Fotó: Jan Saudek: My first true photograph, 1951.
Jan Saudek (1935 - ) Prágában nőtt fel. Gyermekkorának története egyenlővé lett a második világháború, illetve az újjáépítés történetével. Az elveszett gyermekkor keresése, az álmok és vágyak világa utáni sóvárgás talán ezért olyan meghatározó a képein. Saudek világa egységes, nincs benne intellektualizálás. A világot számára a nemek harca mozgatja, és egyedül az is értelmezheti. Kultuszának tárgya a test, az erotika, ami azonban már-már obszcenitásba fordul, a gyengédség, ami néhol összemosódik a giccsel. "Mai kellékeimre, a kalapokra, koszorúkra, ruhadarabokra azt mondják, hogy romantikusak. Én az élet festőiségében hiszek, ami maga a romantika." Saudek világában a szépségre való állandó, gyermeki rácsodálkozás a leginkább uralkodó vonás. Organikus testeket látunk, melyekben mindig ott a hervadás lehetősége - nem véletlen a fiatalság- öregség állandó szembeállítása a képeken, a női test változásaira való koncentrálás. Mindehhez kulisszákat épít "kellékekből", színházat csinál, csakhogy a testek a képeken, meztelenségükben azt jelzik, hogy sohasem leszünk azok, akiknek látszani akarunk, és hogy valójában milyenek is vagyunk.
Fotó: Jan Saudek: Those Days of the Sixties, 1965.
Saudek számára az a módszer is az örökkévalóságot jelenti, mellyel a képeit készíti. A fotográfia történetének első szakaszát idéző beállítások, szemlélet ugyanúgy retusálásra kerül, mint 100 évvel ezelőtt. Saudek ugyanis az exponált valóságot festékkel "felülírja", kiszínezi. "Jó képet csinálni olyan, mint szeretkezni." Állítólag egyszer a rendőrök rátörtek, megtalálták a képeit, de ő azt hazudta, hogy a nagyapja készítette őket a század elején. A rendőrök megnézték a képeket, és elhitték neki, nem nyúltak hozzájuk.
Saudek már 1951-ben elkészítette első fotókompozícióját. Első periódusában fekete-fehér képek jellemzik, már tele érzékiséggel és életszeretettel, mint a csecsemőt tartó férfi képe, anya gyermekével, vagy a várandós édesanya hasát csókoló kisgyerek képe. 1966-ban egy Bojmira nevű nő meztelen fenekét mutatta neki. Meghatározó pillanat volt ez a fotográfiája történetében. "Azóta is azt a hátsót keresem." Saudek ebben az időben a napi munka után éjjel dolgozott, lámpafénynél festette ki képeit. A fotók hátterét, a málló vakolatú falat otthona, bérelt szobájának fala szolgáltatta -- hozzájárulva a bizarr hangulathoz. Saudek számára az élet csodálatos, és a szomorúság is a csoda része. A legjobb bizonyíték erre a magánéletéből az 1986-ban történt öngyilkossági kísérlet.
Fotó: Jan Saudek: 2 Big 4 You, 1981.
Saudek általában saját életének eseményeit, a vele megesett történeteket jeleníti meg képein ("Ha egy fotográfia nem mesél el történetet, nem is fotográfia" ). Ha nem megtörtént, pontosabban megélt élményeket vizualizál, akkor álmait, szinte vízióit írja át képpé. Önéletrajza sem a megszokott módon rögzíti az eseményeket. Meghatározó érzéseket ír le példátlan humorérzékkel, melyek évekhez, periódusokhoz kötik. Így 1988-hoz kulcsfontosságú mondat társul. Abban az évben portrét szándékozott készíteni. A mindig akart, de soha meg nem szerzett otthon arcát kívánta megalkotni. A nők a művész életében is mindig első helyen álltak. Feleségek és barátnők, állandó gyermekszületések körforgásában él. Önéletrajzában írja, hogy "egykori kedvenc lányával", Karolinával nem ismerték meg egymást, mikor egy éjjel egymásba ütköztek. Utolsó felesége válásuk után 1987-ben lefoglaltatta negatívjait, mivel nem fizetett tartásdíjat a gyerekek után. Az alkotó 5 hónap után tudta visszaszerezni a negatívokat. "Ez az időszak volt a legrosszabb az életemben." (forrás: maimano.hu)
Fotó: Jan Saudek: Slap, 1983.
Fotó: Jan Saudek: Shame, 1985.
Fotó: Jan Saudek: Walkman, 1985.
Fotó: Jan Saudek: Spirit, 1986.
Fotó: Jan Saudek: Burden, 1987.
Fotó: Jan Saudek: Victory at Sea, 1992.
Fotó: Jan Saudek: The slavic girl with her father, 1998.
Fotó: Jan Saudek: Holy Russia II., 1998.
(forrás: jansaudek.com, fotomuveszet.net)
A blogunkon található felnőtteknek szóló bejegyzéseinket ITT, a technikájában hasonló, de a fenti témától eltérő Saudek-fotót pedig ITT találsz.