A HÉT FOTÓSA: Dr. Szász János - Válogatás a fehér és fekete képekből

A HÉT FOTÓSA: Dr. Szász János - Válogatás a fehér és fekete képekből

2018. október 18. Mai Manó Ház

Az 1925-ben született Dr. Szász János (1925–2005) bár a jogi pályára készült, mivel édesapja a Horthy hadseregben szolgált, annak katonatiszt múltja miatt Szászból mégsem lehetett ügyvéd. Diplomájával a zsebében elvégezte a fényképész szakiskolát, de nem fotográfusként, hanem grafikusként, dekoratőrként és kirakatrendezőként is dolgozott. Később, 1960 és '80 között, a Pécsi Tervnél alkalmazták, ahol már a fényképésziskolában megszerzett tudását is kamatoztathatta. A megbízása a tervezőintézetben a lakótelepi házak és az építkezések dokumentálása volt.
A fotográfus éjjelente a fürdőszobában hívta elő képeit. A tónusgyengítéshez kikísérletezett egy vörös vérlúgsó alapú kémiai anyagot. Lágy papírra nagyított, így érte el a feketében a tónusokat, a kép grafikai jellegű lett, magas kontraszttal. Külföldi kollégái nem is értették, hogyan ért el ilyen eredményt, hatást.
Erről így írt Kincses Károly a Fehér és fekete című fotóalbum előszavában:
Dr. Szász János 1958-tól fogva kiállítások tucatjain vett részt, nyert elismeréseket, díjakat, okleveleket garmadával, országhatáron belül és – mondjuk így – a szocialista szektor baráti államaiban rendezett baráti kiállításokon. Szinte kizárólag fekete-fehér képekből álló életművének minden fotóján látni, mily kínosan ügyelt a pontos expozícióra, a felvételek élességére, az abszolút pontos kompozícióra. Minden labormunkát saját maga végzett, mestere volt szakmájának. Kitalált és sikerrel alkalmazott egy olyan technikát, amelynek során képei összetéveszthetetlenül egyéni karaktert nyertek. A normál fedettségű negatívot BH-s kemény papírra nagyította, szűken világította, az előhívás folyamán a végletekig erőltette a hívódást, majd vörösvérlúgsóval kimosta a tónusokat, így nyerve ezeket a grafikai hatású felvételeket.
2005-ös halála óta a hagyatéka megjárta Londont, Párizst, New Yorkot, Berlint, és San Franciscót, utóbbi városban Robert Koch galériáját teljes egészében Szász képeinek szentelte 2013-ban.

Mivel ezen a héten Dr. Szász János egyik felvételét választottátok a HÉT FOTÓJÁNAK, ezért mai bejegyzésünkben a fotográfus unokáinak engedélyével – amit ezúton is köszönünk – újabb képeket láthattok a gyűjteményből. 

 

(forrás: sosemart.hu; index.hu; fotomuveszet.net)

A fotográfus képeiből ITT találsz egy másik válogatást.

UPDATE
Flesch Bálint fényképész, fotókonzervátor egy levelet írt nekünk, melyben Cseri László segítségét kérte az általa fellelt fototechnikai kérdés megválaszolására:
Kedves Bálint, miután a tervező vállalatnál ugyanabban a laborban nagyítottunk, és ugyanazzal a technikával állítottam elő évekig képeimet, mint Szász János, hiszen tőle tanultam ezt el, nagyon pontosan tudom, mi történt képkészítés közben.Többnyire normál fokozatú papírt használt, időnként keményet, lágyat szerintem soha. Egy kicsit tovább hívta a képet a kelleténél, hogy a fehér felületek egy kicsit beszürküljenek, és nem tette ezek után a fixirbe, hanem egy vízzel telt tálba, amely az ő esetében egy zuhanytálca volt, hogy nagyméretű képek is gond nélkül bele férjenek. A vörös vérlúgsóból egy keveset tett egy kis tálkában lévő vízbe, amibe egy kevéske fixirsót is szórt, ez utóbbi gyengítette a vérlúgsó nagyon erős maró hatását, majd egy próbacsíkon kipróbálta, mielőtt a képre ráment volna. Nem az egész képet gyengítette egyszerre, hanem mindig csak azt a kisebb felületet, amelyet világosítani akart, ecsettel vagy vattával, és a kívánt hatás elérése pillanatában azonnal folyó víz alá tartotta a képet, és lemosta a vérlúgsós oldatot. A zuhanytálcába folyamatosan folyt be a víz egy gumicsövön, biztosítva volt tehát a friss víz mindig a gyors mosáshoz. Ez a vérlúgsós oldat, amely esetenként fél deci ha lehetett, 5-6 perc után megzöldült, ki kellett önteni, és akkor újat kevert. A normál papírt szerette leginkább, mert a lágynak nem voltak erőteljes feketéi, a keménynek pedig szép tónusai, utóbbit csak a nagyon fekete-fehér kontrasztot igénylő grafikus hatású képek esetében alkalmazta.Üdvözlettel: Cs.L