róla 1972-ben: „Tőle megkapjuk mindazt, amit egy fotográfustól várhatunk. Kíváncsiságot, szellemességet, ügyességet, objektivitást, fantáziát, technikai tudást és a szigorúságot a válogatásban. ” 

billbrandt1945.jpgFotó: Laelia Goehr: Bill Brandt with his Kodak Wide-Angle Camera, 1945 © Alexander Goehr

Az 1920-as évek közepétől mint divat- és reklámfényképész a filmvilág, a szellemi elit és a felső tízezer hírességeit fényképezte. Ezeken a portrékon a káprázatos fényképi technikára, világítási bravúrokra helyeződött a hangsúly, bár nemegyszer éppen a komponálás és világítás bizarrsága is hozzásegítette modelljei különleges, extrém lényének, gazdag szellemiségének érzékeltetésére. - írta Tőry Klára a blogunkon teljes terjedelmében elérhető A fényképezés nagy alkotói című fotótörténeti könyvében Edward Steichenről, akinek egy fotóját - melyen Gloria Swansont ábrázolja - már a Mai Manó Házban is bemutattuk. William Ewing, a lausanne-i Musée de l'Elysée fotográfiai múzeum igazgatója írja Edward Steichen in High Fashion: The Condé Nast Years 1923-1937 című könyv egyik tanulmányában: „Párizsban bármelyik kifinomult ízlésű és Steichen vizuális kíváncsiságával rendelkező amerikait eltanácsoltak volna attól, hogy erre a publikációs területre figyelmet fordítson." A divatfotózást nem Steichen találta fel, de azt mondhatjuk, hogy ő vetette meg a modern divatfotós szakma alapjait. A drága ruhákba öltözött nők más fotográfusokat is vonzottak, de Steichen fényképei hosszú ideig mértékadónak számítottak. Steichen divatfotóiból a képre kattintva találsz egy válogatást.

steichen1929.jpgFotó: Edward Steichen: Self-Portrait with photographers paraphenalia, 1929

Mary Ruby némafilm színésznő és Samuel Orkin, az Orkin Craft nevű játékhajók készítőjének egyetlen gyermeke, Orkin Hollywoodban, az 1920-as és 1930-as évek aranykorában nőtt fel. 10 évesen kapta első fényképezőgépét, egy 39 centes Univexet, amellyel iskolai barátait és tanárait kezdte el fotózni. 17 évesen az Egyesült Államokon keresztül hosszú kerékpárútra indult Los Angeles-ből New Yorkba, hogy megnézze az 1939-es világkiállítást. Útközben végig fotózott. Később a tanglewoodi nyári zenei fesztiválon, majd éjszakai mulatókban gyakorolta szakmáját. Belépett a Photo League-be és a Look magazinban megjelent első sztorijával (Jimmy mesél) profi fotóriporter lett. A képre kattintva ezt a sorozatod találod. 

orkineisenstaedt.pngFotó: Alfred Eisenstaedt: Ruth Orkin in London, 1951

(forrás: artblart.com; orkinphoto.com)