A címben olvasható Amerika legjobb fotográfusa titulust a Time magazin szerkesztői adták 2001-ben Sally Mann, fotográfusnőnek. Az amerikai fotóművész 1951-ben született a virginiai Lexingtonban, ahol azóta is él és dolgozik. Nagyméretű fekete-fehér, beállított portréi nedves kollódiumos eljárással készülnek, és azt is tudni, hogy évek óta régi, sérült (megrepedt) lencsével fényképez. Mann számos díjat nyert, képei a legnagyobb múzeumok, mint pl. a MoMA gyűjteményében is megtalálhatók.
Fotó: Sally Mann: Önarckép, 1974 © Sally Mann
"Sally Mann fotográfiája lírai provokáció, melynek szinte minden pillanata megélt gondolkodásról tesz tanúbizonyságot; témaválasztásai, képei, felvetései, megközelítései akaratlanul is felsértik, irritálják a civilizációs folyamatba gabalyodott nyugati ember és társadalom rutinizált, normatív értékvilágát." - olvashatjuk tranzitblog oldalán. 2013-ban a Mai Manó Házban is láthattad a Fotográfia felsőfokon című kiállításunkon Sally Mann egy fotóját az At Twelve című sorozatból.
Mivel ezen a héten Sally Mann egyik alkotását választottátok a HÉT FOTÓJÁNAK, mai bejegyzésünkben a nagy felháborodást keltő intim családi képeit (Immediate Family), a Tennessee-i Egyetem antropológiai szekciójának az emberi test lebomlását vizsgáló (Body Farm) munkáit és a fotográfusnő weboldalán a sorozatok mellett a férje betegségéről és testi leépüléséről (Proud Flesh) szóló képeket is láthatod.
Sally Mann: Közvetlen család (1984-1994)
Mann legismertebb munkája a Pécsi József Fotográfiai Szakkönyvtár állományában is megtalálható Immediate Family (Közvetlen család) című fotóalbuma, mely sorozatot összesen tíz évig készítette 1984 és 1994 között. Az Immediate Family családi fotógyűjtemény Virginiában készült, ahol Mann és gyermekei töltötték a gyermekkorukat. Mann egy 8×10-es nagyformátumú fényképezőgéppel készítette a gondosan beállított családi portrékat. A képek megjelenését hatalmas botrány övezte, vallásos és konzervatív körök azonnal támadni kezdték a sorozatot, melynek történetéről a képre kattintva olvashatsz.
Fotó: Sally Mann: Jessie Bites, 1985 © Sally MannSally Mann: Body Farm (2001-2002)
Sally Mann 2003-ban publikálta az „Ami marad” (What Remains) című fotóalbumát, mely a Pécsi József Fotográfiai Szakkönyvtár állományában is megtalálható. A Bullfinch Press kiadónál megjelent könyv a halál témájában 132 képet, köztük bomló holttestek fotóit tartalmazza. A könyv címét átvette a Sally Mann-ról 2005-ben készült film, az „Ami marad” – Sally Mann élete és munkássága” (What Remains: The Life and Work of Sally Mann), amelyben felvételeket készít a knoxville-i Tennessee Egyetem antropológiai létesítményében, amely „Tetemkertként” is ismert és ahol az emberi test bomlását tudományosan tanulmányozzák. A tetemeket többnyire hónapokig vagy akár évekig is a szabadban hagyják. Mann a könyvet bemutató kiállítást 2004-ben a Corcoran College of Art and Design-ban nyitotta meg.
Fotó: Sally Mann: Részlet a Tetemkert című sorozatból, 2001-2002 © Sally Mann
Sally Mann weboldala (Felnőtt tartalom)
(forrás: sallymann.com; artblart.com)