A bikaviadal után - Rineke Dijkstra portréi portugál matadorokról (1994-2000)

A bikaviadal után - Rineke Dijkstra portréi portugál matadorokról (1994-2000)

2018. március 11. Mai Manó Ház

Az egyik leghíresebb holland kortárs portréfotós Rineke Dijkstra így válaszolt arra a kérdésre hogy mely személyek inspirálták alkotómunkájában: „Amikor a művészeti iskola diákja voltam, több fotóművész is nagy hatással volt rám, de az első igazán nagy élményt Bruce Davidson képei jelentették. Ő volt az első kedvenc fotósom. Aztán utána jött Irving Penn, Richard Avedon, majd természetesen néhány francia fotós is. Nagyon szerettem Doisneau fotóit. 1983-ban felfedeztem Diane Arbust, aztán találkoztam August Sander képeivel, úgy 1994 körül. Azóta ő az egyik nagy kedvencem.”
Az 1959-ben született, Hasselblad-díjas fotográfusnő New Mothers című sorozatát már bemutattuk blogunkon, a közvetlenül a szülés utáni pillanatok „arcait” megörökítető világhírű sorozat férfi változatában  - mely alig másfél hónappal később készült - a bikaviadalok arcait láthatjuk. A fotográfusnő elmondása szerint érzékenynek és kiszolgáltatottnak találja azokat az embereket, akik fizikailag kimerültek, mint például az anyák, akik nemrég szültek, vagy azok a matadorok, akik éppen elhagyták az arénát. A bikaviadalok véres arcai és jelmezei a férfiak erőszakosságára és bátorságára emlékeztetnek, ám a fáradtnak, kimerültnek tűnő matadorok arcvonásai mégis felfedik törékenységüket.
Dijkstra a kezdetben három képből álló, majd 2000-ben újabb három portréval bővülő sorozatában – közvetlenül a bikaviadal utáni pillanatokban – vérfoltos arcú, szakadt ruhájú férfiakat, portugál matadorokat kapott lencsevégre. A holland fotográfusnő portréi készítésekor egy félig tudatos, félig ösztönös, olykor pózolt szerepre ösztönzi kiválasztottjait. Jellegzetes stílusának fontos eleme az is, ahogy modelljeit kiválasztja, instruálja és nem egyszerűen csak lekapja őket. 

dijkstrabullfighters01.jpgFotó: Rineke Dijkstra: Vila Franca de Xira, Portugal, May 8, 1994 © Rineke Dijkstra

Ez a munkakapcsolat – az Új anyák modelljeivel ellentétben – csak rövid ideig tartott, hiszen az 1994 májusában készült sorozat szereplőivel azóta sem találkozott. A bikaviadalokat Portugáliában több helyszínen, köztük Montemor-o-Novo és Vila Franca de Xira községben is megrendezik. Mint több interjúban is elmondta; ezek a férfiak településről településre járva hetente más-más arénában harcoltak, így még az elkészült portrékat sem tudta személyesen megmutatni nekik. 

db004.jpgFotó: Rineke Dijkstra: Montemor, Portugal, May 1, 1994 © Rineke Dijkstra 

db002.jpgFotó: Rineke Dijkstra: Montemor, Portugal, May 1, 1994 © Rineke Dijkstra 

db003.jpgFotó: Rineke Dijkstra: Forte da Casa, Portugal, May 20, 2000 © Rineke Dijkstra 

db005.jpgFotó: Rineke Dijkstra: Forte da Casa, Portugal, May 20, 2000 © Rineke Dijkstra

(forrás: balkon.hu; sfmoma.org; artblart.com; tate.org; louisiana.dk)

Rineke Dijkstra 1994 márciusában kezdte el az Új anyák című sorozatát, miután jelen volt egy közeli barát második gyermekének születésénél. Dijkstra megjegyezte, hogy azonnal megérintette a barátja arcán megjelenő különböző érzelmek sokasága, amint az a karjába fogta az izgő-mozgó újszülöttet. A sorozat képeit ITT találod.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

axolotl77 2018.03.12. 10:30:58

Sajnos ezekkel a mélyen emberi képekkel az alkotó elfedi ezeknek az embereknek (és arénabeli rajongóiknak) betegesen ferde jellemét.

Capt. Hindsight 2018.03.12. 10:46:35

@axolotl77: Fúj! Bikaviadal! Beteg! Rettenetes!

a nemzet fogatlan provokátora 2018.03.12. 11:57:48

@axolotl77: Miért az jobb, amikor a marhapörkölted alapanyagát egy taglóval fejbenyomják a vágóhídon? Itt legalább védekezhet az állat, hogy a képek is mutatatják..

