René Burri éjszakai sorozata a New York-i áramszünetről - 1965. november 9.

René Burri éjszakai sorozata a New York-i áramszünetről - 1965. november 9.

2018. november 18. Mai Manó Ház

René Burri (1933-2014) svájci fotóművész a Magnum ügynökség egyik legrégebbi tagja és a fotózsurnalizmus egyik legismertebb alakja. 1946-ban, tizenhárom évesen készítette első fotóját az éppen akkor Zürichbe látogató Churchillről. Burri egy Leicával készítette első felvételeit. Sajtós pályafutását egy svájci, halláskárosultakat gondozó-oktató intézetről készített sorozattal (Touch of Music for the Deaf) kezdte, amely először a Life magazinban jelent meg. 1963-ban fényképezte le a hátradőlve szivarozó Che Guevarát. Ezeket, az azóta már ikonikussá vált felvételeket a fotótörténet leghíresebb portréi között tartja számon a szakirodalom.
"A képkészítés olyan, mint taxit fogni csúcsforgalom idején: ha nem vagy gyors, másé lesz." vallja Burri, akinek egyik sorozata az 1965-ös New York-i áramszünet alatt készült.
1965. november 9-én a Niagara-vízesésnél működő vízerőműből induló egyik nagyfeszültségű kábel kapott túl nagy terhelést helyi idő szerint negyed hatkor kanadai területen, azonban ennek hatására sorban mondták fel a szolgálatot a kieső mennyiséget pótolni igyekvő kábelek és transzformátorok. A dominó-effektus akadálytalanul terjedt tovább, és nagyjából 12 percen belül 128 ezer négyzetkilométer, Kanada keleti részének területei, valamint hét, sűrűn lakott amerikai állam jelentős része borult teljes sötétségbe. Összesen nagyjából harmincmillió ember szembesült hirtelen azzal, milyen is lehetett az élet néhány generációval korábban. A legrosszabbul talán az a körülbelül 800 ezer utas járt, aki e percekben New York metróhálózatán utazott, ők ugyanis a hirtelen elsötétülő és megálló kocsik fogságába estek, de ezrek szorultak liftekbe, irodaépületekbe és vonatokba is.
A kezdeti pánikot súlyosbította, hogy sokan azt hitték, végül mégis kitört a harmadik világháború, azonban a lakosság és a hatóságok becsületére legyen mondva, hogy a sötétség órái a körülményekhez képest békésen teltek. A sokmilliós nagyvárosban mindössze öt helyről jelentettek fosztogatásokat, a rendőrök 59 embert vettek őrizetbe az események kapcsán – amióta nyilvántartásokat vezetnek, ez volt bűnözés szempontjából a legnyugodtabb éjszaka New York történetébe. - olvashattuk az index.hu beszámolójában.
„Amikor tényleg sikerül megörökítened az élet vibrálását, akkor beszélhetünk az igazán jó fotográfiáról.” – ez a mondat is Burri nevéhez köthető, aki azon a bizonyos novemberi estén, mikor new York sötétbe borult, épp a városban tartózkodott. Az akkor 32 éves fotográfus visszaemlékezéseiből megtudhatjuk, hogy az áramszünet délután fél hat körül kezdődött, ő éppen barátja, Elliott Erwitt műtermében volt az 59. utca és az Fifth Avenue sarkán és a Kínáról készült filmjét vágta, mikor hirtelen elsötétedett minden. Burri úgy érezte, hogy ez a sötét káosz szerencsét hoz majd. Azonnal magához vette Leica gépét, nyolc tekercs filmet és mintegy húsz háztömbnyi területet járt be aznap éjfélig. Felvételeit vaku nélkül, 35mm-es, ún. napfényfilmre fényképezte. (A ma használatos filmek többsége napfény színérzékenyítésű napfényfilm tehát 5600K-re van hangolva, mivel az általános (úgynevezett fotográfiai) napfény 5600K színhőmérsékletű.) Ez a technikai megoldás különleges hangulatot adott az áramszünet dokumentációjának.
Burri az elkészült képeket még ott New Yorkban előhívta, elkészítette a kontaktmásolatokat, és néhány képet kis formátumban (18x24 cm) le is nagyított, majd a fotók az összes negatívval együtt egy dobozba kerültek. Végül a sorozatot soha nem publikálta sehol, ám évtizedekkel később, 2004-ben a nagy retrospektív "René Burri" kiállítás kurátorának (Hans-Michael Koetzle) köszönhetően a fényképész archívumában újra felfedezték. A képekből 2009-ben a Moser könyvkiadó gondozásában New York. Blackout címmel egy fotóalbum is megjelent. Az áramszünet alatt készült ikonikus képeket először 2010-ben mutatták be egyben a bécsi Kunsthausban.

Mai bejegyzésünkben René Burri Blackout című sorozatából válogattunk, melyet a képre kattintva tekinthetsz meg. 

(forrás: magnumphotos.com; index.hu; vilaglex.hu)

A fenti éjszakai sorozat egy Leicával készült, és most a Mai Manó Ház és a Blog.hu pályázatán, melyen az ÉJSZAKA a témánk, Te is nyerhetsz egy LEICÁT. A részletes pályázati kiírást ITT találod.