A Sotheby's árverésén közel háromszázmillió forintot várnak a világ egyik legismertebb divatfotójáért

A Sotheby's árverésén közel háromszázmillió forintot várnak a világ egyik legismertebb divatfotójáért

2018. november 06. Mai Manó Ház

Az 1955 augusztusában készült Dovima elefántokkal (Dovima with Elephants) Richard Avedon amerikai divatfotós leghíresebb felvétele, a divatfotográfia mérföldköve, bár a művész mégsem volt elégedett vele. A Sotheby's párizsi árverésén - melyen mi is ott leszünk - az ikonikus fotó 1962-es nyomatáért most 600.000-900.000 eurót várnak a szervezők, mivel a felvétel több szempontból is figyelemre méltó.
A nyomat Avedon eredeti negatívjáról készült, még mielőtt azt retusálták volna. A képet Richard Avedon első Smithsonian Museum of American Art-ban megrendezett kiállításán mutatták be. Avedon mindössze két példányt készített erre az alkalomra, az egyiket november 9-én árverezik, míg a második pedig a Smithsonian gyűjteményében található. A kép hátoldalán "Az otthonomtól a tiédig" felirat is szerepel, bemutatva Avedon és a kép különleges kapcsolatát, hiszen a legendás felvétel a fotós a saját stúdiójában is kiemelt helyet kapott.

avedon01.jpegFotó: Richard Avedon: Dovima with Elephants, Evening Dress by Dior, Cirque d'Hiver, Paris, August 1955

Avedon legismertebb felvételén az ötvenes évek neves divatmodellje Dovima látható, aki csupasz falak között szalmán állva elefántok társaságában mutatja be Christian Dior új estélyi ruháit, amiket Yves Saint-Laurent tervezett. A fotó az ellentétek kavalkádja: a szép fiatal modell és a ráncos elefántok, az estélyi ruha és a koszos környezet, a kecsesség és a robosztusság, a szabad életérzés és a rabság. Csupa össze nem illő dolog, mégis Avedon kameráján keresztül minden egységes és harmonikus egésszé áll össze.
A fotózásra szokatlan helyszínen, Párizsban a Cirque d’Hiver-ben került sor 1955 augusztusában. Avedon a Harper's Bazaar megbízásából készített felvételeket a Dior új kollekciójáról. A fotózás napján a cirkuszba belépve Avedont szinte azonnal elbűvölték a napfényben fürdő hatalmas állatok: „Megláttam az elefántokat a hatalmas tetőablak alatt és rögtön tudtam... minden adott volt egy álomképhez.” – mondta.  

avedon02.jpegFotó: Sam Shaw: Avedon és Dovima, Cirque d'Hiver, Paris, August 1955


A modell Dorothy Virginia Margaret Juba volt, akit a divatvilágban csak Dovimaként ismertek. (Művésznevét keresztneveinek kezdőbetűiből maga alkotta.) Már korábban is több alkalommal dolgozott együtt Avedonnal. „Rendkívüli dolgokra kért, de mindig tudtam, hogy egy nagyszerű kép részese leszek.” – nyilatkozta Dovima, akinek a fotózás során nem volt könnyű dolga, hiszen négy elefánt társaságában kellett pózolnia. Ez pedig annak ellenére is veszélyes vállalkozás volt, hogy az elefántok lábai le voltak láncolva. De Dovima nem ijedt meg, nyugodtan mozgott az állatok között. Avedon két estélyi ruhát választott ki a fotózáshoz: egy feketét fehér selyemszalaggal és egy fehéret, melyhez Dovima fekete kesztyűt viselt.
A fotók első alkalommal 1955 szeptemberében a Harper’s Bazaar-ban egy 14 oldalas fotó-összeállítás részeként jelentek meg. A fehér ruhás kép eredeti negatívja a megjelenést követően – ahogy Avedon fogalmazott – „rejtélyes módon eltűnt”. Bár a fekete ruhás felvétellel, mely világszerte ismertté vált, és a 20. század egyik legnagyszerűbb divatfotójaként tartják számon, Avedon mégsem volt teljesen elégedett vele: „A szalag nem volt jó. Összhangban kellett volna lennie a Dovima melletti elefánt szélső lábával.” A szalag még évekkel később sem hagyta nyugodni a fotóst, aki a képet kudarcnak tartotta. Mindezek ellenére a fénykép nagyméretű nyomata közel húsz éven át díszítette stúdiójának falát. 

avedon03.jpegFotó: Adrian Parano: Avedon és ikonikus képe a Metropolitan Művészeti Múzeum kiállításán, New York, 1977

(forrás: wikipedia.org; sothebys.com)

Mivel kint leszünk a Paris Photo eseményen, a Sotheby's pénteki árverésén a Mai Manó Ház Blog is jelen lesz, így a pontos leütési árról és az aukció magyar vonatkozású képeiről ezen a héten még beszámolunk. 

Avedon főleg a divatfényképezés területén alkotott, de talán kevesen tudják, hogy pályafutása elején a riportfényképezés területén is ért el sikereket. Az 1949-ben New Yorkban készült sorozatának képeiből ITT , ritkán látott színes képeiből pedig ITT találsz egy válogatást. 

Szeretnél hozzászólni? Facebook oldalunkon megteheted.

 

A pénteken megrendezett árverésen végül 550.000 Euróért kelt el Avedon fotója. Az árverésen szereplő fotók leütési árait ITT tudod megtekinteni.