Képek a legvidámabb barakk kockaházairól, egy fotópályázat képei a hétköznapokról és bringásfotók a Fortepanról

2021. augusztus 09. Mai Manó Ház

Mint ahogy azt már megszokhattátok itt a Mai Manó Ház Blogon hetente egyszer, minden hétfőn szemezgetünk az elmúlt időszak fényképezéssel kapcsolatos legszínesebb hazai és nemzetközi híreiből. Hogy nektek ne kelljen ezernyi weboldalt átböngészni, mi ismét összegyűjtöttük az elmúlt napok legérdekesebb fotós híreit. Rövidhíres válogatásunkban ma is a fényképezéshez, fotótörténethez, fotóművészethez kapcsolódó érdekes témákat ajánlunk figyelmetekbe. 

roters_cover.jpgFotó: Katharina Roters, Szolnoki József: Index I., 2004-2012/2017 giclée print, dibond, 100x160 cm
  • Az 1969-ben Kölnben született Katharina Roters – aki a düsseldorfi Képzőművészeti Akadémián végzett 1999-ben festő szakon – 2003-ban költözött Németországból egy magyar faluba. Ekkor kezdte el a falu házait fényképezni, és szinte azonnal felfigyelt az egyszerű, geometrikus mintákra, a gulyáskommunizmus furcsa ornamentikájára; a falusi kockaházak egyedi díszítőművészetére. Az analóg technikával készített fotók a digitális utómunka során – a redundáns elemek eltávolítása által – úgynevezett tiszta jelekké alakultak át. A képeket a Punkt galéria rovatában tekintheted meg

  • A Hamster Blog oldalán Balt Korthals Altes fekete-fehér képeit találod, aki régi fotóit mutatja meg a budapesti villamosokról. 

  • Ha a századfordulós Budapest látképére, épületeire és hangulatára vagyunk kíváncsiak, vagy csak szeretnénk képet alkotni arról, milyen is lehetett egykor a fővárosban élni, akkor biztos, hogy előbb-utóbb Klösz György fényképeinél fogunk kikötni. Várostörténeti cikkeink írása során mi is rengetegszer futunk bele a német fotográfus képeibe, aki az 1870-es évektől már megrendelésre készítette a budapesti látképeket. Az, hogy milyen volt lebontása előtt a Tabán vagy az egykori Városháza, hogy milyen paloták és ma már nem létező épületek színesítették a várost, az ő képeiről tudjuk, ahogy azt is, milyen hatalmas tömeg gyűlt össze Kossuth Lajos temetési meneténél. – írja Fürdős Zsanett a We Love Budapest oldalán, ahol remek Klösz képeket is megmutatnak.

merszaroslaszlo.jpgFotó: Mészáros László: Vacsora, 2011
  • A zsánerkép ellesett pillanatokról szól, akkor is, ha történetesen megkomponálták. Megmutatja, hogy egész izgalmas az élet, még akkor is, ha látszólag nem történik semmi, mert egy-egy kimerevített pillanatban ott lehet minden, amire vágyunk vagy amitől mindig is reszkettünk. Ilyen válogatott hétköznapi pillanatok láthatók a Budapest Fotó Fesztivál Élet / Kép című zárókiállításán augusztus végéig a Kiscelli Múzeumban, Óbudán. A kiállítás képeiből az Index Nagykép rovatában találsz egy válogatást

  • Az utóbbi években egyre több kiállítással, könyvbemutatóval idézik meg komoly felnőttek és idősebb emberek olyan indiántáborok emlékeit, amelyek a szüleink, a nagyszüleink vagy akár a mi életünkben felnőtteknek nyújtott szórakozást, kikapcsolódást vagy az év néhány hónapjára valami régi, romantikus, természetközeli emberi életet. Olyat, mint amit az indiántörténetek olvasmányélményei alapján elképzeltek maguknak. Az Index Múlt-kép rovatába a fenti tematika alapján válogattak remek képeket a szerkesztők. 

  • Abnormális, eszeveszett hőség, hazánkban szokatlan vízzuhatag, trópus és monszun. Hogyan éltük meg a perzselő forróságot és a pusztító viharokat azokban az időkben, amikor az éghajlatváltozás kifejezést még hírből sem ismertük? A korabeli tudósítások szóhasználata meglepően modern, a képek tikkadt szereplői pedig a forróság elleni védekezés ma is érvényes kiegészítői, fagyi, sör és kalap után nyúlnak. – olvashatjuk a Fortepan Blog legújabb cikkében, ahol egy válogatást találsz a bárki számára ingyenesen hozzáférhető fotógyűjteményükből.

fortepan_femina.jpgFotó: Fortepan, Urbán Tamás 1970, képszám: 88772
  • A Femina képgalériájába szintén a Fortepan képeiből válogattak az Amikor a bicikli volt a minden: így bandáztak a 70-es, 80-as években a gyerekek című cikkükbe bringás régi képeket. 

  • Rákosi Mátyás zsírból kifaragva. Nem, ez nem a friss levegőre vágyó '56-os forradalom gúnyos emlékműve a diktátorról, hanem Kardos Sándor gyermekkori emléke egy hentesbolt kirakatából Rákosi hatalmának csúcsán. Az akkor nyolcéves, későbbi Kossuth- és Balázs Béla-díjas rendező, operatőr és fotográfusba mélyen beleivódott a kép, a zsírból készült vezető mellett lógó szalámikkal, kolbászokkal együtt – már csak azért is, mert azokat egyébként a boltokban nemigen lehetett beszerezni. A Kardos által létrehozott Hórusz Archívumban van egy album, amely a Szabad Népben Rákosi Mátyásról megjelent propagandafotók eredetijeit tartalmazza. A képeket a Telex oldalán találod

  • „Szerintem a fotográfia nem a tényleges valóság tanulmányozása, hanem a sugallattal, rejtéllyel és fantáziával teli eszményi igazság keresése. A fényképezés tulajdonképpen birtoklás, olyan cselekedet, amelynek során tudásra teszünk szert, és a téma mélyen a tulajdonunkká válik. A fényképezésnek nem a láthatót kell reprodukálnia, hanem a láthatatlant láthatóvá tennie." – mondta Franco Fontana világhírű fotóművész, akinek legújabb online kiállításán 79 fotóját tekintheted meg.

Hogy minél érdekesebb híreket mutathassunk nektek, ennek a rovatnak a szerkesztésében a Ti segítségetekre is szükségünk van. Örömmel vesszük, és ezúton is köszönjük, ha a blog (kukac) maimano (pont) hu e-mail címre küldtök nekünk linkeket.

Hamarosan újra jelentkezünk, addig is nézz körül a korábbi posztjaink között! Fotóbulvár rovatunkat ITT találod.

Ajánlott bejegyzések:

Ugrás a lap tetejére
süti beállítások módosítása