Egy New Yorkban talált családi fotóalbum képei: Hogyan ne fényképezzünk fekete kutyát?

Egy New Yorkban talált családi fotóalbum képei: Hogyan ne fényképezzünk fekete kutyát?

2019. július 14. Mai Manó Ház

Erik Kessels a talált fotográfia meghatározó alakja. A "talált fotográfia" műfaj lényege annyit jelent, hogy az alkotó a legtöbb projektjéhez új fényképek készítése helyett a koncepciójának megfelelő, de már meglévő - többnyire mások által készített - fotográfiákat helyez új kontextusba. Rövidebben: Kessels felkutatja a világ legfurcsább, legérdekesebb családi fotóalbumait, hogy azokat kiállítóterekben jól érthető installációkban mutassa meg.
A holland művész egészen széles spektrumból merít, hiszen a munkáiban található fotográfiák a tudományos gyűjteményektől a családi albumokon át az online felületekre feltöltött képekig a legkülönfélébb archívumokból származnak. Kessels a 2000-es években fedezte fel, hogy humoros és különös emberi sorsok hevernek a lomtalanításkor kidobott vagy az ócskásoknál, bolhapiacok mélyén megbújó, fillérekért árult, elfeledett családi albumokban. Ezeket a fotókat kezdte el szenvedélyesen gyűjteni, újraértelmezni és bemutatni, aki a talált képek publikálásával azzal szembesíti a nézőt, hogy a családi fényképalbumok kidobásával milyen értékeket hagyunk veszendőbe, és milyen érdekes történetek maradnak rejtve előttünk, ha mostohán kezelünk egy hagyatékot. 

mmhkessls.jpgAz Erik Kessels több élete kiállítás a Mai Manó Házban, 2019
Fotó: Kiss Imre

Kessels saját magát egyfajta vizuális régészként értelmezi, akinek a feladata felszínre hozni rejtőzködő, de értékes amatőr képeket, felfedezni a történetet mögöttük, és új kontextusba helyezni őket.
A bejegyzésben bemutatott fekete kutyás képek egy New Yorkban talált albumból származó sorozat darabjai. A család a fényképezés egyik legnagyobb kihívásával küzdött; azzal, hogy miként lehet jól lefotózni egy fekete kutyát egy olyan Polaroid kamerával, amely teljesen alkalmatlan a nyári napnál csak egy kicsit is sötétebb fényviszonyok közötti fényképezésre. A kutya a legtöbb fotón szinte felismerhetetlen, csak egy sötét foltként jelenik meg, ám az egyik utolsó felvételen véletlenül túlexponálták a képet, ezért láthatóak végre először az állat vonásai.
"Mégis az eredmény egy rakás gyönyörűen elhibázott kép, melyeken a családi kedvenc titokzatos és jelentőségteljes homályba burkolózik. A képeket nézve - a folyamatos mosolygás mellett - már szinte minket is gyötör a kíváncsiság, hogy vajon látni fogjuk-e valaha ezt a fekete kutyahőst, amikor egyszercsak hirtelen felbukkan a sorozat végén. Meglehetősen váratlanul megtudjuk, mire is volt ez a nagy felhajtás... Az éveken átívelő eltökéltség epikus méreteket öltő meséje lelkesítő tanulsággal zárul: légy hű önmagadhoz és az álmaidhoz és egy nap sikerre jutsz. Még, ha a siker nem is több, mint, hogy végre csináltál egy elfogadható képet a legjobb barátodról." (Erik Kessels)


A galériában látható képek - melyeket 16 másik projekt mellett augusztus 18-ig a Mai Manó Házban is bemutatunk - Kessels In Almost Every Picture könyvsorozatában is megjelentek. (A fotókat Erik Kessels engedélyével mutathatjuk be a Mai Manó Ház Blogon, melyet ezúton is köszönünk.)

(forrás: maimano.hu; kesselskramerpublishing.com)

Kessels a 24 óra képekben című installációjával azt szerette volna érzékeltetni, hogy a legnépszerűbb közösségi oldalak felhasználói milyen fullasztó mennyiségű képkavalkáddal árasztják el nap mint nap egymást. Az elsőként Amszterdamban bemutatott meghökkentő installációról ITT találsz képeket.

A Mai Manó Ház 2016 májusa óta hivatalosan is kutyabarát intézmény.