A HÉT FOTÓSA: Kozák Lajos, akinek képei évtizedekig egy dobozban lapultak

A HÉT FOTÓSA: Kozák Lajos, akinek képei évtizedekig egy dobozban lapultak

2018. október 25. Mai Manó Ház

A sportfotográfusként ismert Kozák Lajos (1906-1975) munkásságának elfeledett oldala került napvilágra, és a fotótörténet új alakja rajzolódik ki előttünk. Képei a harmincas és negyvenes évek progresszív magyar fotóművészetének egyfajta summázatát adják, munkáiban azonban megjelenik egyénisége, megkülönböztetve őt művésztársaitól. Méltán sorolható a korszak neves fotográfusai közé, többek között: Vadas Ernő, Dulovits Jenő és Kinszki Imre, akik világszínvonalú képeket készítettek. Általuk az akkoriban már Párizsban alkotó magyar származású kortársak, André Kertész és Brassai látásmódja és annak magyar gyökerei is új megvilágításba kerülnek.
A Kozák család emlékeiben él a kép, hogy az évfolyamelső fiatalember nehezen jutott állandó álláshoz, s az okot a származásában látta. A harmincas évek Magyarországán egy vidéki vasmunkás gyereke a pesti tanári állásért szinte behozhatatlan hátránnyal indult. A fényképezés iránti szenvedélye, mely a rendszeres sajtóközlésekkel pénzt is hozott az akkor már négytagú család konyhájára, nagyban segítette a megélhetését. – olvashatjuk Kasza Gábor bevezetőjét a Kozák Lajos Fotográfiák című könyvében.

Mivel ezen a héten Kozák Lajos egy őszi képét választottátok a HÉT FOTÓJÁNAK, ezért mai bejegyzésünkben Kasza Gábor engedélyével újabb válogatást láthattok Kozák képeiből, melyek a Mai Manó Ház könyvesboltjában is megvásárolhatók.

(forrás: gaborkasza.com)

Kozák Lajos Budapestről készült további képeit egy korábbi bejegyzésünkben, ITT találod.