A HÉT FOTÓSA: Ron Galella, a "lesifotózás Keresztapája"

A HÉT FOTÓSA: Ron Galella, a "lesifotózás Keresztapája"

2019. március 31. Mai Manó Ház

Hiszek abban, amit csinálok. Nincs bűntudatom. az emberek meg akarják ismerni mások szokásait, életstílusát. Hiába rejtőzködik, hiába takarja el magát esernyővel, a személyisége akkor is látható marad és ez érdekli az embereket. Ha valaki azt mondja: Ne fotózz!, igyekszem betartani, de amíg nem mondja ki, megpróbálok annyi képet készíteni, amennyit csak tudok. – válaszolta egy tévéinterjúban az 1931-ben, Bronxban született Ron Galella, a leghíresebb paparazzo fotós arra a kérdésre, hogy mennyire tartja etikusnak a munkáját.
Galella képeihez szinte soha nem kért/kapott engedélyt a sztároktól, talán éppen ezért az újságok szerkesztői és az olvasók is imádták vakmerőségét.
A lesifotósok egyik előfutára 1958-ban végzett Los Angelesben az Art Center College of Design fotóriporteri szakán. Szabadidejében kezdte el fotózni a filmbemutatókra, különböző eseményekre érkező sztárokat. Később ez olyannyira a védjegyévé vált, hogy a Time magazin egyenesen az amerikai paparazzi fotózás Keresztapájának (the Godfather of the U.S. paparazzi culture) hívta, míg botrányos képei miatt Andy Warhol így nyilatkozott róla: „Elképzelésem szerint egy jó kép arra fókuszál, ahogy egy híres személy valami ismeretlent csinál. Így az én kedvenc fotósom Ron Galella.”
A lesifotós raktárában hárommilliónál is több felvétel, diák és negatívok vannak világhírű sztárokról, színészekről, politikusokról, művészekről. Érdekesség, hogy a raktáron belül van egy „S” elnevezésű szoba is, ahol eleinte csak Frank Sinatráról készült képek voltak, majd a szoba kibővült John Travolta, Robert Redford, Paul Newman és Ronald Reagen képeivel is.
Galella leghíresebb botránya Marlon Brandóhoz köthető. 1973. június 12-én Marlon Brandóval került összetűzésbe. Miután több társával együtt követte őt New York kínai negyedébe, mikor megérkeztek azonnal elkezdték fényképezni az utcán sétáló Brandót. Brandónak nem tetszett, hogy fényképezik, ezért odahívta a lesifotósokat és megkérdezte tőlük, hogy mire van szükségük, ami még nincs nekik. Galella szólalt meg azonnal és arra kérte Brandót, hogy vegye le a napszeművegét. Válaszul Brando ököllel arcba vágta és ezt Ron Galella öt foga bánta, valamint az arccsontja is eltörött. Brandót feljelentették, végül peren kívül megállapodtak abban, hogy Brando 40.000 dollárt fizet Galellának az orvosi kezelésekért. Ettől a pillanattól kezdve, ha Brandót akarta lencsevégre kapni, Ron Galella elővigyázatosságból egy amerikaifutball-sisakot viselt.
Paparazzo - Extra ordinaire! című könyve a Pécsi József Fotográfiai Szakkönyvtár állományában is megtalálható. Fotóalbumai mellett rengeteg kiállítása volt világhírű múzeumokban, galériákban, mint például a Foam (Hollandia), a Tate (Anglia) és a MOMA (USA).

Mivel ezen a héten Galella leghíresebb fotóját választottátok a HÉT FOTÓJÁNAK, ezért mai bejegyzésünkben a Galella Paparazzo - Extra ordinaire! című albumának képeiből válogatunk. 

(forrás: Smash His Camera (2010)everydayishow.livejournal.com)

A világ legelső paparazzói 1898-ban készítették ikonikus felvételüket a halott Otto von Bismarck német kancellárról, melyért börtönbüntetést is kaptak. A sajtófotózás mérföldkövének számító képet ITT, a paparazzók királyának lesifotóit pedig ITT találod.