Szelid sunmalac 2018.03.12. 12:12:12

@axolotl77: Ja....bezzeg ha benyomoritjuk oket ket racs koze egy eltre, ahol moccanni nem tudnak es teletomjuk oket mindenfele szarral eveken at, az mindjart jobb megoldas.

axolotl77 2018.03.12. 13:10:59

@a nemzet fogatlan provokátora: Ma már nem így történik. Nézz utána egy kicsit! (Mostanság úgyis a Testről és lélekről folyik a csapból is. Ott pl. megnézheted.)
De nem. Az sem jó.
Attól ez még miért lenne jó? Mert annyira férfias? Az őskorban, az állattartás előtt lehetett férfiasnak nevezni. Amikor még a túlélésért öltek az emberek.
Mint ahogy napjainkban vannak vadászok, akik a vadállomány genetikai "karbantartásáért" tesznek és vannak a Semjén-féle abortuszmaradékok, akik az ősi ösztöneiket élik ki ilyenkor. Bizonyára merevedésük is van közben. De őket már bízzuk a pszichiáterekre!

axolotl77 2018.03.12. 13:32:23

Csak hogy a másik oldal is hangot kapjon:
i2-prod.mirror.co.uk/incoming/article5843909.ece/ALTERNATES/s810/Ventas-bullring.jpg
Jó szórakozást a perverzeknek!

Kovácsné · http://kovacsne.blog.hu 2018.03.12. 14:14:28

@Szelid sunmalac: Igen, igen, remek érv, és kit érdekel a betörés, mikor a gyújtogatás sokkal nagyobb kárt okoz (:
A bikaviadallal az a gond, hogy lényegében egy állat lassú kínhaláláról szól, aminek ezres tömegek tapsolnak. Nem annak tapsolnak, hogy marhahús lesz vacsorára, és ez kielégíti a fizikai igényeiket, hanem annak, hogy egy élőlény (akinek alapvetően nulla esélye van, nem önszántából ment be a ringbe, és tuti nem élve fog kijönni) vérzik, hörög, megdöglend, és ez kielégíti a szellemi igényeiket. Nyugodtan lehet festegetni ezt a képet szép rózsaszínűre azzal, hogy jóigenpersze, de a torreádor egy sportember, sokat készül, és veszélyben az élete, de voltaképp semmivel nem vagyunk beljebb attól a bájos középkori szórakozástól, mikor farsang tiszteletére zsákba varrt macskákat gyújtottak fel. Ha valaki a férfierejét fitogtatva meg akar küzdeni a bikával, akkor üljön fel rá (ld. rodeó).

ételizésítő 2018.03.12. 15:33:55

@a nemzet fogatlan provokátora:
Ja, szívesen beengednélek egy arénába 3 éhes tigris ellen, puszta kézzel.
Védekezhetsz.
Itt, mire a matador (=gyilkos) az arénába lép, a bika már félholtra van szurkálva, amit több lovas pikador végez hosszú időn át.

para_noir 2018.03.12. 16:18:29

A téma is fos, és a fotók fotóként is alacsony színvonalúak. A bikaviadal ugyanaz, mint a vadászat, gyilkolás, szórakozási célból, kielégülési vágytól hajtva. Aki nem képes felfogni a vágóhídon leölt és az arénában halálra szurkált állat közti különbséget, az teljesen retardált.

ételizésítő 2018.03.12. 17:17:14

@para_noir:
A vadászat alapesetben ennél jóval humánusabb.
(Nem mintha azt támogatnám. Illetve csak egy esetben: mindenki fegyver és egyéb eszköz nélkül, aztán győzzön a jobbik.)

apro_marosan_petergabor 2018.03.12. 22:02:00

A tápláléklánc csúcsán vagyunk, ezt jelképezi a bikaviadal is. Aki itt finnyáskodik, az töröltesse a bokszot, a jégkorongot, a ketrecharcot, a vízipólót, a kézilabdát a rögbit, a dzsúdót, a focit stb. Mindenütt fizikai erőn, ügyességen, gyorsaságon, bátorságon, ütközésen alapuló küzdelemről van szó. Ilyen az ember. Ráadásul itt a bika sem esélytelen, sok torreádor hagyta már ott a fogát, lett nyomorék egy életre - a "szép lelkeknek" nem kell néznie, maradjanak otthon, vagy kapcsolják ki a TV-t. A többi álszentség...

Up! 2018.03.13. 08:30:01

Lehet itt mindenféle farokmerevedéssel meg bármilyen képzelt felsőbbrendű lenézéssel jönni, de a férfiakban benne van a vadászösztön, csak gyerekkorunktól kezdve próbálják elnyomni. Kinél sikeresen kinél nem. Kapja be azt a bizonyos mervet, aki ezt nem fogadja el.
Másrészt a bikaviadalt én sem szeretem. Kívülről beavatkoznunk egy nemzet hagyományaiba viszont nem jó. Hagyni kell, hogy elérjen a spanyol társadalom arra a szintre, amikor már nekik sem lesz elfogadható.
Gondoljatok csak bele, milyen nemzeti összezárást lehet elérni, ha képzelt, vagy valós támadást elkezdjük óriásplakátokon hirdetni...

a nemzet fogatlan provokátora 2018.03.13. 09:30:00

@axolotl77: Ismét beleestek abba a hibába, hogy önzően az ember szempontjait nézitek, és nem az állatét.