A magyar film- és színháztörténet ikonikus alakjai Inkey Alice képein

A magyar film- és színháztörténet ikonikus alakjai Inkey Alice képein

2019. november 14. Mai Manó Ház

Inkey Alice Balázs Béla-díjas fényképész harminc éven át dolgozott a Magyar Filmgyártó Vállalatnál. Több mint ötven hazai film és rengeteg tévéjáték készítésénél volt jelen. A forgatásokról készült standfotói az újságok címlapján reklámozták a produkciókat. A korszak legnagyobb magyar filmeseiről, színészeiről készített portrékat. Képeit nézve mi magunk is a nagy idők tanúivá válunk egy színpompás időutazáson keresztül.
Édesapja, Inkey Tibor fotós volt, nagybátyja, Szőts István filmrendező, nagynénje, Szellay Alice színésznő, így nem véletlen, hogy Inkey Alice is fotós lett. Inkey Alice a hatvanas évek elején lépte át a zuglói filmgyár kapuját, s került mindjárt a fotólaborba retusőrnek.
Hamar bedobták a mély vízbe: 1962-ben váratlanul megbízták, hogy legyen a standfotósa Mamcserov Frigyes új vígjátékának, a Mici néni két életének. Melyre így emlékezett vissza egy 1996-ban adott interjúban:
„Az első filmem a Mici néni két élete volt, Mamcserov Frigyes rendezte, és Hegyi Barnabás volt az operatőre. Retusőrként kerültem a filmgyárba, és néhány hónap múlva el is kezdődött a film forgatása. A gyárban ismerkedtem meg Illés Györggyel, aki mindig magával vitt a filmjeibe. Nagyon megszerettem Fábri Zoltánt is. Próbái során, anélkül, hogy fegyelmet követelt volna, mindig halálos csönd volt. Több filmet forgattunk együtt, így az egyik legsikeresebb munkáját a Húsz órát is, vagy a Gyertek el a névnapomra címűt, melyet furcsa érdektelenség vett körül. Tizenévesen sétáltam be először a filmgyár kapuján, most már lassan nyugdíjas korba lépek, és egy pillanatra sem bántam meg, hogy ezt a szakmát választottam.”
Inkey Alice minden kétséget kizáróan egy nagy generáció tagja és fotográfus szemtanúja. Fotói a szabályos, gyakran a klasszikus festészetre utaló kompozíciójú portrétól egy-egy elkapott jelenetig, és kicsit saját impresszióinak megörökítéséig ívelnek, hol fekete-fehér, hol színes nyersanyagon. A magyar film- és színháztörténet olyan felülmúlhatatlan mestereit örökítette meg „munka” közben, mint Gobbi Hilda, Dajka Margit, Latinovits Zoltán, Bessenyei Ferenc, Rajz János. Képei számtalan kiállításon, és korabeli szakmai: filmes, színházi, és nem szakmai lapokban is megjelentek. 

inkey_hintsch_gyo_rgy-rajz_ja_nos_e_gige_ro_fu.jpgFotó: Inkey Alice: Hintsch György, Rajz János: Égigérő fű © Inkey Alice


Inkey Alice Filmek és Színészek című kiállítása a Fotóhónap programsorozat keretében 2019. november 15-ig látogatható a FilmesHázban. Bejegyzésünkben Inkey Alice képeiből válogattunk, ezúton is köszönjük a fotóművésznő engedélyét, hogy döntésével lehetővé tette felvételeinek bemutatását a Mai Manó Ház Blogon.

A galériát a fotóra kattintva találod.

(forrás: adtplus.arcanum.hu; fotohonap.hu)

Inkey Alice kilenc standfotóját az Égigérű fű (1979) című filmről ITT, nyolc felvételét a Pogány Madonna (1980) című filmből pedig ITT találod.