Lapozd át a világ egyik legelső női fotográfusának albumát!

Lapozd át a világ egyik legelső női fotográfusának albumát!

2019. március 16. Mai Manó Ház

Anna Atkins 1799. március 16-án született az angliai Tonbridgeben. A fényképezéssel apja és későbbi férje révén ismerkedett meg, akik mindannyian jóbarátai voltak William Henry Fox Talbotnak, aki jelentős eredményeket ért el a korai fotótechnika fejlődésében. Atkins közvetlenül Talbottól leshette el a fényképkészítés (talbotípia) fortélyait, azt viszont történeti dokumentumok alapján biztosan állíthatjuk, hogy 1841-ben már használt fényképezésre alkalmas eszközt. Számos fotótörténeti forrás Atkinsot tartja a világ legelső női fotográfusának, de más források Talbot feleségét Constance-ot nevezik meg, aki „egérfogónak” nevezte el férje találmányát.
A XIX. században az arisztokrata, jómódú családok férfi és női tagjai közül sokan képezték magukat amatőr tudóssá. Főleg növényi vagy állati eredetű mintákat gyűjtöttek és osztályoztak, és igyekeztek megőrizni őket a későbbi vizsgálódás érdekében. Aki értett a rajzoláshoz vagy a festéshez, akár le is másolhatta a leleteket. Anna Atkins tudományos illusztrátor, a Londoni Botanikusok Társaságának tagjaként cianotípiákat készített különböző algafajokról. A fotográfia, pillanatfelvétel, pozitív és negatív szavakat először használó (és megalkotó) Sir John Herschel szintén a család közeli barátai közé tartozott, így találkozhatott viszonylag hamar a fotográfusnő Herschel 1842-ben megjelent cianotípiát bemutató eljárásának leírásával, melynek segítségével elegyítette a tudományos pontosságot, valamint a forma és az ábrázolás iránti esztétikai érzékenységét.
Egy évvel később Atkins már tengeri algákat fényképezett a technikával, amelyeket 1843-ban a Photographs of British Algae: Cyanotype Impressions címmel, limitált példányszámban, saját kiadásban, kiegészítő szövegekkel illusztrálva könyv formájában is megjelentetett. Ezzel Anna Atkins nevéhez kötjük a világ legelső, fotókkal illusztrált könyvét is. A nyomatok eredetiek és valósághűek voltak, így kortársai meggyőző dokumentációnak tartották őket. Az 1843 és 1853 között megjelent háromkötetes albumból mára mindössze tizenhét példány maradt fent, melyeket neves gyűjtemények őriznek. 

A képre kattintva az egyetemes fotótörténet legelső, fotókkal illusztrált könyvét lapozhatod át! 

annaatkins.jpg

(forrás: Mary Warner Marien: A fotográfia nagykönyve; publicdomainreview.org)

A Mai Manó Házban 2019. március 17-ig látogatható Vissza a jövőbe – A 19. század a 21. században című kiállítás a tizenkilencedik századi alkotók mellett kortárs művészek munkáit vonultatja fel, akik olyan technikákat és eljárásokat alkalmaztak, vagy olyan témákat választottak, amelyek bizonyos szempontból emlékeztetnek a 19. század első felének fotográfusai által is használt módszerekre. A kiállításon a dán Adam Jeppesen cianotípiát is bemutatjuk, aki lenvászonra készít sajátos hangulatú fotótanulmányokat a cianotípia technikájának használatával, míg munkáira 19. századi cianotípiák: az épülő Szent István-bazilika tornyából készült budapesti városképek felelnek a kiállításban.