Hány képet töltünk fel egy nap alatt egy képmegosztó oldalra? – Erik Kessels megmutatta

Hány képet töltünk fel egy nap alatt egy képmegosztó oldalra? – Erik Kessels megmutatta

2019. június 16. Mai Manó Ház

A XXI. században naponta több képpel találkozunk, mint amennyit az 1800-as években élők nagy része látott egész életében. A közösségi oldalak növekvő népszerűsége még több felhasználót és - ezzel egyenes arányban - még több feltöltött privátképet jelent.
A Zephorian oldalán elérhető nyilvános adatokból kiderül, hogy 2019 májusában csak a Facebookra naponta 300 millió(!) képet töltöttek fel. Egy pillanatra gondoljunk bele, hogy digitális világunkban milyen töménytelen mennyiségű kép születik minden másodpercben! És ezen képek nagy része gyakran szinte azonnal feledésbe merül, annak ellenére, hogy azok online felületeinken vagy akár az okoseszközeink memóriájában évekig ott maradnak, többnyire újabb megtekintések nélkül.
A fényképezést ma már szinte bárki gyakorolhatja, aki kedvet érez hozzá. Emlékeket gyártunk minden nap és ezzel mindannyian aktívan formáljuk a fényképezés jelenét és jövőjét. Az 1966-ban született Erik Kessels pontosan az említett témával; a fotográfia jövőjével foglalkozik. A Mai Manó Házban jelenleg is kiállító holland művész egyik híres installációja, a 24 Hours in Photos (24 óra képekben), 2019. augusztus 4-ig látható a San Franciscó-i MOMA snap+share: transmitting photographs from mail art to social networks című tárlatán.

A holland művész a 24 óra képekben című installációjával azt szerette volna érzékeltetni, hogy a legnépszerűbb közösségi oldalak felhasználói milyen fullasztó mennyiségű képkavalkáddal árasztják el nap mint nap egymást. Kessels először 2011-ben a Foam kiállítótereit töltötte meg azokkal a képekkel, melyek 24 óra leforgása alatt kerültek fel a Flickr képmegosztó portálra. Kessels az amszterdami kiállításhoz mintegy 350.000 képet töltött le a Flickrről, nyomtattott ki, majd szórta szét azokat a kiállítótérben, szembesítve a látogatókat a tömegfotózás egyik problémájával. Kessels csak azokat a fotókat használta fel, melyek publikusak, tehát nyilvánosan is bárki számára elérhetőek voltak.
“Amikor letöltöd a képeket a közösségi oldalról, és a szervereden van egymillió fotó, az még nem annyira meglepő, de amikor kinyomtatod és egy térben látod az összeset, na, az már valóban lenyűgöző. Az alapötlet egy fotótenger elkészítése volt, amibe belefulladhatsz, hiszen képtúladagolásban van részünk. Manapság rendkívül gyorsan faljuk a képeket. Régebben valaki fényképalbumát csak a családja és a barátai láthatták. Most a világon bárki megnézheti a privátfotóinkat, ha rábukkan a neten.” - mondta Kessels a BBC-nek adott interjúban. 

A What’s Next? című kiállításon a látogatókat arra ösztönözték, hogy sétáljanak át a fényképhegyen, másszák meg azt, és közben vegyenek a kezükbe néhány képet. Kessels szerint ez olyan érzés lehet, mintha a személyes élményeiken sétálnának át a látogatók. Az installációt - kibővítve a Facebookról letölthető képekkel - azóta már Németországban, az Arles-i Fotófesztiválon, Kanadában, Svájcban, Spanyolországban és idén pedig a San Franciscói Modern Művészetek Múzeumában állították ki.

A képre kattintva a 24Hrs in Photos projektet bemutató installációkat láthatod.

(forrás: kesselskramer.combbc.co.uk; zephoria.com; kulturpart.hu)

A bejegyzésben bemutatott projektet nem, de 17 másik szintén különlegeset - mely több száz képen keresztül vezet végig Kessels munkásságán - augusztus 18-ig a Mai Manó Házban is megtekintheted