Berkó Ferenc (Ferenc Berko) (Nagyvárad, 1916- Aspen, 2000) Még éppen Magyarországon született, de 1921-ben, anyja halála után apjával, nővérével és nagyanyjával már Romániából költöztek Németországba, holott közben nem lépték át városuk határait. Apját, aki Freud tanítványa volt, kinevezték a drezdai Lohman Szanatórium pszichiátriai osztályvezetőjének. 1930-ban árva maradt. Kronberg bei Frankfurtban lakott, itt fejezte be a gimnáziumot. Az őt örökbefogadóknál gyakori vendég volt Moholy-Nagy László, valamint Gropius és a Bauhaus tanárai. Gimnazistaként kezdett fényképezni, majd egy Leica tulajdonosa lett. Nyári szabadságait Magyarországon töltötte, maradtak fenn ez időkből származó felvételei, például a budapesti zsidónegyedről. A fasizálódó országból Hitler kancellárrá választásakor Angliába küldték nevelőszülei, hogy ott tanuljon tovább.
Egyre többet foglalkozott a fényképezéssel, így az egyetemet csak elvétve látogatta. Felvételei angol és francia újságokban jelentek meg, de találkozhatunk fotójával az Újság Vasárnapja c. illusztrált lapban is. Később egy indiai filmtársaság Bombayben alkalmazta. Magyar útlevéllel, egyéves szerződéssel hagyta el a háborúra készülődő Európát. Operatőrként dolgozott. 1940-ben fotóstúdiót nyitott Indiában. Képei jelentek meg Stefan Loránt jóvoltából az angol Liliputban, valamint a Coronetben, a US Camerában, a Popular Photographyban, a Modern Photographyban, a The Naturalistben (Anglia), a Paris Magazine-ban. Aktfelvételeinek jelentős része is ekkoriban készült. Ezek mindmáig a műfaj legszebbjei közé tartoznak.
1941-ben az angol hadseregbe került kapitányi rangban, egy filmkészítő egység parancsnokaként. Moholy-Nagy ajánlatára, de már annak halála után,1947-ben fotó és filmtanár lett a chicagói Design Intézetben. A fotográfia docenseként tanított, filmeket csinált, filmtörténeti előadásokat tartott. Ekkor kezdett színesben is fényképezni, elsősorban formákat, a tárgyak és a színek kölcsönhatását. Ezen képeit a modern színes fényképezés kezdetének tekintették hozzáértő fotótörténészek. Később Walter Paepke ajánlatára a colorádói Aspenben, az emberi tudományok intézetében lett fotós. Itt szervezte azt a konferenciát, melyen az akkor élő legnagyobb amerikai fényképészek vettek részt, mint Ansel Adams, Minor White, Beaumont Newhall, Berenice Abbott és mások. Ennek nyomán született az Aperture című folyóirat is. Magyarul még 1994 májusában az Óbuda Galériában nyílt első magyarországi kiállításán is jól beszélt. (Kincses Károly)
(forrás: icp.org; fotomuveszet.net; gittermangellery.com)
A Fotográfusok Made in Hungary sorozatunk korábbi részeit itt találod:
Aigner László/Lucien Aigner (1901-1999)
Almásy Pál/Paul Almásy (1906-2003)
Albók János/John Albok (1894-1980)