A Mai Manó Ház Fotográfia felsőfokon című kiállításán, Howard Greenberg 500 fotót tartalmazó gyűjteményéből 118 képet láthattok a fotótörténet leghíresebb képviselőitől, és mint ahogy azt Kincses Károly, a budapesti kiállítás kurátora a megnyitó alkalmával elmondta, „Ez az anyag olyan színvonalú, mintha egy képzőművészeti múzeum Monet, Renoir, Cézanne és Picasso festményeiből rendezne kiállítást”. A kiállított fotográfiák különlegessége, hogy ezek a képek vintázs kópiák, azaz maga a fotográfus által előhívott és szignált, első nyomatok. Terveink szerint ez év végéig Pfisztner Gábor segítségével bemutatjuk blogunkon ennek a nagyszerű gyűjteménynek az ikonikus, legendás fotóit.
Kezdjük mindjárt a világ egyik legismertebb fotójával, amit most a Mai Manó Házban is megtekinthettek. Az elmúlt időszakban, a fotográfiai szaksajtóban szinte mindenhol olvashattunk azt a hírt, hogy egy újabb - eddig még publikálatlan - képkocka került elő a felhőkarcoló tetején ebédelő munkásokról. A Time magazin szeptemberi cikkében található képaláírásban már nem említi sem Lewis Hine, sem Charles C. Ebbets nevét, akinek korábban e képet tulajdonították, és akiről mi is megemlékeztünk már blogunkon.
Az itt látható fotó pontosan 81 éve, 1932. október 2-án jelent meg először napilapban. 2009-ben az írországi County Galway kocsma falán látta Seán és Eamonn Ó Cualáin a világhírű képet, és elmondásuk szerint nagy hatással volt rájuk, ezért úgy döntöttek, hogy megpróbálják kideríteni kik lehetnek a fotókon. Kutatásaik során leltek a bejegyzésben található második képre, ahol a munkások integetnek a kalapjukkal a képet készítő fotósnak. A testvérpár Men at Lunch címmel dokumentumfilmet forgatott az ikonikus kép történetéről, melyet szeptember 20-án mutattak be New Yorkban. Felkeresték a képeken szereplő, még életben lévő munkásokat, akik közül kettőt sikerült beazonosítaniuk: Joe Ecknert (a harmadik balról) és Joe Curtist (a harmadik jobbról).
Fotó: Lunchtime Atop the World’s Largest Building, Rockefeller Center, New York, 1932
Hamilton Wright: Ebéd a világ legnagyobb épületének tetején, Rockefeller Center, New York
Az acélgerendán ebédelő munkások és az alattuk felsejlő Central Park, valamint Manhattan néhány háztömbje számtalan formában és reprodukción köszön vissza világszerte. Ez a kép is minden bizonnyal pályázhatna az egyik legismertebb fénykép kitüntető címére. Az utóbbi egy évtizedben azonban nem emiatt kezdtek el foglalkozni a képpel. A fellelhető adatok szerint a felvétel 1932. szeptember 20-án (vagy 29-én) készült a Rockefeller Centerhez tartozó RCA Torony építése közben, amelyen az építőmunkások csaknem 300 méter magasságban pihenőidejükben ebédjüket fogyasztják. Dacára annak, hogy egy igen közismert képről van szó, sokáig senki sem tudta, hogy valójában kinek a nevéhez fűződik. A fénykép először 1932. október 2-án jelent meg a The New York Herald Tribune-ban, és ott a képaláírás szerint fotográfusként Charles C. Ebbets volt feltüntetve. A Floridából származó, akkoriban igen sikeres, sokat publikáló riporterként dolgozó Ebbets épp Hamilton Wright alkalmazásában állt, aki azokban az években saját public relations ügynökségét vezette. Egyik fontos megbízója a Rockefeller Center volt, amely tulajdonosainak a gazdasági válság kellős közepén nagy szüksége volt arra, hogy valami pozitív képzetet társítsanak a hatalmas volumenű építkezéshez. Az Ebbetsnek tulajdonított felvétel akkor nagy sikert aratott, azóta pedig elválaszthatatlanul összeforrt a felemelkedő és világhatalommá váló Amerika képével. Hamilton Wrightnál azonban többen is dolgoztak fotográfusként abban az időszakban, és azokban a napokban sem egyedül Ebbets volt kint a helyszínen, amit jól mutat egy róla készült fénykép éppen a felhőkarcoló egyik felső szintjén. Fotótörténészek pedig legalább két változatról tudnak, így a pontos autorizáció ma sem lehetséges. Időközben azonban ír dokumentumfilmesek érdeklődését is felkeltette a kép, pontosabban az azon látható munkások. Így utánajártak, hogy vajon hány személyt lehet közülük azonosítani, és milyen történeteket lehet felidézni, összekapcsolva azokat az eddig névtelen arcokkal, akik önkéntelenül is a korszak szimbólumaivá váltak, megtestesítve azt a munkást, aki alacsony fizetésért, életét kockáztatva igyekezett fenntartani magát és családját, miközben szó szerint aktív részese lett egy birodalom felépítésének. (Pfisztner Gábor)
Fotó: Lunchtime Atop the World’s Largest Building, Rockefeller Center, New York, 1932
(forrás: lightbox.time.com)
Charles C. Ebbets sorozatát, melyet 1932 szeptemberében készített a felhőkarcoló tetején ITT találod.