Ruth Orkin: Amerikai lány Olaszországban, Firenze, 1951

2023. október 08. Mai Manó Ház

"Undorito. Hogy felhetett a no ettol a szexualis zaklato hordatol." "Félelmetes kép, bizony." Többek között ilyen és ehhez hasonló hozzászólásokkal találkoztunk a Mai Manó Ház Facebook oldalán, amikor korábban Ruth Orkin világhírű fotóját posztoltuk oldalunkra. Most, hogy Orkin életműve – köztük az ikonikus fotó is – a Mai Manó Házban látható, ideje megismerni a fotó történetét is. 

A fotón szereplő New Yorkban élő Ninalee Craig tanári fizetéséből tett félre utazásra, és anyja tanácsára indult el Európába. Franciaországot, Spanyolországot és Angliát is meglátogatta, mielőtt Firenzébe érkezett, ahol művészettörténetet készült hallgatni. A fotót készítő Ruth Orkin pedig nem sokkal azelőtt fejezte be a Life magazintól kapott megbízást, amelynek révén Izraelben járt, ahol hazautazása előtt úgy döntött, ellátogat Olaszországba. A két fiatal nő az American Express kirendeltségében találkozott Firenzében, és hamar összebarátkoztak, Orkin pedig felkérte Craiget, hogy legyen a modellje egy riportsorozatnak, amelyben egy Olaszországban egymagában utazó fiatal amerikai lány látható különböző helyzetekben.

Másnap délelőtt már az utcákat rótták kalandot keresve. Ekkor készült az a kép, amelyen egy hosszú, fekete ruhát viselő nő sétál végig egy firenzei utcán, miközben tizenöt különböző korú, jól öltözött férfi veszi körül, és őt nézik. A kontaktmásolaton is látható, hogy erre a jelenetre Orkin csak két kockát használt el, miután megkérte a motorbiciklin ülő férfit, hogy szóljon a többieknek, ne nézzenek a kamerába. Persze egyértelmű volt, hogy a férfiak arra néztek, amerre akartak, ők pedig a köztük sétáló Ninalee-re fordították tekintetüket.

A #MeToo-mozgalomra irányuló fokozott figyelemnek köszönhetően a közelmúltban megújult az érdeklődés a kép iránt, és számos új értelmezése született, amelyek mind kibővítették jelentését és fokozták erejét. Bár a kép a bátorság, a függetlenség és az életerő ünneplésének céljából született, azonban a zaklatásról, az áldozattá válásról és a női pszichéről szóló történeteket is illusztrálták vele. 2017 novemberében, miután egy vendég panaszt tett, egy philadelphiai étterem eltávolította a fényképet a faláról. A fotó körüli indokolatlan felhajtás elkezdte bosszantani Craiget, aki szerint a csodálaton és kíváncsiságon kívül a kép nem jelenít meg mást, és egyszerűen „egy olyan nő szimbóluma, aki csodásan érzi magát.” Az, hogy 182 cm magas, szintén magyarázat lehetett a megbámulására, tette hozzá. 

„A kép felháborítja a nőket, dühösek lesznek tőle. Azt mondják: »Az a szegény nő! Az lenne a normális, hogy a fenyegetettség érzete nélkül járjunk-keljünk.« A lehető legkedvesebben el szoktam magyarázni ilyenkor, hogy egyáltalán nem éreztem félelmet. Szó sem volt veszélyről, mert azok teljesen más idők voltak.”

– mondta később a Timesnak. 

ruthorkin.jpgFotó: Ruth Orkin: Amerikai lány Olaszországban, Firenze, Olaszország, 1951
© Orkin/Engel Film and Photo Archive

 

2011-ben a képen szereplő hölgyet még egyszer lefotózták az ikonikus fotóval, ahol ugyanazt a sálat viseli, mint 60 évvel korábban. Ezt a fotót ITT lehet megtekinteni.

Ajánlott bejegyzések:

Ugrás a lap tetejére
süti beállítások módosítása