Hamisítják a világhírű magyar fotós képeit, a legszebb tűzgömb és online kiállítás a klímaváltozás hatásairól

2021. augusztus 16. Mai Manó Ház

Mint ahogy azt már megszokhattátok itt a Mai Manó Ház Blogon hetente egyszer, minden hétfőn szemezgetünk az elmúlt időszak fényképezéssel kapcsolatos legszínesebb hazai és nemzetközi híreiből. Hogy nektek ne kelljen ezernyi weboldalt átböngészni, mi ismét összegyűjtöttük az elmúlt napok legérdekesebb fotós híreit. Rövidhíres válogatásunkban ma is a fényképezéshez, fotótörténethez, fotóművészethez kapcsolódó érdekes témákat ajánlunk figyelmetekbe.

evp.jpgFotó: Szentendre, 1981. augusztus 28. Vetítésre váró nézők a szentendrei autósmoziban
Fotó: E. Várkonyi Péter / MTI Nemzeti Fotótár
  • Heti válogatásunknak egyik állandó eleme az Indexen látható Múlt-kép rovat, ahova az MTI fotóarchívumából válogatnak a szerkesztők. A remek rovat ezen a héten főleg azt segít elképzelni, hogyan moziztak az emberek szüleink és nagyszüleink idejében

  • A pécsi születésű 27 éves Györkő Zsomborról elmondható, hogy igazi országjáró. A Pécsi Nemzeti Színházban dolgozó fiatalember, ha éppen nem ügyel a nézőtéren, akkor bakancsot húz, és nyakába veszi az országot. Elsődleges hobbija ugyanis a kirándulás, utazás, és ezzel együtt a fotózás is. Mára elmondhatja magáról, hogy az ország felét bejárta. A Sokszínű vidék oldalán a fotográfus képeiből találsz egy válogatást

  • Kourtney Roy kanadai származású fotóművész, színész és rendező I Drink (Iszom) című sorozatához François Cheval által írt szöveg szerint a műben keveredik a fotográfia és a fikció határának vizsgálata, szól a magányról és az alkoholizmusról, de keresi a kapcsolatot a sorscsapások és azok egyéni következményei között. A fotós, aki színész és rendező is, a saját testét használja fel, de mindig valaki más bőrébe bújik. Ő lesz a hétköznapi főhős, akivel a rossz dolgok megtörténnek. Roy képeit a Telex oldalán tekintheted meg

vm1961w00847-03-mc.jpgFotó: Vivian Maier: December 21, 1961. Chicago, IL
© Estate of Vivian Maier, Courtesy Maloof Collection and Howard Greenberg Gallery, New York
  • John Maloof, az amatőr történész, 2007-ben egy chicagói aukcióház árverésén bukkant rá egy jelöletlen, temérdek negatívot tartalmazó dobozra, s ezzel felfedezte a huszadik század egyik kiváló utcai fényképészét. Személyes érdeklődése szorgos kutatómunkává alakult, s az évek során feltárta a több mint 2000 filmtekercsből, 3000 nagyításból, és több mint 100.000 negatívból álló hagyatékot, melynek jelentős részét Vivian Maier valószínűleg soha nem mutatta meg senkinek. A Punkt galériájában látható Vivian Maier képeket a Howard Greenberg Gallery jóvoltából mutathatják be. 

  • Az előrejelzéseknek megfelelően augusztus 12-éről 13-ára következett be a Perseida-maximum, amelyet a Bakony sötétjéből, a Kőris-hegy mellől fotóztam. A halszem optika látómezejében egy hullócsillag sem suhanhatott át észrevétlenül, az érzékelőn maradandó nyomot viszont csak a legfényesebbek hagytak. A legmutatósabb példány 2 óra 43 perckor villant fel, közvetlenül a kulisszának kiszemelt tölgyfa felett. – olvashatjuk Ladányi Tamás  beszámolóját a National Geographic oldalán, ahol a meteorraj legszebb tűzgömbjéről készült felvételt is megtalálod

  • A vallásosság, az egyházhoz való kötődés hosszú évszázadok során természetes módon jelen volt a társadalomban. Korábban is érték támadások az egyházakat, gondolhatunk a felvilágosult abszolutizmusra, de olyan mérvű szekularizáció és egyházellenesség, mint ami a XX. században volt jellemző, korábban nem volt tetten érhető. Érdemes különválasztani a globalizáció által felpörgetett elvilágiasodást, és a barna (náci), valamint a vörös (kommunista) diktatúra egyházellenességét, bár azt megállapíthatjuk, hogy mindkettő komoly károkat okozott az emberek lelkében és a társadalomban is. Soós Viktor Attila egyháztörténész írását a Heti Fortepan Blog legújabb posztjában olvashatod el.

lds.jpgFotó: Lee Dae Sung: Egy eltűnő sziget partján
  • Egy elgondolkodtató online kiállítás képeiből válogattak az Index Nagykép rovatába, ahol Lee Dae Sung dokumentarista fotográfus az éghajlatváltozás, ezen belül is a tengerszint-emelkedés veszélyeire hívja fel a figyelmet. Ghoramara szigete egy nyugat-bengáliai deltavidéken található. Az éghajlatváltozás, különösen az 1960-as évek óta tapasztalt drámai tengerszint-emelkedés folyamatosan mossa el a sziget partját. Az 1980-as évek óta a terület több mint 50 százaléka tűnt el a tenger eróziója miatt, és ennek következtében a lakosság mintegy kétharmada már elköltözött a szigetről. Azok közül, akik továbbra is itt élnek, sokan földet művelnek, és halásznak, így megélhetésük a sziget erőforrásaitól függ. 

  • Dr. Márkus Bálint állatorvos tízéves korában kezdett foglalkozni a fotózással, akkor még fekete-fehér filmre dolgozott a korszak kis klasszikusával, a Smena Symbollal. A mikrofotográfiához, vagyis a mikroszkópos fotózáshoz 2009–2010 körül került közelebb, amikor a munkája miatt rendszeresen elkezdte használni a mikroszkópot, és ekkor automatikussá vált számára, hogy a klinikai anyagot dokumentálja is. Az, hogy ennél tovább jusson, vagyis hogy maga és mások szórakoztatására is készítsen mikroszkópos fotókat, úgy öt éve, 2016-ban indult nála. Ezeket a képeket láthatod a Telex galáriájában

  • A Punkt oldalán olvasható interjúban a világhírű magyar fotográfus lánya mesélt arról, hogy apja képeit hamisítják, emellett megosztja személyes meglátásait arról is, hogy apjának 51 év alatt miként sikerült oly sok mindent elérnie művészként és tanárként.

Hogy minél érdekesebb híreket mutathassunk nektek, ennek a rovatnak a szerkesztésében a Ti segítségetekre is szükségünk van. Örömmel vesszük, és ezúton is köszönjük, ha a blog (kukac) maimano (pont) hu e-mail címre küldtök nekünk linkeket.

Hamarosan újra jelentkezünk, addig is nézz körül a korábbi posztjaink között! Fotóbulvár rovatunkat ITT találod.

Ajánlott bejegyzések:

Ugrás a lap tetejére
süti beállítások módosítása